Author |
Topic |
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 12:38:14
|
matte76:Några felköp har det blivit, inte pga musiken men pga ljudet. Har köpt en del skivor med dåligt ljud (=loudness war) innan jag lärde mig...[/quote] Ja i så fall kan du ju inte köpa så värst många med tanke på loudness war. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 12:45:16
|
gcs: Jodå, har blivit en massa köp i alla fall finns massor av skivor som inte drabbas av loudness war, både nysläppta och äldre (mest äldre tyvärr ). I år verkar trenden ha vänt något, framförallt en hel del remastringar har sluppit loudness i år, tex Nick Cave, Neil Young, Undertones, Beatles (?) osv. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2009/08/28 : 13:35:19
|
Mitt stora problem är att sluta när artister eller artistkedjor ballar ur. Exempel: Fortsatte köpa Marillion efter att Fish lagt av... Fortsatte köpa genesis när Gabriel lade av... Fortsatte köpa Gabriel när det ble lite för mycket World music över det hela... Fortsatte köpa ..... Ja, ni förstår. I bland tenderar jag även att följa enskilda musiker in absurdum: En av mina favvisar är exempelvis Adrian Belew. Eftersom han gjorde guldgrejer med såväl Zappa som Bowie och Talking Heads, och även några bra soloskivor fortsatte jag att leta. Hobbybandet The Bears var ingen höjdare, och definitivt inte Joan Armatrading...
Summan av detta tillsammans med Ginzas 10 kronorsreor är väl att kanske var tredje, var fjärde skiva ligger närmast ospelad och kommer att fortsätta med det... |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/08/28 : 13:57:19
|
Det där känner jag igen. När man har 14 bra till skapliga skivor av artist XYZ, kommer skiva nr 15 som får Vikingarna att glänsa i jämförelse. jag började köpa Black Sabbath men insåg snabbt (puh!) att efter första skivan var det mörker.
Adrian Belew - du har koll på vad han gör och har gjort med Bob Fripp (King Crimson)! |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2009/08/28 : 15:08:17
|
Jag har två skivor jag bara lyssnat en gång till: En samlingsskiva med Ry Cooder ("River Rescue") samt en skiva med Dave Brubeck. Det lustiga är att jag inte vet VARFÖR jag inte gillar dem; både Cooder och Brubeck har jag gjort musik jag gillar. Men båda dessa skivor stänger jag av efter ett par låtar varje gång jag försöker lyssna till dem (och jag har annars väldigt bred musiksmak och kan "lyssna in mig" på det mesta). Jag har också en del skumma samlingskivor etc som jag hittar billigt eller som följt med tidningar som jag inte lyssnat så många gånger till (men jag HAR lyssnat till dem).
Fast det betyder ändå att jag lyssnar till mer än 99% av mina skivor vilket ju inte är så illa |
|
|
millenniumking
Member
985 Posts |
Posted - 2009/08/30 : 18:29:11
|
quote: jag började köpa Black Sabbath men insåg snabbt (puh!) att efter första skivan var det mörker.
Tony Martin är ju bäst av dem alla... |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2009/08/30 : 21:46:51
|
Tycker mest att det är ett problem att man gjort sig av med skivor man trodde var dåliga/ointressanta. Tio år senare sitter man där och ångrar sig... |
Min anläggningstråd |
|
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2009/08/30 : 22:06:51
|
guy gadbois, bra idé till ny tråd, den snor jag hehe ;-) |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
|
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2009/08/30 : 22:06:51
|
guy gadbois, bra idé till ny tråd, den snor jag hehe ;-) |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
|
|
Topic |
|