HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Inkoppling av relä ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/08/20 :  14:24:26  Show Profile Send Thzar a Private Message
Gäller inkoppling av relä till försteget.

Köpte på mig 2st 1pol 5v relä för att använda på utgången, helt enkelt för att slippa 50mV rätt in i slutsteget vid avstängning.

Har NewclassD cookbook som referens men något som sätter krokben på mig är hur han kopplat zener dioden till 5v reläet. Ska det inte vara parallelt över matningspänningen?
Samt att han har en 5.6V zener på en 5V relä.

fig. utdrag från Newclassd cookbook

Jag har +-8V spänning till försteget.
Kopplar man in en 5.1V zener parallellt med reläet så borde det fungera?

Rätt polaritet till relä?
Databladet till reläet avslöjar inget om vilket som är plus eller minus.
http://www.electrokit.se/download/srd.pdf

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2009/08/20 :  16:10:26  Show Profile Send pix a Private Message
Är det +5V & -5V matning (svårt att se på bilden om det är -5V eller .5V)
Tror han använder zenern som en 5,8V spänningfall (dvs 4,2V över lindningen). Då strömbegränsar ju lindningen så zenern klarar strömmen
Lägger du en 5,8V parallellt (5,8V över lindningen)och shuntar ner spänningen till 5,8V behöver du ett seriemotstånd på matningen som fallmotstånd annars brinner Zenern upp.

Relät är säkert polaritets oberoende, Dock kan det vara bra med en backmonterad diod över lindningen.
Den dämpar den induktiva spik som kan slå ut drivtrissan av relät när detta slås av

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2009/08/20 16:11:21
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/08/20 :  17:20:07  Show Profile Send Thzar a Private Message
Bilden visar +- 5 volt.

Tackar för förklaringen.
Om vi tar mitt fall med +-8 volt och 5v relä.
Då behöver jag en 11 Volt Zener kopplat precis som som i bilden ovan.

Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2009/08/27 :  11:31:06  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Ursäkta en dum fråga, men är inte dioden felvänd? Jag inser att det är en bok, därför blev jag lite konfunderad... Visst är väl katoden kopplad mot +5v? I så fall, vad gör den för nytta? Ska den inte motverka backström?

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/08/27 :  11:43:20  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Dioden i bilden är till för att sänka spänningen till en mer lämplig för reläspolen (10-5.8=4.2V). Som skydd mot spikar från reläspolen bör man även montera en "vanlig" diod parallellt med spolen (inte med på bilden ovan)!

/R

[Edit] FFS!

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2009/08/27 14:01:00
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/27 :  13:43:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
slippa 50mV rätt in i slutsteget vid avstängning.
Du stänger väl av slutsteget först?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000