HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Val av placering av högtalare(grannar,gips&betong)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/09/14 :  14:30:42  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Rummet är typ kvadratiskt. En vägg är gips. På motsatta sida av rummet är det en betongvägg. Det är mot någon av dessa 2 väggar som jag kommer att ställa högtalarna mot.

2frågor:

1. Skall betongväggen vara bakom högtalarna eller bakom lyssningsplats för att det skall låta "bäst"? (Om betongväggen är bakom högtalarna så hamnar gipsväggen bakom lyssningsplats). Och tvärtom. Vilket är att föredra för bästa akustiska resultat?

2. Vilken placering släpper igenom mest ljud till grannen? Mellan grannen och mig är gipsväggen. Skall högtalarna ha denna gipsvägg (i mitt fall 10 cm) bakom sig så att högtalarna spelar "från grannen". Eller skall högtalarna stå på motsatta sida av rummet med en betongvägg bakom sig och spela "mot" grannens gipsvägg?
Vilken position bidrar till att ljudet sprider sig?

Finns det akustiska regler?

Tacksam för svar!

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2009/09/14 :  16:29:39  Show Profile Send Breddan a Private Message
Skulle nog helst ha gipsväggen bakom lyssningspositionen i ditt fall. Känns som det är bäst för grannarna. Jag hade nog om man får, reglat gipsväggen, fylla med isolering och sedan dra på en gipsskiva till. Eventuellt hänga tunga mattor/bitumen på gipsväggen. Kanske annars går att ställa något framför väggen som dämpar ljudet. Typ bokhyllor som står någon cm ut ifrån väggen.

"less is MORE" "MORE is better"

Edited by - Breddan on 2009/09/14 16:30:29
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/09/14 :  16:50:29  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Så grannarna störs mindre om högtalarna står längre bort från dem även om högtalarna är vända mot grannarna så att säga?
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2009/09/14 :  17:20:36  Show Profile Send Breddan a Private Message
Skulle tro det. Våglängen på de låga frekvenserna är så lång att de lätt går runt baffel på högtalarna, det leder till att de får en kortare sträcka till väggen bakom högtalarna. Och ljudstyrkan halveras per dubblade längd. Så ljudet borde bli lägre mot gipsväggen om de står vid betongväggen. Fast sedan så kan det självklart uppstå fenomen som ståendevågor och resonanser som kanske t.o.m gör att det låter mer för grannen.

Ett annat ful trick man kan ta till är att sitta så nära högtalarna som möjligt/acceptabelt. Det kommer att låta lika högt, för att det blir mindre förluster i luften. Men i själva verket så spelar man läger, vilket gör att man stör inte grannarna lika mycket :) .

"less is MORE" "MORE is better"

Edited by - Breddan on 2009/09/14 17:24:13
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/09/14 :  17:25:31  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Om jag ställer högtalarna mot betongväggen så har jag plötsligt 2 halvlånga sidoväggar som går ut från betongväggen- Ställer jag högtalarna mot gipsväggen så är det inga sidoväggar utan en mer öppen planlösning då rummet är väldigt långsmalt ( jag spelar mot långsidan av rummet) Vilket är att föredra här? Sidoväggar ca 2 m från varje högtalare eller inga sidoväggar? Om jag skulle få lite förstärkt bas gör ingen då jag kör ganska små stativare (IS6promk2)
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2009/09/14 :  17:44:35  Show Profile Send Breddan a Private Message
Det bästa är att pröva. Känns som sidoväggarna antagligen kommer att förstärka basen, men stället du högtalarna mot gipsväggen så kommer det att spela in mellan sidoväggarna och sedan studsa tillbaka på betongväggen. Betong är inte speciellt känt för att dämpa basen i ett rum. Jag hade testat vad som var bäst, det är så svårt att förespå hur resultatet blir.

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2009/09/15 :  00:35:29  Show Profile Send Breddan a Private Message
Angående akustiska regler så finns det en "regel" som man nästan kan utgå ifrån. 1.6 är ett bra tal innom hifi, te.x brukar det bli bra om avståndet från bakväggen är 1.6 gånger så långt som avståndet till närmsta sidvägg, eller åt andra hållet (1.6gånger längre till sidväggen än bakväggen) 2.6 går också bra att använda. Sedan avståndet från högtalarna till lyssningspositionen bör vad jag läst vara 1.6gånger så långt som avståndet mellan högtalarna. Har man 1m mellan högtalarna så bör man sitta 1.6meter ifrån högtalarna, det för att få högtalarna i rätt vinkel för ljudbilden.

Fram med miniräknaren och räkna på en setup som får dig så nära högtalarna som möjligt och testa :). Du kan testa denna: 1,6meter ifrån högtalarna, 1meter mellan högtalarna, avståndet från högtalarna delat i 1.6 eller 2.6 blir avståndet till bakväggen. Kanske inte blir den mest praktiska setupen, men den borde bli någolunda bra akustiskt sett.

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/09/15 :  08:29:20  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Tack för tips. Ska övertala sambon att bära möbler...
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2009/09/15 :  14:59:21  Show Profile Send Breddan a Private Message
Sambo. Jag ser att du ahr ett större problem när det kommer till perfekt ljud än gips & betongväggar :D

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/09/15 :  15:21:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag håller med. Jag kan omöjligt få min sambo att bära möbler och högtalare utan jag får göra det själv.
Inte ens öl vill hon bära fram.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000