HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Neeej! Mina Audion Silver Night 300B exploderade!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2009/09/02 :  08:46:39  Show Profile Send Thor a Private Message
Kopplade in mina Audion Silver Night 300B PP efter att de legat nedpackad i 6 månader pga flytt. Slog på prylarna för att äntligen få lyssna på hur det lät i mitt nya lyssningsrum. Det började med några knäppningar, trodde det var chassiet som lät när rören började bli varma, men sen kom det en stor smäll och rök började välla ut ut den ena förstärkaren!

Min första tanke var att det var en kondensator som gått hädan, men jag har skruvat upp steget och kan inte hitta vad det är som orsakat smällen. Hade förväntat mig att omedelbart se vad som exploderat där inne men icke.

Någon som varit med om något liknande och har någon aning om vad som hänt?

Köpte dessa steg nya -97 när jag bodde i Stockholm och har aldrig kännt något behov av att uppgradera förstärkeriet efter det, men nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/09/02 :  09:08:00  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Skicka ett pm till Erik Anderson

Han kan nog svara på vad som har hänt.
Jag har lagat en Silver Night 300B SE för några år sedan. Då var det ett motstånd på 25W som brann upp. Det blev lite strömrusning i 300B röret
Vet dock inte om du har råkat ut för samma fel.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2009/09/02 09:09:29
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/09/04 :  10:57:22  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Låter som kortslutning i ett 300B rör samt till följd därav ett bränt katodmotstånd. Om förstärkaren är försedd med keramiska rörhållare finns det en möjlighet att rören satts in i fel position.
Motståndet bör hur som helst bytas och rören kollas.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2009/09/04 :  23:29:26  Show Profile Send Thor a Private Message
Jag är en idiot! Som Erik sa så hade jag vänt rören åt fel håll! Jag hade satt de grova pinnarna bakåt i stället för åt höger... Till mitt försvar så måste jag säga att det inte är helt lätt att se skillnad på de grövre och smalare benen, och att det ö.h.t. går att sätta de grövre benen i de smalare hålen, utan att använda våld, säger ju något om hur liten skillnaden är.

Jaha, vad säger du nu Erik när du vet exakt vad som hänt, måste jag skicka det trasiga, eller kanske bägge till dig för koll? Om det finns något sätt att slippa det så vore jag förståss glad, jag har egentligen ingen större lust att lämna över dessa i postens klåfingriga händer, har ju ägt dom i 12 år och skulle bli väldigt ledsen om något händer dom i frakten.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/09/05 :  09:43:33  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Rörhållarna är av japansk tillverkning och har lite större toleranser jämfört med de äldre rörhållarna i bakelit. Detta medför att rörens stift med milt våld kan hamna fel. Det finns dock en liten markering på hållarna vilket motsvarar de tjockare stiften. I manualen som medföljer finns en skiss på hur rören skall monteras, men dylika papper brukar ha egenheten att försvinna. I deta fall är det katodmotståndet som har smullit, det låter som ett pistolskott och bolmar och ryker, men der låter värre än var det är. Motståndet är på 1Kohm/25 watt och finns på Elfa (nr: 60-665-34) kostar en femtiolapp. Det kan bytas av vilken elektronikreparatör som helst.
Om apparaten skall sändas, rekommenderar jag Bussgods, varvid mottagaren hämtar den på närmaste bussterminal.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2009/09/09 :  21:29:09  Show Profile Send Thor a Private Message
Får tacka Erik så mycket för informationen, det var motståndet som var boven. Jag har nu fått igång ena slusteget, tyvärr så satt det ju två motstånd per slusteg i serie, så de två motstånd jag beställt gick till det ena slusteget, men bara att beställa två till så att jag förhoppningsvis får igång det andra också.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/09/10 :  09:57:28  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
I deta fall är det katodmotståndet som har smullit, det låter som ett pistolskott och bolmar och ryker, men der låter värre än var det är.


Erik du glömde nämna att det luktar illa också .

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/09/10 :  10:19:09  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Thor: Som jag fattade det hela var det endast EN förstärkare som smulligt (och luktat pyton). Förövrigt är inte motstånden seriekopplade utan varje rör har sitt eget katodmotstånd.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2009/09/10 :  11:43:46  Show Profile Send Thor a Private Message
Jag trodde också att det bara var den ena som smullit, köpte ett extra motstånd utifall att, men det verkar som om även det andra steget är paj då det knappt låter något alls när man spelar på det.

Angående kopplingen så stämmer säkert det, de sitter dock ihoplödda med varandra i serie. Det går en gemensam tråd från där de sitter ihop, antar att det är en jord punkt? Då blir ju kopplingen i sig inte en serie koppling. Men allt det där vet så klart du redan
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/09/12 :  10:10:13  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag glömde nämna en sak i sammanhanget om apparaten har så många år på nacken kan det vara ide att spänna rörhållarfjädrarna något. Det göre försiktigt med en spetstång när rören är urtagna.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2009/09/15 :  13:25:46  Show Profile Send Thor a Private Message
Tack så mycket för hjälpen Erik(och Tobbe)! Nu fungerar bägge stegen igen

Skall kolla det där med rörhållarna också.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/09/15 :  13:48:24  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Skööönt! Man lär sig av misstagen som igelkotten sa.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000