HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabel upplevelse
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/09/22 :  20:22:42  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Tror nog att du är ute och cyklar lite nu goldfinger.
Du pratar som om att du är den ende i sverige som begriper sig på hur man väljer sin anläggning.Tror inte att det är riktigt så enkelt .
Silk/silspeak behöver inte vara den ultimata kabeln bara för att den passar hos dig.Det är nog lite mera individuellt än så.
Vore väl konstigt annars.
Kan hända att det finns en del mindre lyckade anläggningar men vette fasen om det bara är en massa dist som de presterar.Då blir jag mäkta förvånad.
Vad är det som säger att just dessa kablar är de neutralaste?och varför är en kabel som lockar fram det sämsta den bäste??
Det går över mitt förstånd.Bra är väl bra?Eller är dåligt ljud bra??


Nja, ute och cyklar är nog de som tex spenderar mer på en specifik kabel än enskilda aktiva komponenter i kedjan, allt handlar om att man måste gå till botten med problem istället för att gå genvägar, dessutom brukar de sk genvägarna ofta tom vara dyrare, vanligt att tro är tex att en kabel som kostar 5 siffriga belopp är ett måste för att nå det sista ljudmässigt, bara det faktum att alla dyrkablar låter olika är ju ett tecken på att man betalar dyrt för olika typer av färgning, jag vill ha en kabel med maximalt genomsläpp, dvs minimal färgning. Man skulle garanterat kunna lura folk något enormt genom att bygga ihop kablar av bättre och sämre ledare, förpacka snyggt och prissätt lika, jag lovar att det skulle vara högst godtyckligt vilka som föredrogs. Silspeaken har ett öppet mellanregister och har avslöjat brister i högtalare som jag inte märkt med tidigare kablage. Jag upplever den mera öppen särskilt i övre mellanregistret jämfört med annat, stämmer bra med att ni upplever problem just där, förmodligen trassel runt delningsfrekvensen som uppdagas.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/09/22 :  20:36:17  Show Profile Send pak a Private Message
"avslöjat brister i högtalare som jag inte märkt med tidigare kablage.."
Då blir väl inte ljudet bättre direkt? eller
Om man tänker sig att man vill ha de grejer man sitter med.
Vet vad du menar och håller egentligen med-MEN det finns flera vägar än en att gå till välljudet.Dyra som billiga.
Man bygger sällan upp ljudet runt kablarna-snarare tvärtom-man finputsar med kablarna.
Silk/silspeak kan säkert låta fantastiskt i en anläggning som behöver den toppen,men knappast annars.
Billigt är bra,och i min anläggning så låter ännu billigare i signalvägen "bättre".-och det är ju bra

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2009/09/22 :  20:38:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
förmodligen trassel runt delningsfrekvensen som uppdagas

Kan så vara,och i en liknande tråd för nåt halvår sendan kom vi ju fram till att det beror på hur förstärkaren var konstruerad,rör,transistor,singlend,feeback mm mm,att kabeln påverkar detta olika,men låter det renare-->> bättre osv med en viss kabel så gör det väl det?
Jag går ej tillbaka till silspeak just nu i alla fall..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2009/09/22 20:39:46
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/09/22 :  20:51:17  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Silk/silspeak kan säkert låta fantastiskt i en anläggning som behöver den toppen,men knappast annars.


Skulle snarare säga att somliga system låter bättre med ett mera förlåtande mellanregister/topp.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2009/09/22 :  20:58:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Skulle snarare säga att somliga system låter bättre med ett mera förlåtande mellanregister/topp.

Ja,hos mig tycker jag det blev tvärtom,att Kimber:en tog fram det som silspeaken inte kunde.Eller släppte igenom eller vad man vill kalla det.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/09/22 :  21:01:57  Show Profile Send pak a Private Message
Kan så vara.
Har aldrig gillat hård och rå topp i alla fall.
Oavsett prisläge så har jag inte lyckats framkalla de essen med andra kablar som dessa kablar plågar mig med.Högtalare från 3-100"+ ,olika förstärkare/spelare i olika prisklasser från 0-100"!
De har liksom aldrig visat nån speciellt bra sida-därför hänger de som dammuppsamlare över ett cdställ.
Vette tusan om jag nån gång kommer att uppskatta dom..-möjligtvis om diskanterna pajjar och tystnar.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/09/22 :  21:22:41  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:

Ja,hos mig tycker jag det blev tvärtom,att Kimber:en tog fram det som silspeaken inte kunde.Eller släppte igenom eller vad man vill kalla det.

Trodde jag också från början tills jag insåg att jag blev lurad av färgningar, Silspeaken gav större variationer mellan inspelningar.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2009/09/22 :  21:43:06  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Silspeaken gav större variationer mellan inspelningar.


Ska koppla in de gammla Silspekarna nån da och prova..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/09/22 :  21:48:14  Show Profile Send pak a Private Message
Inte för att va jobbig ,men menar du att: (variationer) gör att sämre inspelningar låter sämre?
Om det är så- Är det då bättre?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2009/09/22 :  21:49:53  Show Profile Send ekman a Private Message
Goldfinger: Dina resonemang är extremt obegripliga ibland du skriver att eftersom dyrkablar låter olika så är det ett bevis på att de är olika färgande? är inte det ganska självklart? annars insinuerar du att det finns EN perfekt kabel för alla anläggningar och applikationer som är helt totalt ofärgande? detta är en omöjlighet

Hur kommer det sig att alla dyra högtalare alla dyra förstärkare alla dyra cdspelare ja ALLTING i hela hifivärlden låter olika?

ALLTING är mer eller mindre "färgande" så även dessa uppenbarligen fantastiska silk och siltechkablar.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/09/22 :  22:01:18  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Oavsett prisläge så har jag inte lyckats framkalla de essen med andra kablar som dessa kablar plågar mig med.Högtalare från 3-100"+ ,olika förstärkare/spelare i olika prisklasser från 0-100"!


Jag tror helt enkelt att du föredrar ett lite avrundat övre mellanregister, det är det dessutom många som gör. Många högtalartillverkare låter också sina högtalare dippa lite just där pga att frekvenser i området runt 1 Khz blir väldigt jobbiga om inte allt är 100% i konstruktionen, man kan kalla det för en kompromiss för en subjektivt bättre upplevelse, men är likafullt icke korrekt ur tonkurveperspektiv. Men vill du tro att det är kabeln det beror på skall jag inte hindra dig. Du är välkommen hem till mig när som helst med dina kablar så får vi se..

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/09/22 :  22:04:58  Show Profile Send FBK a Private Message
Hmm, tror jag tar fram lite popcorn då det verkar bli en intressant tråd.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/09/22 :  22:14:24  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Goldfinger: Dina resonemang är extremt obegripliga ibland du skriver att eftersom dyrkablar låter olika så är det ett bevis på att de är olika färgande? är inte det ganska självklart? annars insinuerar du att det finns EN perfekt kabel för alla anläggningar och applikationer som är helt totalt ofärgande? detta är en omöjlighet


Vad är det då som blir bättre med priset, kan du svara på det?
Dyrkablar säljs ju helt utan objektiva argument, vad är det du betalar för? Med det du skriver så håller du ju med om att dyra kablar inte per automatik är mera ofärgande än en billig i en viss applikation, är det bra tycker du? Hur lurad kan man bli som konsument?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2009/09/22 22:16:11
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/09/22 :  22:15:57  Show Profile Send pak a Private Message
Hehe.
tack för inviten
Tror inte på nån dip där inte.Tror hellre inte att kablarna i fråga är dåliga-tvärtom.Men jag tror att deras karaktär gör att de passar inte så bra överallt och i allas öron.
Tycker inte alls om leif erntsens och Dps ljudfilosofi förövrigt-det låter i mina öron trist.Har haft Dp och silk och de gjorde att jag ratade ett par audio physics på grund av just- ljust och trist ljud.
Så lät de absolut inte med annan elektronik och kablage.
Jag använder ett par billiga silver resolusion idag som gör livet enklare fast utan att tappa nåt av silkens positiva sidor.det duger gott.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2009/09/22 :  22:26:53  Show Profile Send ekman a Private Message
Goldfinger: Nu blandar du väldigt många olika diskussioner i en och jag har just nu inte ens nämnt priset jag påstår bara att din enkla förklaringsmodell där att alla dyrkablar inte låter samma skulle va nån form av bevis för att alla dyrkablar är färgande skräp helt enkelt är felaktig, du har fortfarande inte svarat på hur det kommer sig isåfall att högtalare och allting annat också låter olika oavsett hur bra och dyr nivå du väljer att jämföra på.

Men om vi ska svara på dina något hetsigt formulerade frågor så visst, vad blir bättre med priset? om man kollar på kabelmärken som har en genomgående konstruktionsfilosofi som till exempel Nordost, Transparent och Jorma så när du går upp i pris så får du oftast bättre kvalitet på ledarna, fler och tjockare ledare, renare dielektrikum, bättre kontakter, bättre skärmning o.s.v. jag vågar garantera att när det gäller dessa tre märken "som jag har mest erfarenhet av" så får du en hörbar förbättring när du går uppåt i pris/kvalitetsnivå i deras respektive produktlinjer.

Sen om vi nu ska dra in priset då som verkar vara en öm tå för dig så nej en dyrare kabel är inte alltid bättre men om vi tar ett av ovanstående märken till exempel och de har tagit fram två nya kablar och en låter lite bättre så kommer den självklart att bli högre prisatt? kablar precis som allt annat prisätt inte enbart efter produktions och utvecklingskostnad om ett företag tar fram en kabel som låter lika bra som konkurrerande märkens kablar för säg 20 000kr då vore dom korkade alternativt extremt altruistiska om de sålde den för 1500kr.

Sen vaddå objektiva argument kan du visa för mig på pappret att en högtalare låter bättre än en annan? eller vilken cdspelare som låter bäst? ALLTING i hifivärlden säljs till största del med subjektiva argument.

Håller med dig om att en dyr kabel inte per automatik är bäst i en applikation men dyrt är inte alltid bäst i någon produktkategori det kommer alltid finnas produkter som är överprisatta och sånna som presterar över sin prisklass men det har inget med absolut prestanda att göra som jag trodde vi pratade om i den här tråden.

Lurad är man först när man inte lyssnar själv förutsättningslöst innan köp eller inte kan skilja på prestanda och prisvärdhet.


Kan ju tillägga att jag har haft Silk i min egen anläggning tidigare och det är absolut en bra och prisvärd kabel i sitt segment men det finns myyyyycket bättre kablar på marknaden också.

Edited by - ekman on 2009/09/22 23:52:08
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/09/22 :  22:42:21  Show Profile Send pak a Private Message
Jag vill påstå att det är en fråga om matchning.
Vissa delar är sånt man bara vill ha, andra är såna man kommer över till rätt pris osv.Då är det bra att man kan justera lite med kablarna för att få det åt det hållet man vill.
Har man råd så köper man en helhetslösning av en och samma handlare och förhoppningsvis blir nöjd-eller så testar man sig fram på begagnatmarknaden och riskarar några missmatchningar,men kan förhoppningsvis kompromissa lite med kablarnas hjälp.
Därför ser jag inte en absolut neutral kabel som ett plus i alla lägen.
Kan va bra i anläggningar som är bra matchade men behöver inte va bra alls i många andra.-bättre som sämre...

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/09/23 :  01:26:31  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Goldfinger: Nu blandar du väldigt många olika diskussioner i en och jag har just nu inte ens nämnt priset jag påstår bara att din enkla förklaringsmodell där att alla dyrkablar inte låter samma skulle va nån form av bevis för att alla dyrkablar är färgande skräp helt enkelt är felaktig, du har fortfarande inte svarat på hur det kommer sig isåfall att högtalare och allting annat också låter olika oavsett hur bra och dyr nivå du väljer att jämföra på.

så visst, vad blir bättre med priset? om man kollar på kabelmärken som har en genomgående konstruktionsfilosofi som till exempel Nordost, Transparent och Jorma så när du går upp i pris så får du oftast bättre kvalitet på ledarna, fler och tjockare ledare, renare dielektrikum, bättre kontakter, bättre skärmning o.s.v. jag vågar garantera att när det gäller dessa tre märken "som jag har mest erfarenhet av" så får du en hörbar förbättring när du går uppåt i pris/kvalitetsnivå i deras respektive produktlinjer.

Sen om vi nu ska dra in priset då som verkar vara en öm tå för dig så nej en dyrare kabel är inte alltid bättre men om vi tar ett av ovanstående märken till exempel och de har tagit fram två nya kablar och en låter lite bättre så kommer den självklart att bli högre prisatt? kablar precis som allt annat prisätt inte enbart efter produktions och utvecklingskostnad om ett företag tar fram en kabel som låter lika bra som konkurrerande märkens kablar för säg 20 000kr då vore dom korkade alternativt extremt altruistiska om de sålde den för 1500kr.

Sen vaddå objektiva argument kan du visa för mig på pappret att en högtalare låter bättre än en annan? eller vilken cdspelare som låter bäst? ALLTING i hifivärlden säljs till största del med subjektiva argument.

Håller med dig om att en dyr kabel inte per automatik är bäst i en applikation men dyrt är inte alltid bäst i någon produktkategori det kommer alltid finnas produkter som är överprisatta och sånna som presterar över sin prisklass men det har inget med absolut prestanda att göra som jag trodde vi pratade om i den här tråden.

Lurad är man först när man inte lyssnar själv förutsättningslöst innan köp eller inte kan skilja på prestanda och prisvärdhet.


.


Svaret på frågan om varför högtalare låter olika är enkelt: De är olika bra!! Jämförelsen är dessutom konstig eftersom du med en högtalare iaf kan kontrollera hur den fungerar elektriskt och hur den mäter i avs av frekvensgång, fasgång, impedans mm.

quote:
Kan ju tillägga att jag har haft Silk i min egen anläggning tidigare och det är absolut en bra och prisvärd kabel i sitt segment men det finns myyyyycket bättre kablar på marknaden också


Det är din högst subjektiva åsikt och knappast någon sanning tyvärr.

quote:
Men om vi ska svara på dina något hetsigt formulerade frågor


Vad är det här bra för? Skall det inte gå att dra igång en diskussion här utan att folk blir stötta? Men visst, jag kan diskutera på annat håll, man kanske mest bara vill ha lugn och ro här? Jag börjar tro det..

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2009/09/23 :  01:55:18  Show Profile Send ekman a Private Message
Bra där goldfinger du ignorerar 99% av mitt föregående inlägg som svarade på frågor som DU ställde

Dessutom visst man kan påverka parametrar men du sa att eftersom dyrkablar låter olika så är de färgande, samma sak gäller för varenda del i anläggningen så vad vill du ha sagt egentligen? jag är också rätt säker på att även kablar mäter olika och är olika bra det gäller inte bara för högtalare.

Självklart var det min subjektiva åsikt precis som det är din subjektiva åsikt att silk och siltech är de mest transparenta och ofärgande kablarna som finns, det är ABSOLUT ingen sanning.

Jag blev inte det minsta stött men det är lite tröttsamt att du i varenda kabeltråd som finns på detta forum ska gå in och förklara för andra hur det fungerar och att du minsann sitter på den absoluta sanningen och om man inte tycker som du så har man ett högdistorderande system eller föredrar en färgad återgivning.

Du kanske borde fundera på att anta en lite ödmjukare inställning och sluta tala om för folk hur saker funkar och hur fel alla andra har.

Speciellt när du har precis lika mycket fel om inte mer själv

Edited by - ekman on 2009/09/23 02:00:12
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/09/23 :  03:02:51  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Bra där goldfinger du ignorerar 99% av mitt föregående inlägg som svarade på frågor som DU ställde

Jaså? Jag kanske bara har valt att inte kommentera! Det du skriver om kablar kan man ju läsa i produktbladen och knappast någonting man direkt kan översätta i ljudpåverkan.

Cd-spelare är ett annat kapitel där pris/prestanda verkligen kan variera, det är också där svårare att läsa sig till kvaliteter.
Kort sagt betalar jag inte förmögenheter på enbart subjektiva intryck och som kanske just bara är positiva under speciella omständigheter med en viss typ av kringutrustning.

quote:
Jag blev inte det minsta stött men det är lite tröttsamt att du i varenda kabeltråd som finns på detta forum ska gå in och förklara för andra hur det fungerar och att du minsann sitter på den absoluta sanningen och om man inte tycker som du så har man ett högdistorderande system eller föredrar en färgad återgivning.

Du kanske borde fundera på att anta en lite ödmjukare inställning och sluta tala om för folk hur saker funkar och hur fel alla andra har.

Speciellt när du har precis lika mycket fel om inte mer själv


Det är ju bara en diskussion och jag försöker basera på fakta.
Jag förstår däremot inte varför du smyger in och försöker styra upp tråden med personliga anklagelser, jag har varken varit otrevlig eller kränkande och det är väl i så fall admins eller berörda parters sak att ta itu med om de anser så vara fallet.

Jag tycker du överreagerar.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2009/09/23 :  03:03:08  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Hm

Mig veterligen finns väl ingen kabel som 100% har identisk signal ut som in.

men som en klok man skrev

En kabel skall utvecklas och anpassas för sitt specifika syfte.

ett bra exempel är Naim.

att ex silspeak siltech (likväl som så gott som alla kablar som inte är identisk med någon annan) ger ju olika påverkan resistens, kapacitans, induktans, rf skärming etc etc. ger olika resultat o olika kombinationer.

men troligen finns det ju konstruktioner som är generellt bättre än andra, där minimal påverkan på signalen är vad som generellt sett eftersträvas.

sedan får man väga in vad elektroniken trivs bäst i, vissa klarar hög kapacitans betydligt bättre än andra, varvid i en sådan lägsta induktans eftersträvas. medans lägsta kapacitans i det andra fallet ( såvida inte induktansen ställer till det ännu värre. men då har man nog fel apparat att utgå ifrån:P

men som i mitt egna fall silspek425 fungerar mkt dåligt här hemma och jag rankar vare sig högtalare eller elektronik som sekunda, utan tvärtom det bästa jag någonsin haft ännu sålänge.

om jag då som i detta fall får en disghet som döljer information, en återgivning som känns tråkig platt och livlös och inte på en enda parameter föredras framför nuvarande vulcanokabel. ( därmed som sagt inte att vulcanon är den ultimata kabeln, bara att den är bäst so far i just detta systemet)

Jag delar således upplevelserna med
pak och några till, just essighet disighet känner oerhört väl igen just det karaktärsdraget.

Sedan tvivlar jag inte en sekund att det är en toppenkabel till ex IS högtalare och ett flertal andra. Det borde vara ganska rimligt att så föreligger åtm.




Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/09/23 :  19:53:38  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
men som i mitt egna fall silspek425 fungerar mkt dåligt här hemma och jag rankar vare sig högtalare eller elektronik som sekunda, utan tvärtom det bästa jag någonsin haft ännu sålänge.

om jag då som i detta fall får en disghet som döljer information, en återgivning som känns tråkig platt och livlös och inte på en enda parameter föredras framför nuvarande vulcanokabel. ( därmed som sagt inte att vulcanon är den ultimata kabeln, bara att den är bäst so far i just detta systemet)

Jag delar således upplevelserna med
pak och några till, just essighet disighet känner oerhört väl igen just det karaktärsdraget.

Sedan tvivlar jag inte en sekund att det är en toppenkabel till ex IS högtalare och ett flertal andra. Det borde vara ganska rimligt att så föreligger åtm.

Har dyrkablage ihop med Ino, det är ju nästan som att svära kyrkanEKK heter den optimala kabeln till dina högtalare
Och angående Silspeak 425 så måste jag jämför den emot annat någon gång.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2009/09/23 19:55:52
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2009/09/23 :  23:21:36  Show Profile Send Twilighter a Private Message
quote:
Posted - 2009/09/23 : 19:53:38

quote:men som i mitt egna fall silspek425 fungerar mkt dåligt här hemma och jag rankar vare sig högtalare eller elektronik som sekunda, utan tvärtom det bästa jag någonsin haft ännu sålänge.

om jag då som i detta fall får en disghet som döljer information, en återgivning som känns tråkig platt och livlös och inte på en enda parameter föredras framför nuvarande vulcanokabel. ( därmed som sagt inte att vulcanon är den ultimata kabeln, bara att den är bäst so far i just detta systemet)

Jag delar således upplevelserna med
pak och några till, just essighet disighet känner oerhört väl igen just det karaktärsdraget.

Sedan tvivlar jag inte en sekund att det är en toppenkabel till ex IS högtalare och ett flertal andra. Det borde vara ganska rimligt att så föreligger åtm.


Har dyrkablage ihop med Ino, det är ju nästan som att svära kyrkanEKK heter den optimala kabeln till dina högtalare
Och angående Silspeak 425 så måste jag jämför den emot annat någon gång.


Jupp jag vet det förespråkas EKK , men nu hade jag vulcano hemma sedan innan jag skaffade ino.

ska självfallet ta hem EKK och testa :)

men jag tillhör inte det inogänget som kör pioneer dv668 rotel 1090/nad 208 :P utan ser bara inohögtalare som en förbaskat bra högtalare helt enkelt :)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/09/23 :  23:45:00  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
ska självfallet ta hem EKK och testa :)

men jag tillhör inte det inogänget som kör pioneer dv668 rotel 1090/nad 208 :P utan ser bara inohögtalare som en förbaskat bra högtalare helt enkelt :)

Sund inställning!
Ps. Och pi60 är prisvärda även om jag nog föredrar Energy Veritas 2.4i framför demMen jag har lyssnat på dem under olika förhållande/omständigheter.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/09/24 :  00:19:19  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
om ett företag tar fram en kabel som låter lika bra som konkurrerande märkens kablar för säg 20 000kr då vore dom korkade alternativt extremt altruistiska om de sålde den för 1500kr.


Om vi tar just Nordost och Transparent som exempel så finns det en del företag som passar in på din beskrivningen ovan
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2009/09/24 :  00:30:12  Show Profile Send Twilighter a Private Message
quote:
Posted - 2009/09/23 : 23:45:00

quote:ska självfallet ta hem EKK och testa :)

men jag tillhör inte det inogänget som kör pioneer dv668 rotel 1090/nad 208 :P utan ser bara inohögtalare som en förbaskat bra högtalare helt enkelt :)


Sund inställning!
Ps. Och pi60 är prisvärda även om jag nog föredrar Energy Veritas 2.4i framför demMen jag har lyssnat på dem under olika förhållande/omständigheter.




Jag hade ett par 2.4 hemma för nåra dagars edan, hade ju dessa före kah skaffade inosarna, inget snack om att de är bra högtalare , och riktigt fint spelade med min audionet elektronik det var klart sämre ljud än när jag hade Bladelius Gondul M + Ymer , även om jag inte kunde jämföra vid samma tillfälle.

har ju kvar gondulen och den tjänar just nu som dac från tv/ps3/digitalbox.

från början ( i en annan tråd) så tyckte jag ju att gondulen hade mer diskant och lät lite mer informativ och hade mer framåt spelstil

Nu tycker jag när man haft allt lite längre tid att Audioneten låter mer naturligt, alla detaljer är där, bara inte så "hej jag finns se mig/hör mig"

Nu har jag ett par Focal 826V som jag fick som delbetalning för veritas:arna.
Det är faktiskt lustigt när man sitter och tycker att ja för pengarna spelar de ju riktigt bra men de har ju div tillkortakommanden. och det är ändå en högtalare för 20000:- och man tänker så. bortskämd jävel är vad man blivit :P

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000