HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Äldre CD spelare: lyssningsrum eller soprum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/09/14 :  00:53:26  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message

Hur står sig egentligen tidigare modeller CD spelare mot dagens? Tidigare toppmodeller byggdes gissningsvis med god kvalité i både mekanik och elektronik.
Mekaniken torde stå sig även idag men på den digitala sidan händer det snabbare än man hinner med. Hur står sig egentligen dåtidens kretsar i en CD spelare mot dagens?
Att den digitala tekniken gör sjumilakliv i dubbeltakt är ingen nyhet men jag är lite nyfiken på vad detta har inneburit för ljudåtergivningen i moderna spelare jämfört med äldre?

Är det värt att leta efter begagnade kvalitetsapparater från 90 talet eller levererar budgetapparater av idag motsvarande?

Anledningen till att jag kom in på det här spåret var att jag såg en fin välvårdad gammal Micromega stage 1 till salu för en ganska liten peng. En trevlig design som på sin tid verkar fått beröm för sin ljudbild men svidande kritik för sin kvalité. Hur står sig en sådan spelare idag ljudmässigt? Var hör den hemma, lyssningsrum eller soprum?

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/09/14 :  07:02:37  Show Profile Send bearwik a Private Message
Om kvalitén var dålig då är den nog inte bättre idag, annars kan man väl använda sin äldre spelare som transport och koppla till en bra DAC, de är ju inte så dyra längre.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/14 :  08:26:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Mekaniken torde stå sig även idag men på den digitala sidan händer det snabbare än man hinner med. Hur står sig egentligen dåtidens kretsar i en CD spelare mot dagens?
Då som nu beror ljudkvaliteten minst lika mycket på hur strömförsörjningarna gjorts, inte bara digitalkretsarna. Gamla DA-chips som TDA1543 och TDA1541 har fått en renässans i vissa läger.
quote:
Att den digitala tekniken gör sjumilakliv i dubbeltakt är ingen nyhet men jag är lite nyfiken på vad detta har inneburit för ljudåtergivningen i moderna spelare jämfört med äldre?
Inte särskilt mycket tycker jag.

quote:
Är det värt att leta efter begagnade kvalitetsapparater från 90 talet eller levererar budgetapparater av idag motsvarande?
Tror kvalitet vinner, förutsatt att det är kvalitet.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/09/15 20:59:18
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/09/14 :  09:13:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tycker att det är en blandad bild, vissa maskiner står sig riktigt bra medan andra är präktigt frånåkta. Det går definitivt att hitta äldre maskiner där mekanik och strömförsörjning slår nästan alla nya för struntpengar på Magasinet.

Vissa gillar 1541 DAC'rna men jag tillhör inte dom. Däremot finns det andra äldre multibit DAC'r som håller måttet idag.

Tips: Leta maskiner med lägsta möjliga jitter.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/09/14 :  09:23:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag minns att Hifi&Mystik gjorde en test när CDn var 10 år gammal ungefär. man jämförde en 10 år gammal värstingmodell från Sony med en hygglig standardmodell från innevarande år (90-talet) och man konstaterade då att tiden hade rusat ifrån Sonyspelaren rejält.

Det vore kanske läge att testa igen.
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2009/09/15 :  12:38:38  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Jag skulle avråda från en Micromega stage.

Stage-spelarna är notoriska krångelpellar, det kan dock finnas enstaka exemplar som inte krånglar i tid och otid.

Min fars stage4 krånglade så mycket att större delen av spelarn tillslut var utbytt och reparerad och det var alla upptänkliga fel på den.
Numera är den utbytt till min gamla hk 760 som inte låter lika trevligt men som spelar skivor utan att knussla det minsta.

Lite äldre gedigna spelare kan dock alldeles utmärkt göra sig som transport, tex Teac vrds-spelare.

/P

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/09/15 :  19:00:34  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Lite äldre gedigna spelare kan dock alldeles utmärkt göra sig som transport, tex Teac vrds-spelare.

Nja, jag skulle nog avråda från de äldre VRDS-10 och 7 då jag hade mycket strul med mekaniken i min .
Extremt påkostade transporter som Krell´s MD och Levinson´s NO.31.5 görs ju knappt idag och står sig säkert mycket bra jämfört med dagens. Problemet är att hitta reservdelar vilket ofta kan vara näst intill omöjligt.
Det har nog hänt mer på DAC-sidan.
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2009/09/15 :  19:56:04  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Min erfarenhet är att man kan tjäna många kronor på begagnade prylar. Min Meridian 508.24 har många år på nacken men i mitt tycke klockrent ljud. Även min ännu äldre Meridian 606-DAC är lysande och byggd som en stridsvagn.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/09/15 :  20:43:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tycker att förbättringarna ligger i upplösning men det finns ju andra aspekter på ljudkvalitet.
Lyssnar man på metal så kan en äldre DAC med bra driv fungera mycket bra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/09/15 :  20:49:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Just Meridian spelarna tillhör den kategorin som står sig mycket bra jämfört med dagens spelare. I alla fall i mitt tycke.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/09/15 :  20:50:45  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
quote:
Jag skulle avråda från en Micromega stage.

Stage-spelarna är notoriska krångelpellar, det kan dock finnas enstaka exemplar som inte krånglar i tid och otid.

Min fars stage4 krånglade så mycket att större delen av spelarn tillslut var utbytt och reparerad och det var alla upptänkliga fel på den.
Numera är den utbytt till min gamla hk 760 som inte låter lika trevligt men som spelar skivor utan att knussla det minsta.

Ja, det bekräftar det jag läst tidigare också. Micromega har som sagt fått en del beröm för sitt ljud men det är en samstämmig kör som berättar om alla tekniska problem.
Micromega stage är nog ett dåligt exempel på gammal kvalité som står sig än idag. Fungerar inte prylarna spelar det ingen roll hur lite man givit för dem.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/15 :  20:58:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är ingen kvalitetsmaskin alltså.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2009/09/15 :  21:03:21  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Har en del "äldre" CD spelare som jag lyssnar på i bland, Sony CDP-XA 555 ES, Sony NSP-900V (SACD) och jag tycker om ljudet. därför behåller jag dem.
Fick tyvärr sälje min Meridian 508.24 för ett tag sedan då jag fick ett ultimatum att jag fick bestämma mig för vilka CD spelare jag skulle behålla.
Men allting handlar om tycke och smak, har man vant sig vid ett visst ljud så är det ofta det som men tycker låter bra.
Men jag är övertygad om att många gammla CD spelare kopplad till en nyare DAC låter mycket bra.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/09/15 :  21:06:21  Show Profile Send Thzar a Private Message
När du ändå nämner det så kan jag ju hänvisa till mitt lilla test om cdspelare.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=76101

"Budget" spelare för allmogen, men hörs det nån skillnad?

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2009/09/15 :  21:37:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har en Pioneer PDS904 som på sin tid var en bra spelare enligt hifi pressen,men gentemot SB Duett låter blek och seg,ändå tycker jag att ljudet (tappas digitalt)från Viasat mottagaren låter bättre än Duett...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/09/15 :  21:40:21  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:
När du ändå nämner det så kan jag ju hänvisa till mitt lilla test om cdspelare.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=76101

"Budget" spelare för allmogen, men hörs det nån skillnad?




När kommer testet

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2009/09/15 :  22:01:24  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
räven: din Sony CDP-XB930 CD som jag köpte av dig för många år sedan, är ett bra exempel på en bra "vantage" CD spelare, hängde med til bara ett par år sedan, jag tyckte om ljudet från den, men som jag skrev i mitt förra inlägg så har jag någon som har synpunkter på hur många Hi-Fi prylar man kan ha i ett hus.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/09/15 :  22:55:43  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
quote:
När du ändå nämner det så kan jag ju hänvisa till mitt lilla test om cdspelare.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=76101

"Budget" spelare för allmogen, men hörs det nån skillnad?

- testa!
- testa!
- testa!
skallar kören

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/09/15 :  23:55:42  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag är helt övertygad om att kvalitet alltid är kvalitet och jag är också övertygad om att reklamen har större betydelse för vad folk tycker låter bra än tekniken i sig...

Jag har bl.a. haft 3 stycken Yamaha CDX 1060 genom åren och blir alltid överraskad hur pass bra den maskinen låter än idag, just nu håller jag på att utvärderar en Onkyo DX706 som jag köpte för en tid sedan - kvalitetsintrycken är bedövande, när metallsläden går igen med ett vakumsug och det klickar i reläer när den börjar spela, eller att den reagerar blixtsnabbt vid minsta knapptryckning på fjärren, att den har motoriserad volymkontroll som styr den variabla utgången och hörlursutgången (precis som på CDX 1060)..

Men hur låter den då?

Ja jag har ju normal en Marantz DV8400 multimaskin inkopplad (som i mitt tycke i princip låter lika bra som Sony SCD 555ES den ersatte)- denna kostade dryga 18 tusen för ca 5 år sedan - Onkyon är nog från första halvan av nittio nån gång...

Visst är det skillnader mellan spelarna ljudmässigt, men det är inte alls självklart vilken som är bäst, Marantzen är lite renare och slankare, men Onkyon har mer kött på benen, går djupare i basen och är nog lite mer dynamisk, Men handhavandemässigt och på byggkvalitet så vinner Onkyon lätt... skulle lätt kunna leva med båda och varför välja när man kan göra otroliga fynd om man letar lite - jag kommer nog behålla båda två - i alla fall ett tag :)

PS!
Ang. Mikromega Stage så hade jag en Stage 6:a för en tid sedan - kom aldrig överens med ljudet från den, lät tunt, spretigt och allmänt daterad, däremot funkade allt som det skulle, har förresten hört att det ska vara mekaniska problem 1-3 men att det ska vara löst till 4-6...

PS 2!
Nån som har en CDX 1060 i fint skick och vill sälja den för en rimlig slant förresten? Hör av er... sugen på nummer 4 nu..

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/09/17 :  01:26:12  Show Profile Send 24U a Private Message
Använde dator och extern DAC och tyckte det var priffe. Det var det också i jämförelse med CD-spelare i 10 kkr-klassen. Men sedan hittade jag det som jag länge trott vart en utopi, den sista felande biten i mitt michi-system; RHCD-10. Dator blev snabbt just dator, DACen såldes till brorsan och det slutgiltiga kvittot kom i helgen då min kompis med tung Krell och Respons GrandD testade CDn; den låter ju faen hur bra som helst! 2 gamla Burr Brown 63 dacar i blueprintad monovariant sköter översättning, men vilka analogkretsar och vilka nätdelar. Enbart Black Gate i hela maskinen. Inte en op-amp nånstans. Analoga utgångssteg i klass med mindre stärkare.
Japp, digitaltekniken går framåt så inibomben fort. Men, vad det billiga analogdelarna ter sig mot förr. Bättre nu? Tveksamt, tycker jag. Mer musik med känsla av "sann" dynamik i min CD, enligt mig. Kompis till mig hyllar sin gamla Philips från mitten 80-talet fortfarande som ruskigt bra och gör sig aldrig av med den, enligt han själv. Han har testat många nyare, men konstaterar; "låter för mycket hifi och för lite musik"... *garvar*

Nån som har en Philips CDM9 Pro-drive över? *blink*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/17 :  11:17:11  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag köpte en Onkyo DX 706 kanske var det 1992 eller 93 och den kostade 6-7000:-. En härlig maskin som låter bra och jag använder den än idag. Men jag har flera andra och nyare maskiner. Den mekaniska kvaliteten är utmärkt bra för att kunna göra sig av med. Den enda nackdelen är att den bara har en optisk utgång utöver de två analoga utgångarna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000