HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Canton RC-L, erfarenheter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/08/27 :  13:18:16  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Såg att tyska hifi-fabrik.de fortfarande säljer Cantons klassiska RC-L nya för 698 euro vilket väl får anses vara ett bra pris...

Har ju själv Canton från Karat-serien, men är det stor skillnad i karaktär mellan Ergo och Karat?

Hur står sig RC-L idag? Ni som har eller har haft dem kom gärna med input och erfarenheter...

Min anläggningstråd

SW
Member

542 Posts

Posted - 2009/08/27 :  16:25:33  Show Profile Send SW a Private Message
Gillar verkligen den högtalaren. En riktig fullregisterhögtalare.
En liten kort episod.
Var till en HIFI affär och tittade på lite högtalare för ett par år sedan. Säljaren frågade vilka högtalare jag hade. Svarade RCL. Han tyckte att jag skulle behålla mina RCL. Han hade högtalare för över 70000:- i butiken men ingen av dem ansåg han vara bättre än RCL. Inte så vanligt att man får det bemötandet.

S
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/08/27 :  17:12:44  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Har du kvar dem nu och hur skulle du beskriva hur de låter jämfört med dagens Canton?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2009/08/27 :  18:12:50  Show Profile Send SW a Private Message
Jag har dom kvar. Har inte lyssnat på nyare Canton.

S
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/08/28 :  16:17:05  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jag har rc-l sedan 4 år och är toknöjd. Har tyvärr inte jämfört med nyare canton. Köpte även från Hififabrik och kan varmt rekommendera dem. Två nackdelar som jag ser det: boxen är lite knölig, och basen är inte den snärtigaste. Vissa påstår dock att den blir det med mer effekt. Har 2x150 watt klass d.
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/08/28 :  16:59:03  Show Profile Send Smackman a Private Message
Har haft rc-l i 5år , sålde dem för ett par år sedan och inser i efterhand hur bra dom faktiskt är ..
Har nu Canton Vento Reference 5 vilket är en högtalare av en högre kaliber dock .
Men rc-l har en djupbas som i princip inga andra har ..Dock så tyckte jag mellanbasen va för anonym .


Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2009/08/31 :  11:38:52  Show Profile Send tommypeters a Private Message
För att få RC-L riktigt bra måste de kopplas in via boxen. Tyckte mina lät hyfsat med ett NAD-slutsteg, med ett Perreaux blev det flera gånger bättre.

Har inte lyssnat på alla Karat, men de jag lyssnade på lät lite "vassa". Extra mycket i jämförelse med RC-L, vars diskant rullar av rätt snabbt.

(Nu har jag Bc Acoustique, som ju är ett bra kliv uppåt i ljud, men också i pris)

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/09/01 :  14:36:15  Show Profile Send svanbo a Private Message
Är det f.ö. inte jävligt skumt att Hifi-fabrik fortfarande säljer en högtalare som fick en uppföljare för... vad kan det vara, 5-6 år sen?? Jag förstår det inte!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/09/01 :  15:49:47  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag har läst lite på annat håll om spekulationer om att de skulle vara "sämre" byggda nuförtiden än de var när det begav sig. Men det låg tydligen inte något i det.

Jag skulle gissa att alla utvecklingskostnader, marknadsföring osv är betalda för länge sedan. Nu kan de "i smyg" tillverka och sälja dem billigt, och de konkurrerar kanske inte med övriga högtalare i sortimenten utan har en egen nisch både ljud- och prismässigt?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2009/09/03 :  11:37:20  Show Profile Send tommypeters a Private Message
De har tydligen något gammalt tillstånd att sälja dem och Canton i Tyskland bryr sig inte om de bara säljs i Tyskland, men importören i Sverige har tydligen klagat och försökt stoppa försäljningen till Sverige. Hifi-fabrik brukade också vara väldigt servie-minded. Kommer ihåg någon vars diskantelement var dåligt. Istället för att ägaren skulle behöva skicka elementet eller hela högtalaren till Canton i Tyskland och vänta på garantireparation lödde Hifi-fabrik bort ett från en ny högtalare på lagret och skickade det direkt. Han skickade ner det trasiga som de sedan skickade till Canton, fick ett nytt efter någon vecka och monterade dit det på sin slaktade högtalare...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000