HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Diameter på medföljande högtalarkabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/10/01 :  11:11:26  Show Profile Send Roq a Private Message
Vad brukar det vara för mått på såna här "pyttekablar" som brukar medfölja mikrosystem? Mäts de i mm2 eller mm?

Har ett nytt midisystem och där ingår inte högtalarkabel. Jag vill inte ha de allra minsta som brukar medfölja enklare system utan tänkte gå för aningen grövre.
Har Supra Ply 3.4 och ett par Neotech liggandes men de är väldigt svåra att få i kontakterna då de är lite för grova.

Kan inte tänka mig att det behövs några jättedimensioner. Den här Marantzen klämmer ur sig 2 x 50W.

Edited by - Roq on 2009/10/01 12:10:07

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2009/10/01 :  12:29:04  Show Profile Send gilgo a Private Message
Dimensionen du har räcker med största sannolikt till med GOD marginal. Det är extremt ovanligt att högtalarkabeln är för klen för effekten. Låter det bättre med Supran så har det inte med arean i sig att göra.
Att stor area=bra ljud är en SIBA/ONOFF/Expert... m.m bluff. Likväl som många watt i specen på högtalaren = bra ljud eller stora basar = bra ljud o.s.v....

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/10/01 :  13:23:42  Show Profile Send ztenlund a Private Message
3.4 är väl 3,4 mm2 i ledararea.
2,5 mm2 kanske kan vara något?
Det är vad QED Silver Anniversary påstås vara (enligt HiFiKlubben), dvs den här: http://bildarkiv.hififorum.nu/ztenlund/Dump/Temp/DSC_0930.jpg

quote:
Dimensionen du har räcker med största sannolikt till med GOD marginal.

Problemet var att Roq bara hade för tjock kabel, och ville vid införskaffandet av ny ha en som inte var fullt så klen som den som brukar medlevereras olika mikrosystem.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/01 :  14:52:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Om problemet är att du fattas lämplig och passande kabel, köp en 2,5mm2 från närmsta radioaffär.
Jag kör billigaste 5mm2 till man horn och känner att den sladden funkar bra. Tog till ordentligt för att få ner resistansen i kabeln.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/10/01 :  15:01:01  Show Profile Send Roq a Private Message
OK, 2-2,5 blir nog bra ja. Tackar.
soundbrigade: Se ztenlunds svar
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/01 :  15:41:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
jag sitter och grubblar på småhögtalare (med 4 2"-element) och inser att grov kabel på något sätt blir SÅ fel. Troligt är att de blir ett datorpåhäng med lagom liten förstärkare och alldeles lagom kabellängder, men 0,75mm2 kanske blir bra.

Likaså har jag ett par gamla små B&O-lådor där något snille har klippt högtalarsladdarna till ett par cm längd. Känner att det blir lite overkill att skarva på 5mm2 sladd. Helst skulle jag fästa ett par terminaler i lådorna ....


Det blev lite OT.
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2009/10/01 :  23:49:01  Show Profile Send gilgo a Private Message
quote:
Problemet var att Roq bara hade för tjock kabel, och ville vid införskaffandet av ny ha en som inte var fullt så klen som den som brukar medlevereras olika mikrosystem.


Det kanske är så att jag syftade på den medföljande kabeln? Poängen är således att behåll den som följde med för ett byte till en med större area betyder inte att det blir bättre. Arean är ointressant, har alltid varit och kommer alltid att vara.

Kabelresistans är inget som man behöver oroa sig för den är ändå så låg, en vanlig lampsladd har ca 0.02 ohm/meter. Lägg det till högtalarnas impendans på kanske 8ohm så inser du att det inte spelar någon roll. Skall kabelresistansen var något att bry sig om får man antingen ha extremt tunna kablar eller extremt långa kablar.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/10/01 :  23:51:03  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Poängen är således att behåll den som följde med

Det fanns ju ingen medföljande kabel!

quote:
Har ett nytt midisystem och där ingår inte högtalarkabel.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2009/10/02 :  12:26:28  Show Profile Send gilgo a Private Message
quote:
Det fanns ju ingen medföljande kabel!


Sedärja, så bra var jag på att läsa. My bad.
Oavsett så spelar arean ingen roll, köp den billigaste. Jag kör med lakritssnören till ministereon i hallen, tror knappast att jag hör någon skillnad på kablarna där. Det är knappast dom som är den svaga länken.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000