HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Aperiodisk låda
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/08/27 :  19:18:23  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Hej
Jag har länge funderat på det här med aperiodisk hötalarlåda?
Jag skulle vilja prova detta på mina subbar på 87liter slutet som det sitter 12tummare i.
Har tittat på dessa på länken nedan än så länge men skulle vilja ha lite mer kött på benen för att få det så optimalt som möjligt, är det någon som är bekant med dessa till ex:
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1462

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/27 :  19:44:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Är det inte samma sak om en port med högt flödesmotstånd i??
"Aperiodiskt" låter lite suspekt i min öron.

Jag kan inte tillföra så mycket matnyttigt, men jag blir intresserad av vad det är för nått.

Johaannes.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2009/08/27 :  19:52:41  Show Profile Send AndersP a Private Message
Efekten blir ganska lik den att stoppa in mer dämpmaterial i lådan och/eller att lådan får mer volym. Låd-Q sjunker tex. Principiellt räknas konstruktionen som sluten iaf. ( tror jag )

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/08/27 :  19:54:10  Show Profile Send MatsT a Private Message
Beskrivning finns här:
http://ldsg.snippets.org/boxes.php

Aperiodic box
Essentially a poorly sealed box, an aperiodic box vents the inside of the box to the outside air via an "acoustic resistor". All other comments about sealed boxes generally apply. The purpose of an aperiodic design is to allow a smaller enclosure than would normally be possible. If you put a driver into a sealed box that's too small, it will exhibit high Q, causing a peak in its lower response and a high impedance peak. By letting the box leak air, both the response and impedance peaks are tamed. Aperiodic boxes should not be confused with ported boxes (discussed below). The essential difference is that a that the port in a ported box acts as a Helmholz resonator tuned to a specific frequency in order to enhance and extend the low frequency response. Aperiodic vent designs exhibit no such characteristic resonance and functions solely as an acoustic resistance. As with any other low frequency system, the smaller size is achieved at the cost of a somewhat higher F3 and a steeper 18 dB/octave roll off than a sealed system.
Aperiodic vents are sold primarily by Dynaudio (which calls them "Variovents") and Scan-Speak (which merely calls them a "flow resistor").

Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/08/27 :  23:07:51  Show Profile Send Joda a Private Message
"Är det inte samma sak om en port med högt flödesmotstånd i??"

Helt rätt. Man måste ta hänsyn till avstämningen av helmholtzresonatorn och sedan dämpa porten (sänka Q värdet eller "kvalitets faktorn".
Detta simuleras lättast i Basta! med just en portad låda där man sänker Q värdet på porten.

När jag har simulerat har jag funnit att avstämningen på "porten" är väldigt viktigt tillsammans med rätt Q värde (oftast runt eller under 1) för att impedanskurvan ska slätas ut. Hurvida simuleringen stämmer med verkligheten vet jag inte men jag skulle tro att det krävs lite tanke för att få det hela "aperiodiskt" och inte bara en dämpad port.

Blir lite sugen på att testa detta på ett par 15" midbas. Inte de till hembion som ska vara sluten men ett par likadana.
I de simuleringar som jag gjort så får man mer bas och dom blir lite effektivare vid lägre frekvenser men man förlorar lite i midbasen. Grupplöptiden ökar lite mot sluten men man får i gengäld en "hylla" i stället.
Man får en lite boost i output under avstämningen men den faller snabbare när den väl faller. Lite som en BR vilken den är, fast väldigt dämpad.

Stoppningen borde vara fastsatt så att den inte kan röra på sig. Om man nu inte vill att den ska addera massa någonstans. Beror lite på hur man vill göra.
Ett bra tips jag läste är att använda luftfilter som tydligen ska vara linjära även ett stort register.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60654
Vi gjorde ett lite test för länge sen. Blev inte så mycket av det projektet men det fungerar.
I detta faller blev det hela något mellanting av öppen baffel, aperiodisk och PR. Det sista då akustikskivan svänger med rätt duktigt. Ger nog lite boost längre ner i frekvens.
Det största felet är nog att man får resonanser då "U baffeln" är lite för lång och det inte finns någon intern dämpning. Man kanske borde klä väggarna med något. Och förstås använda stagning.
Projektet dog nog lite då delningsfiltret som visas i tråden inte delar särskilt djupt eller brant. Borde nog testa med DCX2496 och göra lite mätningar.

Pappas Dynaudio mellanregister använder Variovent. Låter mumma.

Tänk på att du tappar konkonladdning vid lägre frekvenser direkt precis som en BR vilket kräver subsonicfilter om man vill spela högt.
Men man vinner känslighet i stället då konen rör sig lättare. Och sen har vi akustisk utsläckning precis som en dipol fast lite annorlunda.
Glöm inte att simulera med detta i Basta!
Jag fann att en högt avstämd port fungerade bra. Typ ett hål sågat i sidan. Så "port" i det faller kan vara filtret du länkade till.

Jag tror absolut att det kan fungera, men jag skulle också ge det lite tanke. Max SPL lär inte ändra sig så mycket, men beteendet och ljudet borde.

Förmodligen har jag glömt något eller skrivit något fel. Men det får jag fixa när jag inte halvsover =)

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000