HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snorbillig serb spöar svindyr svensk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2009/09/12 :  14:23:51  Show Profile Send Njord a Private Message
Srajan Ebaen, på 6moons audio reviews, har testat en liten billig (220 Euro!) transistorförstärkare; "Dayens Ampino" från Serbien. Testet råkade sammanfalla med testningen av "The Lars". Resultatet utföll knappast till den svenska förstärkarens fördel. Sett till investerad krona får man nog säga att The Lars står med byxorna nere.

quote:
There's little sense in dwelling on the differences against the push/pull 300B monos save to say that those were rather darker, projected weaker across space, had lower on-string energy and duller separation to sound thicker and slower. The small amp had more live vibe and communicated better. That's why my wife preferred it. I did, too.


Läs hela texten här: http://www.6moons.com/audioreviews/dayens/ampino.html

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/09/12 :  15:01:31  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Och han den där "Srajan Ebaen" är varifrån? Jag skulle mistänka med anledning av namnet att han är serb vilket ger intet av nytta vad recensionen beträffar. Har dock för det första sällan tyckt att rörförstärkare till att börja med är någon som jag skulle valt, och har varken hört The Lars eller den andra heller för den delen men det verkar en del partiskt när man läser vad recensenten heter.Men endast några tankar från min sida som faktiskt inte behöver betyda något alls om huruvida någon är bättre än någon annan. mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2009/09/12 15:02:20
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/09/12 :  15:20:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Äntligen har vi, transistor-fantaster, fått vatten på vår kvarn.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2009/09/12 :  15:29:27  Show Profile Send Njord a Private Message
Den där Srajan Ebaen är faktisk tysk. I sin ungdom reste han till Indien för att studera någon visdomslära. Då fick han ett nytt namn.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/09/12 :  16:58:05  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:
Och han den där "Srajan Ebaen" är varifrån? Jag skulle mistänka med anledning av namnet att han är serb vilket ger intet av nytta vad recensionen beträffar. Har dock för det första sällan tyckt att rörförstärkare till att börja med är någon som jag skulle valt, och har varken hört The Lars eller den andra heller för den delen men det verkar en del partiskt när man läser vad recensenten heter.Men endast några tankar från min sida som faktiskt inte behöver betyda något alls om huruvida någon är bättre än någon annan. mvhKristofer


Jag vill inte bråka men är det inte lite väl fördomsfullt?

Isåfall kan inte Svenska recensioner av svenska produkter tas på allvar heller.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2009/09/12 :  17:56:09  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Det finns i alla fall de som inte gillar hans sajt: http://www.goodsoundclub.com/Forums/ShowPost.aspx?postID=4951#4951

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/09/12 :  18:04:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message
hmm

Handlar inte det här snarare om att ett steg som bygger på 300B är lite känsligt för hur högtalarlasten ser ut? Med hög impedans och hög känslighet så kan det vara magiskt medan lite lägra värden för båda plus några fasvinklar så kan det bli så här. Knappast något konstigt med det.

Som vanligt är det noga med matchningen mellan slutsteg och högtalare. Med ett rörsteg vill man nog gärna ha minst 6ohms impedans och 94-98 dB känslighet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/09/12 :  18:06:26  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Tror inte att han är serb!! Har inte The Lars ifrågasatts för?
Extremely overpriced....

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/09/12 :  18:19:03  Show Profile Send dB a Private Message
Att en produkt är "svensk" innebär inte per automatik att den är bäst i världen. Har under åren hört österrikiska, kinesiska , serbiska (osv), grejer som i mitt tycke låter bättre än hypade svenska eller amerikanska grejer. Man skulle nog komma mycket längre om man litade på sina öron mer än på "Made in " märkning eller prislappen. Har en uppfattning att en del människor underskattar kunskaper som folk i andra länder besitter. Man vinner på att vara "open-minded".
räven -håller med dig.
//Dzenan
P.S.
Inte Serb

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50

Edited by - dB on 2009/09/12 18:22:19
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2009/09/12 :  18:22:11  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Stereophile hade en recension för inte så länge sedan där Lars bedömdes vara en bra förstärkare men för dyr. Vad än det säger om nånting I en tidning som Stereophile är det överhuvudtaget svårt att debattera "value for money" aspekten av high-end audio.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2009/09/12 :  18:52:09  Show Profile Send ekman a Private Message
MickeY: Du har nog helt rätt, igår var jag och hörde LARS på marten statement systemet där de bara fick driva topparna med en känslighet på 93db och det spelade fantastiskt bra. Däremot alla andra gånger jag har hört LARS driva hela högtalare så har det låtit såsigt, sömnigt och helt odynamiskt.

Med andra ord, en bra förstärkare under rätt förutsättningar.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/09/12 :  18:53:21  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
$100000 Bra?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/09/12 :  19:04:36  Show Profile Send Sceptic a Private Message
"The Lars" är säkert bra men det amerikanska priset är ett stort skämt.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2009/09/12 :  19:27:39  Show Profile Send ekman a Private Message
Ja igår var det faktiskt 100 000$ bra, jag har hört marten statement vid flera tillfällen och det har aldrig låtit så bra som det gjorde igår.

Sen förstår jag inte riktigt var glädjen ligger i det typiskt svenska att irritera sig så väldigt på saker som råkar kosta pengar? visst det är en fantastiskt dyr förstärkare och det är ingenting jag skulle köpt ens om jag hade pengarna men det kanske finns andra som tycker det här är precis vad dom vill ha och dom har råd att betala för det så låt dom hållas och var glad istället att det ens finns entausiastprodukter på marknaden.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/12 :  19:31:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ekman beskriver det hela bra, jag hörde också The Lars spela på Marten statement och det spelade alldeles utmärkt! Jag har också hört den med Amphion och då ville man ju bara gå därifrån.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/09/12 :  19:47:46  Show Profile Send bearwik a Private Message
Ja, the Lars och Amphion lät inte kul på Sheraton, vasst och platt i mina öron. Konstig matchning.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/09/12 :  19:49:08  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Sen förstår jag inte riktigt var glädjen ligger i det typiskt svenska att irritera sig så väldigt på saker som råkar kosta pengar? visst det är en fantastiskt dyr förstärkare och det är ingenting jag skulle köpt ens om jag hade pengarna men det kanske finns andra som tycker det här är precis vad dom vill ha och dom har råd att betala för det så låt dom hållas och var glad istället att det ens finns entausiastprodukter på marknaden.

Jag irriterar mig nu inte på att det kostar pengar - det gör väl det mesta inom high-end. Det anmärkningsvärda är att den kostar betydligt mer än exempelvis VTL´s och ARC´s flaggskepp vilket troligtvis kommer att göra "The Lars" aningen svårsåld. Men visst, finns det folk som tycker den är värd $100.000 så ska de ju naturligtvis köpa den
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2009/09/12 :  21:36:07  Show Profile Send Njord a Private Message
Glädjen ligger i att hitta något som ger verklig valuta för pengarna.

Om Srajan Ebaen har rätt så är "Dayens Ampino" ett fynd för den som äger ett par Zu Essence.

Vilken fyndförstärkare finns det för Marten statement eller Amphion?


Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/09/12 :  21:40:32  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:
MickeY: Du har nog helt rätt, igår var jag och hörde LARS på marten statement systemet där de bara fick driva topparna med en känslighet på 93db och det spelade fantastiskt bra. Däremot alla andra gånger jag har hört LARS driva hela högtalare så har det låtit såsigt, sömnigt och helt odynamiskt.

Med andra ord, en bra förstärkare under rätt förutsättningar.


Vad användes till resten av högtalaren då?


ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/12 :  21:56:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bastornen drivs av Martens eget förstärkeri på 2000 W och med inbyggt digitalfilter. Jag tror det ingår i statementuppsättningen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/09/12 :  22:01:43  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ok!
Och det låter inte lika bra som The Lars i toppen?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/09/13 :  01:19:21  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Glädjen ligger i att hitta något som ger verklig valuta för pengarna.

+1

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2009/09/13 :  02:30:24  Show Profile Send ekman a Private Message
Räven: Det som följer med är ett bladeliussteg som är gjord specifikt för att driva bastornen det går inte att koppla det steget på hela systemet. Däremot har det testats med en mängd riktigt bra förstärkare däribland Bladelius Beowulf och Einsteins OTLblock på topparna och de förstärkarna lät sämre än det gjorde med LARS ja.

Och det där med mest valuta för pengarna är väldigt subjektivt och även om jag kan se glädje i att hitta något att ha i min hemanläggning som ger mest valuta för pengarna så är det ändå väldigt skoj att det finns riktigt exklusiva saker att drömma om och att få lyssna på i demon som igår.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/09/13 :  12:15:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag vill inte bråka men är det inte lite väl fördomsfullt?

Isåfall kan inte Svenska recensioner av svenska produkter tas på allvar heller.

Jo visst kan det vara fördomsfullt.Men jag är alltid kritisk när jag lyssnar på hifi, och har dessbättre haft möjligheten till att kunna välja det som jag tycker låter bäst här hemma.Sedan att han är tysk och inte som jag trodde serb gör ju att jag misstänker att jag mer förstår hur han tycker att saker skall låta. mvhKristofer
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2009/09/13 :  20:11:49  Show Profile Send ninja a Private Message
whiskyman, kontrollera eller googla innan du slänger ut. Han är inte serb och inte heller från Europa. Dayens har väldigt bra produkter. Lyssna på dom och bedöm ...man kunde tänka sig att du gillar Bladelius för att han/du är svenskt

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2009/09/13 20:12:32
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/09/13 :  20:32:00  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
whiskyman, kontrollera eller googla innan du slänger ut. Han är inte serb och inte heller från Europa.

Du kanske skulle kontrollera dina egna fakta också.
Nästan direkt i början talar han om just att han är född i Tyskland vilket mig veterligen ligger i Europa:
http://www.positive-feedback.com/Issue23/ebaen_podcast.htm

Hans "dialekt" är rätt talande också.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000