HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lämpligplacering av basreflexport?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8626 Posts

Posted - 2009/08/25 :  22:47:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
På en låda som har denna formen/höjden (ej min låda på bilden):

Är nära golvet,nära elemntet,eller mittemellan lämpligt?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/08/25 :  23:22:54  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag skulle sätta porten långt ner, men jag har inga matematiska belägg för detta.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/26 :  07:14:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Sätter du porten långt ned så blir lådan en MLTL låda. Den kommer inte bete sig som simuleringen om du bara räknar på den som en basreflex. Du bör isåfall simma den i Hornresp eller liknande program istället.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/08/26 :  10:07:34  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Aha, då skall du nog sätta porten strax under basen.
Se bara till att den är stor nog i diameter så du slipper blåsljud och slöhet.
Jag brukar använda typ 80mm för 8tummare 100mm för 10tummare osv.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/08/26 :  10:32:10  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Sätt röret...

...långt från elementet, annars läcker det ut annat än bas ur porten.

...på ett ställe i pipan som exciterar portens andra och tredje överton som minst

...på baksidan, för att porten ska "trycka tillbaka" när den är i resonans och på så sätt minska kabinettsvängningar.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8626 Posts

Posted - 2009/08/27 :  01:20:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
På baksidan funkar tyvärr inte,där har jag först en "sandlåda" längst ner ca 12cm upp,för låg tyngdpunkt.Sedan kommer en låda (på utsidan bak) för delningsfiltret,upp till halva talarlådan,och sätter jag porten ovanför den kommer den att ta i magneten på 8" aren,så den MÅSTE tyvärr sitta fram.
Lådan är uträknad som en basreflexlåda.
Inte långt ner,och långt från elementet,så är mitten på nedre delen en bra kompromiss?
quote:
...på ett ställe i pipan som exciterar portens andra och tredje överton som minst

Hmmm..tro var det är..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000