Author |
Topic |
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 12:00:43
|
Lite inspirerad av paks kommentar varje skiva är inte genomtänkt-därav så står det troligtvis en jättehög hos de flesta antar jag som förmodligen aldrig kommer att spelas börjar jag fundera i dessa banor; hur många felköpta skivor har jag? Och för att vidga frågan lite ....
Hur många felköpta skivor har du? Om du har vrålkoll har du några goda exempel på felköp?
Jag köper bara skivor när jag känner att jag måste ha dem - moget övervägande alltså. Impulsköp bara om skivor högt upp på min måste-ha-lista faller över mig. Men jag har köpt ett och annat som jag sällan eller aldrig spelar. Av mina 400+ skivor kan det röra sig om kanske max 10 styck. Några har jag gjort mig av med som någon med Steve Nicks och en förskräcklig historia med Keith och Julie Tippets. Gloria Estefan (Into the light) och Bo Hansson (Sagan om ringen) platsar illa, och en tidig Nastya Polyeva är inte speciellt kul att lyssna på. En grupp jag verkligen satt högt är King Crimson, men en tidig liveplatta jag kom över i Ufa, Bashkirien är inte rolig. |
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 12:26:17
|
Kan börja med att nämna en solklar.
Rave the x-mass Den ni... hugaliga. Sen finns det väl några hundra till...skitskivor.. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 12:32:27
|
Det här kanske blir en bytestråd.
Jag byter Göingeflickorna sings Bob Dylan mot Michael Bolton - Greatest Hits #23..... |
|
|
Bardis
Member
3348 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 12:32:31
|
Det går att utvidga frågan lite till. Hur många dubletter har ni?
Inte lätt att hålla koll på alla skivor man köpt. Så ibland undrar jag varför just den skivan liger DÄR jag lade den ju HÄR, och så står man där med två likadana skivor i handen. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
TuneTrippin
Member
59 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 12:39:19
|
Inga dubletter, än. 10% skräp och sedan är det kanske ytterligare 30% (höftning) som kommer från musikstilar som inte längre står lika högt i kurs. |
Lounge. |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 12:46:11
|
Det är mindre risk för felköp nu då man ta nätet till hjälp. Ginzas rea brukade bjuda på en del missar mins jag. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
ukiro
Member
66 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 12:52:56
|
Jag har en hel del som jag inte spelar, då jag utöver skivor köpte för deras musikaliska värde har en hel del som är köpta i samlarsyfte. Anledningen är att jag för en av mina favoritgenrer vill ha ett komplett släktträd över stilens hela uppgång och fall. Ett släktträd är som bekant inte komplett utan sina fula grenar, så här finns en hel del skivor som musikaliskt inte är bra. Att däremot ha ett i det närmaste komplett arkiv över en hel genre ger en annan form av tillfredställelse.
Samtidigt som jag givetvis tycker det är viktigt att hitta riktigt bra skivor så är mitt förhållningssätt mer likt det vi har till mat; Jag måste ha musik, och i bland chansar man lite och råkar få något dåligt tillagat. Men i morgon köper jag en annan skiva som säkert är bättre, och jag har blivit en musikerfarenhet rikare.
På senare år har jag lugnat mig lite, men länge, länge köpte jag minst en skiva om dagen. Nu är det nere i kanske 10 i månaden bara, men å andra sidan har samlandet avtagit (jag har ändå nästan allt), så det jag köper är enbart för musikens skull.
Jag är försiktig med att klassa något som felköp direkt; i bland är man på fel humör, man kanske inte "förstår" musiken direkt, etc. Men jag har nog ett hundratal skivor utanför samlargenren som inte spelats på ett par år. Jag skulle kunna sälja dem och köpa annat för pengarna, men om man ändå bara får någon tia för dem kan de lika gärna stå kvar så länge hyllutrymmet räcker. Vem vet, i bland gör man ju återupptäckter i sin egen samling. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 13:09:37
|
ukiro: låter ballt, vilken genre?
Det finns ju skivor som i sig är dåliga men har en eller ett par låtar som är ruggigt bra. Jag listar inga sådana men om jag lägger till dem ... 20-25 styck. Nuförtiden köper jag runt 10 skivor om året, vilket förklarar de få missköpen. |
|
|
ukiro
Member
66 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 13:33:05
|
Min samlingsgenre är Goa-trance, främst på vinyl. Jag har begränsat samlandet till det som kom under 90-talet. |
|
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 15:54:18
|
Jag gör sällan felköp när jag har nätet till hjälp som tur är. |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 16:30:19
|
Hur defineras felköp? Är det att jag "ångrar" mig när jag precis har lämnat butiken alt. fått varan hem? Eller är det "ånger" efter en dag/vecka/månad/år?
Då allting har sin tid anser jag inte att jag har några felköp. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 17:28:52
|
Jag tänker nog på skivor som köpts i tillfälligt övermod och som aldrig snurrat många minuter pga av att det var så usel att man riskerat både ljudbild och psykisk hälsa om man lyssnat på hela skivan.
Ja, alltså skivor man satt upp på sin köplista eller som man i ett stundligt infall köpt för att den kanske är bra. Skivan med Keith Tippet jag nämnde köptes för att det var en Keith Tippet-skiva, men det visade sig vara en besynnerlig historia där Julie blåste i tombuteljer och Keith knackade på strängarna (inte tangenterna) på flygeln. 40 minuter av denna "musik" kan skicka den starkaste i madrasserad cell ... Steve Nicks köptes på någon skivklubb efter att jag hört EN låt som var sakplig på MTV (det var läääääääänge sedan). Den var låten var OK men resten ... . En kompis fick den skivan. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 18:45:46
|
Felköp? Ja man kan säga så här att jag ibland har varit nyfiken på den musik som här på forumet, eller något annat forum anses som bra musik. Då har jag beställt musiken och ibland har jag kunnat konstatera att det nog inte riktigt var min musik. Men nu har jag slutat med sånt. Det är säkert så att jag har andra skivor som är felköpta men dom har jag glömt. Sedan är det också så att musik smaken ändras över tiden och då får man en hel drös med skivor som man knappast lyssnar på, men som man ändå behåller. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 18:47:19
|
Olika typer av träffar är bra, då man kan lyssna på ny kul musik. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 19:11:08
|
Hur ska man definera ett "felköp", jag tror att man köper en skiva för att man antingen vet vad man vill ha eller för att kolla om det är något man kan tänkas gilla, och gillar man inte skivköpet så kan det väl knappast anses som ett felköp, utan mer som om man försökt vidga sina vyer.
Köper ofta vinylskivor på loppisar, och det slinker ofta med en del okända artister och musik, hade man inte köpt, då hade man inte vetat....... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 19:34:35
|
Väldigt många. Tidigare gick jag mycket på recensioner och köpte upphypade grejer. Numera liter jag på min egen smak. Många plattor kan vara kanon vid en första lyssning, sen tröttnar jag fort.
Hårdraget så är allt utom 3-4 plattor om året felköp! Ja så illa är det. Det är bara några få plattor per år som jag kan ta fram om 10 år och få känslan fan va braaa! |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 19:52:24
|
quote: Det är bara några få plattor per år som jag kan ta fram om 10 år och få känslan fan va braaa!
Så kan jag också känna. Skivor jag köpt därför att jag redan har 8 skivar av den artisten men sedan tycker att den skivar "var ju inte såååååå braaaaa andåååååå". Men fem år senare - "KANONBRA, JUH!!!!"
(Jag blev lite sugen på Coldplay, men efter att ha smålyssnat lite hittar jag på 4-5 skivor EN bra låt - Clocks. Då får det vara, helt enkelt). |
|
|
DMGbg
Member
301 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 22:13:44
|
när jag var yngre hade jag en livsfarlig samlardjävul i mig. Således har jag massor med mindre lyckade skivköp. Det hände att jag hörde en låt som jag gillade, köpte den skivan, om den inte var alldeles usel kom så frågan: Hur många har de gjort? jaha 8, då skall jag ha dem också. Man kan väl konstatera att alla sådana resor inte var helt lyckade....... Men som några påpekat man måste vidga sina vyer och ibland blev det en långvarig kärlek |
Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem. |
|
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 23:04:49
|
Ginzas rea bjuder onekligen på en del felköp (Men det händer även att man gör fynd där ibland) |
|
|
Elgstrand
Member
473 Posts |
Posted - 2009/08/24 : 18:15:43
|
Inga fel köp egentligen... Men när jag var yngre och lite vilsen så börja jag lyssna på Michael Jackson. Fick för mig att jag skulle handla allt och bli värst...
Nu ligger dom där... dom 150 plattorna... spelas inte mycket men visst lyssnar jag ibland på det som fortfarande svänger. Roligt att ha dom även om det som spelas hemma idag är en bit i från det
/Fredrik.
|
Its not about vintage, its about good music. |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/08/24 : 18:37:40
|
Inga felköp, men har skivor som aldrig spelas numera och det beror på att jag omvärderat det jag tycker är bra och det som tillfredsställer min smak idag. Om man kallar det som aldrig lyssnas på numera för felköp, så är det säkert ett 50-tal vinyler och 25-tal cd.
Men de är kanske kul att ha ändå, det kan ju komma någon stolle som vill lyssna på någon av dem? kanske den personens referensskiva?
Är det någon som har Göingeflickorna sings Bob Dylan så byter jag den mot Grease |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/08/24 : 20:22:05
|
Elgstrand: jag sålde av en massa vinyl en gång i tiden eftersom jag hade samma plattor på CD. Tror en och annan hade hjälpt till klara mig genom ekonomiska kriser ....alltså en och annan dyrgrip. |
|
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2009/08/24 : 20:30:30
|
Det finns iofs vissa skivor i samlingen jag inte lyssnar på längre. Men dom är bara där av nostalgiska skäl. Typ gamla psych-pop grupper jag lyssnade på en gång i tiden som Kula Shaker och liknande.
Sen är jag lite av en kompletist när det kommer till vissa grupper. Vill gärna ha alla skivor dom släppt inom ett visst tidsspann. T.ex. CAN från 1969-1974. Presserna får mer än gärna va på samma bolag i samma katalognummerserie. Då går det nästan för mig :) |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
|
|
Elgstrand
Member
473 Posts |
Posted - 2009/08/24 : 22:17:01
|
quote: Sen är jag lite av en kompletist när det kommer till vissa grupper. Vill gärna ha alla skivor dom släppt inom ett visst tidsspann. T.ex. CAN från 1969-1974. Presserna får mer än gärna va på samma bolag i samma katalognummerserie. Då går det nästan för mig :)
Sånt där tycker jag är roligt!
soundbrigade: Många gånger har jag tänkt sälja, känns skönt att man aldrig gjort det nu.
/Fredrik |
Its not about vintage, its about good music. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2009/08/25 : 11:20:09
|
Några felköp har det blivit, inte pga musiken men pga ljudet. Har köpt en del skivor med dåligt ljud (=loudness war) innan jag lärde mig... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
millenniumking
Member
985 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 12:25:02
|
Jag köper väl omkring tio plattor i veckan och kanske hälften av dem är välplanerade köp - obskyra plattor jag bara måste ha som jag letar rätt på någonstans ute i världen (en del av dem visar sig förstås vara rätt onödiga i alla fall...). Tradera, skivbolag, Ebay, Ginza, CDON, diverse Internetåterförsäljare etc etc. Resten kan man nog kalla impulsköp, införskaffade i stundens ingivelse när jag läst en artikel om artisten/bandet i någon tidning eller sett omslaget på Tradera när jag snabbt bläddrat förbi. Men nu för tiden gör jag så att jag bara behåller det som är vitalt och jag faktiskt kommer att lyssna på mer än en gång och sen säljer jag resten. Så jag säljer nog lika många plattor som jag köper för tillfället. Har nog sålt över 1000 plattor de senaste åren så visst blir det en hel del felköp... Jag är en kompulsiv skivköpare, men det är jag stolt över, jag trivs! |
|
|
Topic |
|