HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur höga stativ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/09/16 :  19:32:25  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Kan verka som en lite dum fråga: hur höga stativ ska jag köpa till mina stativhögtalare?

Jag har just beställt hem ett par Monitor Audio RX1 (som är relativt små ca 31,5 cm höga).

Jag har funderat på Atacama Nexus stativ till dessa. Hade tänkt mig 60 cm höga stativ men nu när jag plockade fram tumstocken blev jag lite osäker! I soffan är mina ögon och öron på ca 1 m höjd när jag sitter rakt upp.

60 cm stativ + högtalare blir ju ca 91.5 cm över golvet.

Är det för lågt? Ska jag satsa på 70 cm höga stativ så att diskanten kommer ungefär i öronhöjd?

Sen är det ju så att man ofta halvligger i soffan när man lyssnar också............hmmmmm

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/09/16 :  19:46:03  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag kör med 60 cm, det blir rätt för mig...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2009/09/16 :  19:47:53  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Hej,
Rekomenderar MA ngn höjd?
Finns det ngt "originalstativ"?

Lägre stativ -> mer förstärkning av basen (?)
(Tänker INO piP med 50cm höga stativ och en bred/stor sweetspot.)

/Micke
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/09/16 :  20:03:50  Show Profile Send millenniumking a Private Message
MA verkar inte rekommendra någon höjd vad jag kan se. Jag såg ett par MA GS10 originalstativ på nätet och det stod ingen höjd men de verkade vara kring 55-60 cm om man jämförde mot högtalaren.

Jag gick runt och satt på de soffor och fåtöljer som jag troligtvis kommer att använda till högtalarna och börjar nog inse att 60 cm stativ nog är att föredra. Om man lutar tillbaka och slappar, som jag nog oftast gör när jag lyssnar, blir 70 cm stativ nog lite i överkant.
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/09/17 :  07:57:42  Show Profile Send shifts a Private Message
Att sikta på att ha diskanten i öronhöjd låter som en bra utgångspunkt
i alla fall.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/09/17 :  08:15:47  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Eller att den "akustiska mittpunkten" kommer i öronhöjd.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/09/18 :  19:55:01  Show Profile Send edison a Private Message
Går väl för sej att luta högtalarna aningen bakåt, OM man med öronhöjd som blir lite "för hög" med ett visst stativ, vill ha dem "rakt på".
Detta ifall nu tillverkaren designat dom så att örat skall ha 'den eller den positionen vs högtalaren'...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

rambler
Member

93 Posts

Posted - 2009/09/18 :  23:06:52  Show Profile Send rambler a Private Message
Absolut inte mer än 60cm......
Ser rätt fullt ut om stativaren kommer för högt upp.
Testade 70cm vart förjävligt fullt..
Skulle nog satsa på 50-60 ser bra ut och låter bra från den höjden.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/09/19 :  00:37:08  Show Profile Send f95toli a Private Message
Diskanten ungefär i öronhöjd när man sitter i lyssningsposition är som sagt en bra utgångspunkt.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/09/19 :  15:06:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En bra fråga. Klangen beror i högsta grad på vilken höjd högtalarna står på.
Skillnaden på bara någon decimeter kan vara påtaglig. Enligt min uppfattning handlar det om basförstärkning på samma sätt som avståndet till väggen påverkar klangen. Visserligen finns ju rådet att alltid placera diskanten på samma höjd som man har sina öron när man sitter och lyssnar, men den höjden beror ju på hur djupt man sjunker ned i soffan, och inte alla högtalare är ju konstruerade för att man ska befinna sig precis i skottlinjen för diskanten.
Jag var bekymrad över detta för ett antal år sedan när jag gått över till stativare och upptäckte fenomenet. Jag skickade in en fråga till High Fidelity om detta. Jag tyckte att det borde finnas med en bruksanvisning med högtalarna om hur konstruktören tänkt att stativaren skulle placers i rummet. Frågan var, hur ska jag veta på vilken höjd högtalarna ska placeras på för att få rätt klangbalans? De tryckte frågan i nästa nummer och svaret var att det kunde jag bara avgöra själv. Det gjorde mig inte klokare och jag har fortfarande inget bättre svar själv.
Alltså, ju närmare golvet, ju fylligare klang och mer bas får du.
Sonus Faber med sina höj och sänkbara stativ var nog rätt ute.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/09/19 :  17:19:05  Show Profile Send JonasY a Private Message
Hade 70 cm förut och det kändes rätt högt med mina Quad 12L. Kändes mycket bättre med mina nyare som är 60 (58), men 5-10 cm kortare hade inte varit helt fel (vilket är rekommenderat för mina högtalare). Jag skulle väl säga att min soffa är av normal sort, men sjunker inte ner så jättedjupt. Har dock ingen uppfattning om det ljudmässiga.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/09/20 :  15:36:13  Show Profile Send millenniumking a Private Message
I slutändan blev det nu så att jag beställde 60 cm stativ. Jag tyckte också att det skulle se lite väl högt ut med 70 cm, sen är det ju så att jag oftast ändå halvligger i soffan när jag lyssnar så 60 cm ska nog blir bra.

Tack för hjälpen!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/09/20 :  18:57:14  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag kör 70cm-stativ då det är rekommenderat till mina högtalare. Ser inte "fördjävligt fult ut" men det kanske beror på att jag är så lång (obs ironi).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000