HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD:n strular mer och mer, kanske dags att byta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2009/09/19 :  10:53:05  Show Profile Send pegul a Private Message
Min gamla CD har börjat visa ålderssymtom.
Med all rätt för den har ganska många år på nacken.
Spelaren är en TEAC CD-P4500 ,20-bitar/8ggr översampling.
Köpt på Mozart i Linköping '91, '92 eller så. De hade en demo på TEAC-spelare och lite nedsatta priser på spelarna. Tror att de visade en VRDS-spelare då också. Kan det ha varit VRDS-10?

Problemen har varit:
De första symtomen kom för kanske något år sedan.
En del skivor "hackar" ibland. Alltså att den fastnar och hoppar tillbaka någon sekund, hoppar tillbaka någon sekund, hoppar tillbaka någon sekund...
Ja, ni fattar.
Oftast beror det här på att det kommit ett fingeravtryck på skivan och lite rengöring brukar hjälpa.

Sedan kom nästa grej.
På vissa skivor så kan spelaren börja hoppa så att den hoppar tillbaka till början av låten. På en av mina E.S.T-skivor (Strange place for snow tror jag det är) kan spelaren toka ur fullständigt och börja hoppa omkring lite hur som helst.
Det här verkar vara knutet till vissa skivor och rengöring har inte hjälpt.

Fast nu har jag fått en grej till.
Ibland vill den inte spela vissa skivor. I med skivan, man hör att spelaren försöker läsa skivan - sedan händer inget. Spelaren "hittar" inte skivan och displayen visar samma info som det inte låg någon skiva i. När det här händer har det inte hjälpt att försöka göra rent skivan.

Igår så fick jag det felet på 2 skivor i rad.
Gav upp och satte på lite vinyl istället.
Tänkte att -jaha, 17-18 år gammal spelare. Inte konstigt att den börjar ge upp. Kanske dags för en ny?

Felet verkar vara lasern eller styrningen av den.

Jag vill ha en CD-spelare i "stallet".
Lyssnar oftast mer på CD än vinyl, men har en del vinyl-perioder.

5000:- skulle jag kunna tänka mig att lägga.
Inte toppmatad pga platsbrist i hyllan.
Helst ny, det tar så mycket tid och energi att leta begagnat.
Tycker att man inte hittar "det man vill ha" begagnat om man letar efter något speciellt. Begagnade "fynd" görs bäst om man inte letar efter utan bara "kollar lite".
Den ska vara svart precis som alla mina andra apparater.

Förstärkaren är en Yamaha A-S1000.
Högtalare är HFLS-1.

Har kollat lite på en Yamaha CD-S700 som ju skulle passa bra utseendemässigt med förstärkaren. Hittat ett par recensioner som har varit ganska poitiva.

Annars är det väl någon Nad eller Denon eller... Ja, vad då för något?

PS:
Jag är medveten om att klämbox är det nya och rationella sättet att lyssna. Jag fattar allt det där. Men jag vill hålla lyssnandet så datorbefriat det bara går ett tag till.
Nu är det en CD-spelare det gäller!
DS







Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/09/19 :  17:23:57  Show Profile Send 24U a Private Message
Hej pegul

Marantz kan jag rekommendera. Titta på denna i nedan länk:
http://www.septon.se/catalog/product_info.php?manufacturers_id=24&products_id=2610&usage_id=&mode=3&osCsid=2cfd5f9104c199f5ba8e1b2603ae33a2

Vill man ha lite ljusare ton, med lite mer brittisk touch:
http://www.septon.se/catalog/product_info.php?manufacturers_id=13&products_id=2003&usage_id=&mode=3&osCsid=2cfd5f9104c199f5ba8e1b2603ae33a2

Lycka till!

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/09/19 :  18:03:44  Show Profile Send Thzar a Private Message
Ett styck topz, doppa den i två droppar strykjärnsvatten och gnugga linsen i cdspelaren.
Den blir som ny igen.
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2009/09/19 :  18:43:22  Show Profile Send Reparatören a Private Message
quote:
Ett styck topz, doppa den i två droppar strykjärnsvatten och gnugga linsen i cdspelaren. Den blir som ny igen.

Skulle jag ta med en stor nypa salt.

OM du har väldig tur kan det hjälpa. Däremot så kan en rengöring på alla rörliga delar och sedan en laserjustering vara rätt medicin. I värsta fall så kan man byta laser i den. Tror faktiskt inte att laserpickupen är speciellt dyr till den spelaren.(jag kan nog ha en på hyllan) Eller så kasserar du den och köper en ny maskin.

Edited by - Reparatören on 2009/09/19 18:43:47
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/09/19 :  18:48:02  Show Profile Send Zombie a Private Message
Dumpa skiten, rippa dina CD och streama istället...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/09/19 :  21:08:09  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Felet verkar vara lasern eller styrningen av den.


Från 91 skriver du då är det dags för att byta alla kondensatorer i din spelare det är mer vanligt att de bråkar än att lasern lägger av.
Det är en åtgärd jag kommer att göra på min i snar framtid.

quote:
Dumpa skiten, rippa dina CD och streama istället...


Varför det? Vill pegul ha en cdspelare får väl pegul ha det.

Här är en japan som har mekat lite med sin TEAC CD-P4500 det kanske finns lite tips hur du skall göra men tyvärr får du göra en taskig översättning http://ww6.enjoy.ne.jp/~vaf/index.html .

anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2009/09/19 :  21:45:13  Show Profile Send pegul a Private Message
Tack för länken Bubbel!

Snygg startsida förresten :-) Vad är det med asiatiska sidor och bakgrundsbilder egentligen?
Översatte med babelfish men det blev inte sådär superinformativt.

Kanske skulle ta mig tid att öppna spelaren och kolla runt lite i alla fall. Måste bara hitta tiden till det.

Tackar för övrigt för de tips som kommit hittils, Marantz och Rotel.
Fler tips mottages tacksamt.
Någon som har koll på Nad eller Denon eller kanske den Yamaha jag nämnde? Eller något annat?

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/09/20 :  08:53:28  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Jag spelar ju mest vinyl men har haft en Pioneer PD-D6-J i drygt två år nu och är fortfarande imponerad av den kvaliten, både ljudmässigt och byggmässigt, man får för det blygsamma priset. Sedan är det inte fel att den både spelar SACD och MP3 Rekommenderar.
http://www.pioneer.se/se/products/42/201/18420/PD-D6-J/index.html

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2009/09/20 :  10:41:29  Show Profile Send ninja a Private Message
Jag skulle också rekommendera Pioneer PD-D6-J som du kan hitta för 3500 kr nu.

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2009/09/20 10:41:49
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/09/20 :  19:09:38  Show Profile Send Thzar a Private Message
Först skulle jag testa med topz och strykjärnsvatten kostnad 1.5okr
Du har inget och förlora på det ;)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000