HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare. Märke
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/09/05 :  14:25:04  Show Profile Send drkim a Private Message
1 - Martin Logan Vantage
2 - Vienna Acoustics Strauss
3 - Dynaudio Contour 3.0

Vet inte exakt hur långt ner de spelar - men jag har aldrig saknat lågbas i mina rum i alla fall...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Stefan
Member

60 Posts

Posted - 2009/09/05 :  18:15:00  Show Profile Send Stefan a Private Message
Helt rätt mina kvalar inte in . fel av mig :)

men ser många roliga förslag som dyker upp här. Funderar lite på vad som kan vara prisvärt/bra pris/billigt . m.m.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/09/05 :  18:23:07  Show Profile Send JonasY a Private Message
En intressant följddiskussion är ju hur långt ner ett par högtalare bör gå innan man börjar tappa för mycket information. Vantage går ner till 34 Hz, Strauss 27 Hz t.ex (är ju inte så mkt lägre än mina stativare som går ner till 33 Hz). Antar att det beror på vilken musik man lyssnar på, är det så att det i princip bara är klassiskt som går lägre än 30 Hz? Man blir ju lite nyfiken på vad man missar

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/09/05 :  20:57:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Allt med elektroniska instrument kan smyga en bra bit ner under 20 och det är vanligare än vad man tror även på skrammelrock.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/05 :  21:11:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nåt som är riktigt bra i basen är Klipschhorn, de som Lech har. Klockren bas fast de "bara" går till 33Hz men här kopplar det superbt till rummet och 105dB känslighet. Snacka om drag!

Själv har jag tappade horn (DIY) som går till strax under 20Hz i rummet och jag tycker att i de flesta fall så klarar man sig utmärkt utan det där allra lägsta. Elektronisk musik som Johan säger kan gå frekvensmässigt ner i källarn, stora orgelpipor förstås och en del rumsakustik kommer till på klassiskt.

Det är mycket viktigare att det är rent än att det går djupt tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/09/05 21:20:07
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/09/05 :  21:28:10  Show Profile Send huzze a Private Message
1 Audio Physics Scorpio (mkI)
2 PSB Stratus Gold
3 Snell CIV
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2009/09/05 :  22:09:30  Show Profile Send Eref a Private Message
Min absoluta favorithögtalare är minimonitorn
LS35a (mina ex är tillverkade av Audiomaster)
På andra plats kommer Sonab OA 116, underbara högtalare de också.
Sen gillar jag ett par kvartsvågspipor som heter Everest (de är höga)
som bara har ett (bredbandselement) och är väldigt lättdrivna.
Hade hemma ett par budgetstativare, Dynavoice definition dm5 (recenserade här nyligen) som imponerade väldigt på mig.
Carlssonhögtalaren är nog den som möjligen går ganska djupt i basen
av dessa men för att komma riktigt djupt skadar inte en subwoofer ens här.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2009/09/05 :  23:12:51  Show Profile Send Hajfi a Private Message
1. Audio Artistry Beethoven (20-25000hz+-2db)
2. (Har inte ägt nåt annat som går ner till 20 hz och under)

Jag blev själv förvånad över hur mycket information som finns i den lägsta basen när jag skaffade dessa högtalare. Och då menar jag inte i "basig" musik utan i tex liveinspelningar när man inte hör basen utan bara känner hur hela ljudbilden breddas och andas.

Stereotypen
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/09/06 :  16:01:49  Show Profile Send 24U a Private Message
1) Respons Grand D (min våta dröm. Reidar, Du äger..!)
2) JBL Ti250 Classic (mina nuvarande och om det är det enda paret i resten av mitt liv,
kommer ingen ånger drabba mig för det...)
3) Sonus Faber Amati (fröjd för öra och öga)

Som vanligt är denna fråga omöjlig svara på... Tänk att ens ha lyssnat på allt som bör lyssnas på...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/09/06 :  16:19:52  Show Profile Send shifts a Private Message
Frågan verkar komplicerad: Vilka högtalare har du, om några, (eller har
haft) som klarade 20-20 kHz? Rangordna dem.

Misstänker att hälften här inte lyckas nå 20 Hz innan vi nått -3 dB.

Eller?

Edit: Ok, överdrev kanske lite ;)

Edited by - shifts on 2009/09/06 16:31:36
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/09/07 :  20:44:10  Show Profile Send -AG- a Private Message
Gillar mina egna Snell EIII. De klarar nog inte 20-20kHz men bra bas har de http://www.stereophile.com/budgetcomponents/1091snell/index4.html

Om man struntar i kriterierna vilket jag tror få högtalare klarar så gillar jag

Quad 2905
Dynaudio C2
Dynaudio Evidence Temptation (har även lyssnat på Master men det lät inte lika bra, antagligen pga rummet).


Är lite nyfiken på Ino Audio också. Hade varit kul att lyssna på ett par pi60. Annars känns det som att man betat av de flesta högtalarmärken, iaf de mer etablerade.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/07 :  21:39:36  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag vill bara nämna två högtalare. TAD reference one och mina egna. Jag kan tyvärr inte säga vilken av dessa två som låter bäst men det spelar inte heller någon roll eftersom båda är det bästa jag någonsin har hört.
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2009/09/08 :  08:31:12  Show Profile Send lindome a Private Message
Hmm

Respons Grand D så klart
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2009/09/08 :  10:31:34  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Har haft Klipsch RF-3 som jag tyckte var enorma speciellt på mina liveinspelningar som jag har massor av.
När jag byte till Audio Physic Tempo började jag plötsligt lyssna på folkrock och singer/songwriter. Allting har blivit så tydligt, men ibland saknar jag köttet som Klipschen gav .....
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/09/08 :  13:23:52  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
gcs skrev:
quote:
Jag vill bara nämna två högtalare. TAD reference one och mina egna. Jag kan tyvärr inte säga vilken av dessa två som låter bäst men det spelar inte heller någon roll eftersom båda är det bästa jag någonsin har hört.

Vad är dina egna för högtalare, något du byggt själv?

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/08 :  13:55:31  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Vad är dina egna för högtalare, något du byggt själv?
Dom är byggda förmer än 30år sedan av en snickare efter min beskrivning. Lådorna är gjorda av spånskivor som var extra täta och tunga och hämtade Finland. Baffeln och baksidan är förankrade med ett kraftigt järnrör som sitter fast i en stock på baksidan. Lådan är sluten och är bestyckad med element från JBL och är trevägs. MickeY gjorde ett reportage hos mig 2008 med bilder.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66171&whichpage=1

Det finns en tråd som jag startade inför ett besök nu den senaste helgen.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=76057#878759

Hemligheten är att högtalarna är aktivt delade med ett filer från dBx driverack 260 och att jag har lyckats så väl med integreringen av en Velodyne DD18. Till sist så har jag lyckan att inte ha några stående vågor i mitt rum. Vi mätte lyssningsnivån undertiden som vi spelade och med inställning medelvärde hade vi 106dB och topparna var säkert högre ändå. Det låter farligt mycket men det känns inte så.
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/09/08 :  15:00:01  Show Profile Send Smackman a Private Message
Lätt som en plätt , säger jag me :)
1: Canton Vento Ref 5
2: Usher CP-6371
3: Canton Ergo RC-L


Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/09/08 :  19:55:10  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
gcs: OK, då är jag med! Imponerande grejer, kan tänka mig att det låter bra.

Jag var på väg att sätta upp mina Mirage M-1si för den här tråden, de tycker jag låter väldigt bra och jag saknar absolut inte bas; snarare tvärtom i mitt lilla rum... Men så kollade jag specen och såg att de är angivna till -2dB vid 25 Hz i ekofritt rum, samt -10 dB vid 17 Hz i ett normalt rum. Måste högtalare ha -0 dB vid 20 Hz för att man ska anse att de går ner till 20 Hz?

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/08 :  20:55:15  Show Profile Send gcs a Private Message
Om man tittar på mina basar så anger JBL Fs 20Hz när jag har mätt i rummet faller dom efter 30Hz så man kan säga att -3 ligger runt 25Hz. Det är bara det att man aldrig känner samma kraft som med Velodyne subwoofern. Den verkliga kraften ligger över 40Hz. Subben börjar vid 50Hz inkopplat med ett 24dB/okt. LP-filter samtidigt har jag låtit JBL basarna falla under 40Hz med 12dB/okt. Det här är för att jag vill spara basarna mot stora dom konutslag som man får vid mycket låga frekvenser. Normalt sett säger man att frekvensomfånget ska ange -3dB punkterna, men många tillverkare fuskar med det och kan anger frekvensomfånget vid -10dB. En annan sak som jag glömt är ju också tycker i alla fall jag att man ska kunna spela ganska högt utan att det låter illa.

Edited by - gcs on 2009/09/08 20:57:39
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/09/08 :  23:50:09  Show Profile Send shifts a Private Message
Mirage: Vad högtalarna presterar i rum tycker jag är intressant. De
siffror du anger tyder ju på att de med bravur klarar 20 Hz-strecket
med lite flås kvar.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/09 :  00:00:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Det kan ju tänkas att det är så. Du har väl möjligen inte någon testskiva som innehåller olika frekvenser och då med 20Hz. Det är inte många högtalare där man kan höra 20Hz mer än som ett litet svagt flås.
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2009/09/09 :  00:50:54  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Ino Audio pi60s , iof specad 24-24K +/-1dB så den gör nog runt 20 på det vis högtalare brukar specas skulle jag gissa

Energy veritas 2.4 är iof ingen skithögtalare det heller :) fast den når inte ner till 20

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/09/09 :  06:18:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
För dom som känner sig manade, ladda ner en tongenerator o bränn ut svep från tex 7-8hz upp till 100hz.
Skruva upp o kolla vad som känns/hörs, är ganska coolt faktiskt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/09/09 :  07:08:45  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Det finns ju så fantastiskt många bra högtalare men, ett par favoriter:

Mark Levinson HQD var en fantastisk upplevelse, man kunde dock inte spela så hemskt starkt.

JBL 4435, rock´n roll!

Mina egna, det roligaste jag spelat på någonsin, uppfyller frekvenskriteriet med råge. Å andra sidan är min objektivitet i detta samanhang ytterst tvivelaktig.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/09/09 :  20:39:46  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
shifts: OK, så man kan anse att ett par högtalare går ner till 20 Hz även om det dippar några dB där då?

gcs: Jo, jag har faktiskt en testskiva. Calibrator heter den och jag köpte min via Bilstereotidningen en gång i tiden. Den har spår där det spelas en ton med en frekvens åt gången i en väldig massa steg från 20 Hz till 20 kHz, samt rosa brus och lite andra testgrejer.
Sen har jag även en ljudtrycksmätare som jag brukar ställa in surroundljudet med. Det är Radio Schacks analoga och den ska klara 20 Hz-20 kHz, vilket inte den första jag hade gjorde (Claes i sjön).

Jag har faktiskt tänkt att jag skulle göra en liten tabell i Excel med alla frekvenser på skivan i en kolumn. Se spela igen den med ljudtrycksmätaren på och notera ljudtrycket för varje frekvens, då kan man rita ett litet fint diagram sen. En enkel mätning som väl åtminstone skulle ge en fingervisning om frekvensgången i rummet, i lyssningsposition.

Jag har bara funderat lite på hur jag ska börja. När jag kalibrerar surround kör skivan rosa brus (20 Hz-20 kHz) och jag ställer då huvudvolymen till 70 dB på mätaren, och justerar de andra kanalerna efter det. Hur ska jag göra testet ovan? Börja med rosa brus och ställa in på 70 dB eller kanske på en fast frekvens typ 1 kHz och ställa in på 70 dB.

Ursäkta för OT. Finns kanske nån tråd på ämnet?

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.71 sekunder. Snitz Forums 2000