HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Påhängs Reciever" för musik/film
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/09/17 :  14:48:51  Show Profile Send tian a Private Message
Hejsan.

Har funderat på att gå över till hemmabio med HD ljud.

Sitter idag med mina Acoustic Reality EAR 1001 (1000w) monoblock så extrem mycket effekt är inte nödvändigt utan det ska bara räcka till en center och lite surrar ( Blir Infinity Kappa Center B som center)

Hur bra är "förstegen" i tex receivers den jag har tittat mest på är Marantz SR 4003 som har mycket funktioner men inte så jätte mycket effekt ( den blir mindre vilket är bra )

Det som agerar försteg idag är mitt NAD C162 som har fungerat rent ypperligt ljudmässigt.
Kommer jag att "tappa" något om jag går över till en receiver som försteg ?

Som BD spelare äger jag en Samsung BD-P3600.
URL till BD spelaren: http://www.samsung.com/se/consumer/detail/detail.do?group=tvhomeentertainment&type=tvhomeentertainment&subtype=blu_rayplayer&model_cd=BD-P3600/XEE


Något ni rekommenderar i dessa tankar ?




Functions:
- Fully discrete wide range amplifiers delivering 7 x 80 watts
- New solid reference standard chassis with hidden front inputs
- 7.1 Multi-channel PCM decoding for HD-Audio from Blu-ray Disc#8482; including lossless converted DTS-HD or Dolby True HD
- 32-bit DSP with DD-EX, DTS-ES, DTS96/24, CSII and DPL IIx
- 2in and 1out HDMI repeater for digital audio and video
- 24-bit/192kHz D/A converters on all channels
- HT-EQ (Cinema equalization) and Dolby Headphone
- MRAC with high precision microphone for one touch auto speaker set-up
- Clear OSD menu structure and ease of use due to front panel cursor control
- Video conversion up to component level
- Pure direct mode for best audio performance
- Detachable power cord
- Learnable and pre-programmed system remote control with backlight

Specifications:
Power Output: 80 Watts (8 ohm RMS)
Signal to Noise ratio: 105 dB
Dimensions: 440 x 388 x 160.5 mm
Weight: 11.6 kg

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/09/17 :  14:57:01  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Menar du att det ska agera försteg vid 2-kanalslyssning oxå?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/09/17 :  15:53:10  Show Profile Send tian a Private Message
Japp, det är tanken ja....
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/09/17 :  15:53:36  Show Profile Send Levator a Private Message
Hallå!
Har haft den billigaste hemmabioförstärkaren från Marantz och den gick att leva med, lät riktigt bra.
Kör fn med Arcam, men jag skulle nog handla en Marantz igen och köra med seperata slutsteg om jag skulle börja om med en pris/prestanda bomb.
Mvh Johan
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/09/17 :  16:00:35  Show Profile Send tian a Private Message
Levator, vad trevligt.

Så "förstegen" i Marantz är över förväntan ?

Viktigast biten är musiken, så försteget får inte vara för dåligt i recievern vilket jag tror att Marantz klara med bravur.

Något annat man ska tänka på vid ett eventuellt köp ?
Hur mycket bättre är dom dyrare modellerna, är dom värda prisökningen ?
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/09/17 :  18:14:32  Show Profile Send Lovan a Private Message
Alternativet är att använda nuvarande försteg och låta marantzen gå in på en annan linjeingång.
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/09/17 :  19:29:59  Show Profile Send Levator a Private Message
Jag tror att det viktigaste är att backa upp med bra slutsteg.
Ett stereoslutsteg är nog bättre, men om man vill ha en smidig lösning som gör det lätt att spela allt man vill så är detta lösningen.
Och jag kände inte att Marantzen däljde något, det enda minuset var att den var basskygg, inget klipp i basen,något jag TROR beror på slutsteg eller strömförsörjning.

Mvh Johan
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/09/17 :  20:08:22  Show Profile Send tian a Private Message
Ah okej.

Då är nog en Marantz 4003 något som kan passa mig bra, ska pröva hem och pröva.

Hur mycket effekt är det som krävs egentligen till en center ? surrarna klarar sig nog med små effekter (beroende på hur stora/tung drivna högtalare man ska ha)



Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/09/17 :  20:22:57  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag skulle nog tro att centern behöver en hel del.

Jag kör Onkyos försteg till bio men tycker det låter apa till 2-kanal.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/09/17 :  20:47:51  Show Profile Send tian a Private Message
Räven, det kanske beror på att det är Onkyo


Ne, men jag ska låna hem och pröva, så får jag se/höra

Edited by - tian on 2009/09/17 20:48:35
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/09/17 :  21:25:38  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ja det är möjligt.
Det är denna Onkyo PR-SC885P http://www.onkyopro.com/model.cfm?m=PR-SC885P&p=i&class=Preamplifier

Så det funkar säkert bättre med en billig Marantz

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/09/17 :  22:28:46  Show Profile Send tian a Private Message
Är lite "lost" i HD djungeln.

Eftersom min Samsung BD-P3600 har analog 7,1 utgång för anslutning till en hemmabioreceiver så borde jag väl även kunna titta på en begagnad reciever med 7,1 analoga ingångar och på det viset kunna få nytta av HD ljuden ?

Finns ju en hel del med kompetenta maskiner för en spottstyver ute på begagnat marknaden
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/09/18 :  00:24:44  Show Profile Send svanbo a Private Message
tian: Jag har lösningen på ditt "problem"

Du säger att du har 7.1 analog ut. Då kan du, som du själv säger, titta på en reciever/försteg med 7.1 in och vips, så får du hd-ljud. Vad ska du då titta på? Jo, det ska jag tala om för dig

Jag vill också kombinera schysst hemmabio med riktigt bra stereo. Detta är INTE lätt att få till. Jag funderade länge på olika lösningar. Till slut fastnade jag för att köra ett bra hembioförsteg och separata slutsteg. Jag köpte då ett Nuforce AVP 17 försteg, som är känt för att låta RIKTIGT bra i tvåkanal. Enkelt uttryckt är detta ett enkelt hembioförsteg (som dock har 7.1 in) med fokus på ljudkvalitet, inte minst i tvåkanalslyssning. Till detta behöver man då bara komplettera med valfritt slutsteg med lämpligt antal kanaler. Själv köpte jag ett 4-kanals Proton steg för en spottstyver, låter hur bra som helst för mina behov. Det dräller av kompetenta slutsteg på hifimagasinet. Till frontarna har jag mitt "fina" stereoslutsteg.

Tror det är svårt att få till en lika kompetent uppställning för samma pengar. På köpet får du att du slipper ha en väldans massa slutsteg igång när du bara ska lyssna på två kanaler.

Som av en händelse så är det ett AVP 17 till salu på hifimagasinet, till ett RIKTIGT bra pris.

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=10731

OBS Jag har inget som helst samröre med annonsören, såg bara annonsen och häpnade över priset (kostar 13k nytt).

Om jag vore du skulle jag slå till illa kvickt. Du hittar inget lika bra försteg för de pengarna, det kan jag nästan lova.

Edit: Nackdelen med detta försteg är att det inte har HDMI, om du nu behöver det...

Edited by - svanbo on 2009/09/18 00:25:53
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/09/18 :  06:24:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har man en befintilig Passthru på sitt försteg/integrerad alá Accuphase/Bladelius så är det fixat.
Har man inte det så fungerar det att nyttja en vanlig ingång o sedan dra upp volymen.

Jag kör så då jag vill behålla min befintliga drivning av frontarna o kör bara centern o bakkanalerna via recivern.
Inget brus eller så tillkommer överhuvudtaget för mig.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/09/18 :  07:18:15  Show Profile Send tian a Private Message
Ah okej.

Tack för tipset svanbo ska kolla upp den.

Annars är det som jag sa alltså ? att jag kan titta efter en receiver med 7,1 ingång och få HD ljud den vägen ?

Finns ju nån Denon receiver som även har klarat LTS F/E test som försteg inte illa


Edited by - tian on 2009/09/18 07:18:35
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2009/09/18 :  08:24:59  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag kör med Denon 4308 som försteg/processor för film och TV-tittning. Är helt ok.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/09/18 :  09:42:22  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:
Jag kör med Denon 4308 som försteg/processor för film och TV-tittning. Är helt ok.

mvh/Harryup


Men inte till 2-kanal?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/09/18 :  09:44:56  Show Profile Send Levator a Private Message
ja du får HD-ljudet från dom analoga ingångarna på din Samsung, så om du har en reciever med 7.1 in så är det bara att koppla in.
Dvs du behöver ingen reciver med HD-avkodning.
Kanske en ARCAM 300 eller 350.

Vill man ha Hardcore så kör man passtrue.
Mycket kablar blir det och dyrare, och inte så smidigt men är det bästa om man vill krama ut det sista ur ljudet.
Har haft en sådan uppställning med en Cambridge hemmbioförsteg harmony design PRE906 med inbyggd DAC och Thule slutsteg sedan gick jag över till trippelampat, måste jag säga att jag var singel
För det var kablar överallt, skulle inte funka nu när man har familj.

Det ska komma några nyheter från parasound som kanske kan vara värda att titta på http://www.audiophile.no/?did=9085554&aid=9072072
Audiophile.no hade även en sammanställning på int förstärkare och försteg som hade en processor ingång som man kunde hänga på en hemmabioreciver.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/09/18 :  10:11:25  Show Profile Send svanbo a Private Message
Det finns som sagt ett antal olika sätt att lösa detta, det Johan Björklund kör, med att köra på en vanlig ingång och vrida upp volymen, tyckte jag lät lite krångligt. Att köra en integrerad med passthrough är nog det smidigaste, problemet är att det är så få integrerade som har det (iaf när jag kollade för ett par år sen). Ska du köra med reciever som försteg skulle jag titta på denon eller marantz. Men jag förspråkar som sagt delat för- och slutsteg.

Edit: Förtydligande

Edited by - svanbo on 2009/09/18 11:31:40
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000