HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 USA-sålda Bel Canto och europeiska volt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ukiro
Member

66 Posts

Posted - 2009/09/16 :  20:22:13  Show Profile  Visit ukiro's Homepage Send ukiro a Private Message
Jag är lite sugen på Bel Canto-förstärkare. De är mycket billigare på sin hemmamarknad USA, där det också finns väldigt många begagnade enheter i omlopp till ännu finare priser.

Kruxet är då att jänkarna kör med 110-120 volt. Jag har lyckats utröna att Bel Canto oavsett marknad alltid klarar både 50 och 60Hz, men vad gäller volten så säger manualerna att de är förinställda för rätt nivå (se sida 4 i denna PDF t ex).

Nyfiken på om det sitter andra komponenter i europa-modellerna eller om det är någon inställning på kretskortet googlade jag en sväng och fann den här bilden på deras DAC3. Där finns en switch för att byta mellan 120 och 240V - lovande! Men när jag tittar på bilder på deras förstärkare i nyare recensioner verkar jag inte kunna hitta den där switchen någonstans.

Dessutom: I new York i maj förra året fick jag veta av en hifi-handlare att Bel Canto var på väg att byta nätdelar, och att de nya inte längre skulle gå att använda med 240V. Han ville förstås sälja mig en av de gamla han hade i lager, men det blev ingen affär då.

Så är det någon här som har örnkoll på om man kan ställa om USA-versionerna av deras nyare modeller till 240V utan att hala fram lödkolven?

Edited by - ukiro on 2009/09/16 20:23:41

m-i-c-k-e
Starting Member

10 Posts

Posted - 2009/09/17 :  15:20:07  Show Profile Send m-i-c-k-e a Private Message
Hej,

Jag har själv varit i kontakt Bel Canto ang. DAC3 och de IcePower-baserade slutstegen. DAC3 har helt enkelt en switch som du skriver. Mono-blocken har en switch och en speciell säkring som behöver bytas ut. Det enklaste är att kontakta BelCanto direkt och fråga, så hjälper de dig.

/Micke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000