HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 H/K HD 990
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/02/05 :  11:10:12  Show Profile Send -AG- a Private Message
Någon som hunnit lyssna på Harman Kardons nya CD-spelare?

Den verkar ju intressant. Har bla Analog Devices BlackFin DSP och DAC (som tex Cambridge 840c), diskret klass A utgångssteg och är fullt balanserad med XLR utgångar. Dessutom har spelaren digitala ingångar och kan därför fungera som extern DAC. Och utöver detta verkar det som att spelaren inte kostar mer än kring 4000kr. Såg att den blev testad i H&M tillsammans med förstärkaren HK 990, men efter en snabb bläddring stod det inte så mycket matnyttigt.

http://www.harmankardon.com/product_detail.aspx?Region=EUROPE&Country=SE&Language=ENG&cat=CDP&prod=HD%20990/230&sType=C

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/02/05 :  11:20:08  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Surt att den inte hade variabel utnivå, något som tyvärr är sällsynt... annars hade jag nog funderat mkt allvalrigt på den.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2009/02/05 :  14:03:13  Show Profile Send SW a Private Message
Hoppas att det är bättre kvalité på den än på den gamla HD 970. Efter tre olika 970 spelare fick jag till slut pengarna tillbaka. Två av dem var också två svängar på verkstad. Alla hade problem att läsa skivor. Många helt nya skivor som alla andra spelare klarade utan problem hakade upp sig på 970.

S
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/02/06 :  13:14:57  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag har en HD970, köpte den i somras, funkar alldeles utmärkt med alla slags CD.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/02/06 :  13:32:22  Show Profile Send -AG- a Private Message
Att läsa skivor är ju normalt inte rocket science, så är det fel på det är spelaren trasig. Dessutom utvecklar få märken egna läsare/transporter. Jag har fö slagit till på en spelare, tyckte att det var så pass billigt med denna när den nu kan fås för 3700 som billigast (plus frakt). Köper normalt sett inte olyssnade produkter, men med ett sådant pris tycker jag inte att det spelar någon större roll. Jag inbillar mig att den är helt ok. Har ändå varit inne på en DacMagic för att koppla in AirPort Express, nu kan jag göra det plus att det ingår en CD-läsare för en tusenlapp mer än av DacMagic kostar. Dessutom är det en, på pappret, bättre dac i HK'n.

Så nu måste jag bara inhandla någon lämplig balanserad signalkabel. Eftersom att jag har blivit mer kabelskeptiker med åren, iaf när det gäller signalkablar, så försöker jag hitta nåt billigt (<1000kr). Några förslag? Inbillar mig att det borde gå med en noname kabel om man kör balanserat, om nu eventuella störningar ändå kancelleras mha den balanserade konstruktionen?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/02/06 :  14:12:38  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag körde på mikrofonkabel från Musikbörsen när jag körde balanserat. Funkade utmärkt och lät bra.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/02/07 :  22:19:55  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
-AG-:

Vad har du haft för CD-spelare tidigare? Kunde vara kul att höra hur du upplever ljudet!

Angående en billig balanserad signalkabel; Kolla in begagnatmarknaden! Det ÄR stor skillnad mellan kablar i olika prisklasser!

Sitter själv med en Chord Chorus2 RCA (4000 kr) och njuter av det rena och vackra ljud som den frambringar... Jag är själv en gammal kabelskeptiker men har nu testat kablar i olika prisklasser och hittat min favorit. :)

Kolla in denna t.ex.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=4340

Van Den Hul Thunderline 500 kr

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2009/02/07 22:20:18
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/02/08 :  19:30:58  Show Profile Send -AG- a Private Message
Jag har en gammal HK, 7725 från -98, så jag vet inte om jämförelser är så intressanta. Det är iof sig en bra cd-spelare, och kostade en slant som ny. Jag har jämfört den med Cd-fix, Thule CD100, Quad CDP, Advantage CD1, och ett par andra spelare. Mot dessa står den sig bra (bättre än Thulen, likvärdiga med de andra), men jag vet inte hur mycket det säger egentligen. Har inga större förväntningar av bytet, men 1) ljudet säkert inte sämre än vad jag har nu 2) jag kan koppla in dator digitalt och därmed får bättre ljud via itunes 3) ev. får ett litet lyft eftersom att jag kan köra balanserat med hd 990.

Edited by - -AG- on 2009/02/08 19:33:40
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/02/10 :  07:21:17  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Låter kanon! Jag tror verkligen på denna spelare, ska låna hem en och testa själv snart...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/02/10 :  22:58:19  Show Profile Send -AG- a Private Message
Har nu jämfört min gamla härk (H/K 7725 från 1998). I början var spelarna ganska kalla men man är ju nyfiken och börjar lyssna iaf. Till en början var skillnaderna inte var så stora, mer textur i basregionerna var det man främst märkte av. Lät sedan spelarna stå ett tag och få upp värmen och det som blev tydligare då var att man kunde höra skillnad på mera komplexa instrument. Instrument som inte ger rena toner utan innehåller ett mera komplext spektrum, som trummor, cymbaler och kanske framför allt stränginstrument som nylonsträngad gitarr, fiol, cello osv... Ju mer jag lyssnat ju större blir skillnaden och dessutom är det tydligt att mer rumsinformation kommer med och att det låter mindre högtalare än tidigare, instrumenten är tydligare utplacerade än tidigare och rumsklangen finns bättre med. Nu kan man ju tycka att det är en gammal spelare jag jämför mot, men som jag sa tidigare så är det på inget sätt en kass spelare, den kostade iaf 10kkr och var den spelare jag gillade bäst i den prisklassen då det begav sig. De positiva intrycken är större av denna hd 990 än när jag jämfört min gamla spelare mot tex quad cdp och sat cdfix då jag hade svårt att höra några skillnader öht (även när jag jämförde i en setup med betydligt dyrare kringutrustning). Har även försökt att nivåmatcha de olika spelarna hyggligt iaf, inte med några mätistrument dock. Kör med en neutrik balanserad signalkabel mellan cd och förstärkare (köpt på kjell & co för 218kr/par) och med PAD Elementa mellan min gamla spelare och förstärkaren. Det enda negativa med spelaren är att den inte är lika robust och välbyggd som min gamla, som väger dubbelt så mycket. Men bara ljudet är bra så.

Det är som alltid när man jämför cd-spelare inga gigantiska skillnader, men de små skillnaderna gör ändå ganska mycket för totalintrycket sett över en längre tids lyssning. Det är de skillnaderna som gör det betydligt roligare att lyssna. Anläggningen känns mer komplett och jag är mycket nöjd. Och nu har jag bara jämfört CD, den stora poängen med köpet är ju att jag kan koppla in min airport express digitalt och från laptopen spela hela skivsamlingen med min iphone som fjärrkontroll.

Det var det, jag känner inte att jag behöver göra några mer jämförelser. Den gamla åker ner i förrådet, och om nån vill ge några hundralappar för den gamle kan de PM'a mig.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/02/24 :  09:30:46  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Tack för recensionen -AG-, trevlig läsning!

Lånade hem en 990:a från Lefflers igår och den lät mycket övertygande! Neutral och med superstort soundstage! Den har dessutom mycket mer attack och frambringar fler microdetaljer än min Denon DVD-3910. Blir att köpa en dylik så fort jag sålt min gamla spelare...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/02/24 :  10:38:40  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det kan vara stora skillnader på cd-spelare, men det kräver att kringutrustning kan urskilja dessa. Däremot är det kanske små skillnader på spelare i 5000kr-klassen. Och visst finns det mediokra spelare som kostar mycket.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/02/25 :  07:56:01  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Hehehe, jag har hört 20-talet CD-spelare i 5-10000-kronorsklassen, och denna låter definitivt som de bästa 10000-kronorsmaskinerna!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2009/02/25 :  09:18:11  Show Profile Send Manga X a Private Message
Lär väl prestera riktigt bra med sin tilltänkta partner 990 förstärkaren!


Mvh Magnus
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/02/26 :  09:21:46  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Ni som är sugna på H/K-grejor bör slå till NU för man har aviserat stora prishöjningar till mitten av mars. HD990 ska t.ex. gå upp 800 kr... Själv gav jag 4500 kr hos min lokale handlare... :)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

szoze
Starting Member

7 Posts

Posted - 2009/03/08 :  16:15:38  Show Profile  Visit szoze's Homepage Send szoze a Private Message
Det är billigt hos Pixmania men det kan vara värt att betala några hundralappar mer och slippa eventuell krångel som kan uppstå pga deras bedrövliga support. Sen är det också så att Pixmanias spelare inte kommer från den svenska distributören dvs. kan innebära krångel ifall produkten går sönder och måste lagas. Pixmania ger endast 1 års garanti. Men visst vill man komma undan billigt så duger Pixmania gott och väl.

Advance Acoustic MCD203 + Sovtek 12AX7LPS
Musical Fidelity X-CanV3 + Reflektor 6N23P-EV
Sennheiser HD650
Cardas Headphone Cable
XTZ Class-A DII
KEF IQ7
Xindak högtalarkabel
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/03/08 :  17:03:07  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Marantz nya CD5003 är utseendemässigt en fullträff tycker jag och väldigt prisvärd, vore intressant att se hur den står sig mot HK HD990 och Advance Acoustics MCD203II som väl är tusenlappen dyrare...

Hade inte du en MCD203 förut Audiovector? Hur är HK:n mot den?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

szoze
Starting Member

7 Posts

Posted - 2009/03/08 :  17:59:56  Show Profile  Visit szoze's Homepage Send szoze a Private Message
Jag tror inte att CD 5003 och HD 990 spelar i samma division. CD 5003 bör kanske jämföras med HD980.

Advance Acoustic MCD203 + Sovtek 12AX7LPS
Musical Fidelity X-CanV3 + Reflektor 6N23P-EV
Sennheiser HD650
Cardas Headphone Cable
XTZ Class-A DII
KEF IQ7
Xindak högtalarkabel
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/03/08 :  21:14:41  Show Profile Send guy gadbois a Private Message

quote:
Jag tror inte att CD 5003 och HD 990 spelar i samma division. CD 5003 bör kanske jämföras med HD980.


Du kanske har rätt, men alla spelarna jag nämnde är sådana som i olika sammanhang anges spela "som betydligt dyrare" apparater, tex i 10 000 krs-klassen. Därför vore det intressant med någon som kanske lyssnat på dem och jämfört.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/03/08 :  22:47:59  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Håller med dig Szoze, det är värt de extra pengarna att handla hos sin lokale handlare (jag valde Lefflers i Linköping).

HD990 skiljer sig väldigt från MCD203, framförallt har den bättre driv. Ett hårdare ljud överlag men inte för hårt, samt hyperdetaljerat ljud med bra djup och bredd. MCD203 var mer platt. Den var dessutom snällare i sin spelstil och passar kanske bättre för den som har högtalare som är lite ljusa/vassa i ljudet.

För mig som har tusentals låtar som FLAC på hårddisk är HD990 guld värd, allt som passerar genom den låter otroligt bra. Till och med album som jag inte tyckt om tidigare har fått en extra dimension samt en andra chans... :) Skulle inte byta ut den mot Marantz CD5003.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/03/11 :  12:06:08  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Ingen annan som lyssnat på HD990?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

szoze
Starting Member

7 Posts

Posted - 2009/03/13 :  16:06:27  Show Profile  Visit szoze's Homepage Send szoze a Private Message
Jag har spelaren hemma hos mig och här kommer mina intryck. (samma text finns även på minhembio.com)

Jag tror inte att jag har hört bättre upplösning från en cd-spelare tidigare. Ljudet är skönt öppet, luftigt och sammetslent. Precisionen i ljudbilden är mycket hög - säkert det maximala jag kan få ut ur mina högtalare och min förstärkare (XTZ Class A II och KEF IQ7).

Röster låter helt underbart, det finns massor av övertoner i röster samt i sträng- och blåsinstrumenten. Akustiska instrument låter väldigt fint... där finns värme och mycket fina detaljer. Egentligen så spelar det ingen roll vilken typ av musik man lyssnar på, allting låter bra och detaljerat (har jag inte sagt detta redan? :-)).Basen är stram med mycket bra tonalitet. Tajming är är av analog kvalité.

Vad kan jag jämföra med? Jag har hört ett antal cd-spelare i klassen upp till 10 000 kronor. Där finns naturligtvis många finna spelare: Cambridge 740C, Music Hall 25.2, Rega Apollo, Marantz SA7003, Marantz SA8003, även Advance MCD 203 och Cambridge 640C, Denon 1500, Original osv. Alla är superfina maskiner och det är naturligtvis HD990 också. Fördelen med H/K är att den är billigare än de flesta och att den låter minst lika bra. Nackdelen är att dess "yttre" dvs. byggkvalitén inte är på samma nivå som konkurrenternas. Det finns naturligtvis massor med funktioner som mycket användbara balanserade ingångar och Digitala ingångar. Spelaren är också full av påkostad elektronik (som AD DAC:ar och DSP och diskreta A kretsar utan några skräpiga OP-förstärkare,). Mekaniken verkar också vara av hög kvalité och spelaren är faktiskt rätt snabb (vissa skivor vibrerar tyvärr).

Jag har med åren lärt mig när det gäller hi-fi att "det är inte utseendet som räknas, det är det inre". Och denna spelare har massor av inre kvaliteter att erbjuda varav den viktigaste är det högupplösta, musikaliska, neutrala och mycket balanserade ljudet som säkert är skön att leva med. Mer än värt 5000 kronor.

Advance Acoustic MCD203 + Sovtek 12AX7LPS
Musical Fidelity X-CanV3 + Reflektor 6N23P-EV
Sennheiser HD650
Cardas Headphone Cable
XTZ Class-A DII
KEF IQ7
Xindak högtalarkabel
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/08/03 :  15:00:05  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Ingen mer som köpt eller testat denna fina spelare?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Aejohansson
Starting Member

21 Posts

Posted - 2009/08/03 :  18:48:46  Show Profile Send Aejohansson a Private Message
Jag äger en och det var ett grymt uppköp från min lösning med en Denon DVD-1940 och Cambridge DacMagic. Tyvärr så är att beskriva ljud inte alls min starka sida.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/08/04 :  00:37:36  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Låter fint det! Vad kör du med för utrustning i övrigt?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Aejohansson
Starting Member

21 Posts

Posted - 2009/08/04 :  17:59:38  Show Profile Send Aejohansson a Private Message
Jag kör förstärkare NAD C372, högtalare B&W DM683, högtalarkabel Supra Ply 3,4 och RCA-kabel QED performance audio 2
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000