HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Välbearbetad metall....?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2009/07/11 :  09:49:24  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej på er,

Har igen kommit åt att lyssna lite mera på metallmusik / death metal än tidigare som omväxling till all jazz och klassisk... (fråga inte om den skumma kombinationen..)

Problemet; grupper som Dark Tranquillity och i någon mån In Flames gör fin och engagerande musik, men de låter tyvärr rätt illa via ett system med hög upplösning och rak frekvensgång... Då går jag inte ens in på Dimmu Borgir och de andra norska representanterna, de låter väl så för att det är meningen och i linje med hur de ser ut...

Med undantag för Opeth har jag egentligen inte stött på någon i death metal -genren som faktiskt kan få sina skivor att låta bra..om nu Opeth kan kallas för death...

Några tips i rätt riktning...?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2009/07/11 :  11:20:39  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jadu... Jag är lite på samma veva, tyvärr så "ska" det ju låta skitigt, iallafall deathmetall.. Rammstein är ju väldigt producerat, men sen kan man väl inte kalla det death riktigt ;)

Några tips åt det hållet som har rätt bra ljud:

Arch Enemy
Dethklok
Devildriver (personlig favorit)
Lamb of god (nya skivan är riktigt tung)
Slipknot (gammal klassiker, kanske inte så bra ljud)
System of a down
Within Y

Ja, inte mycket, men iallafall något :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/07/11 :  11:39:46  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Även jag uppskattar hård musik och bra ljud.
Men jag har gett upp det här med "system med hög upplösning och rak frekvensgång" eftersom det inte är förenligt med min musiksmak och mitt ljudideal.

Kolla in Be'Lakor www.myspace.com/belakor - de spelar musik som ligger ganska nära Dark Tranquillity och Arch Enemy, även med Opeth finns några få gemensamma nämnare.

Jag har inte provat deras skivor på ett "finare" system, men hemma hos mig låter det bra!

Om du gillar Opeth så kan du ju spana in band som In Mourning, Memfis, Ihsahn, Burst och Kongh, bra musik med skapligt ljud.

Andra tips:
Therion, Ayreon, Amorphis, Entombed

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2009/07/11 11:42:16
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2009/07/11 :  12:03:23  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Måste det vara bra ljud? Det finns annars sjukt mycket band som är riktigt bra men tyvärr faller på audiofil-kvaliteten..

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2009/07/11 :  12:15:08  Show Profile Send educk a Private Message
my dying bride - for lies i sire

är en skiva som låter bra hemma i alla fall

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2009/07/11 :  12:25:47  Show Profile Send Ayn a Private Message
Lite göteborgsdöds kanske? Upptäckte skivak Soilwork - Stabbing the Drama för ett tag sen och föll för den pladask! Enormt fett ljud och ruggigt ös

Lyssna på Stalemate: http://open.spotify.com/track/50gCRIPeSSu2RDVwgrSZQY

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/07/13 :  12:56:03  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
RKL - nämner Opeth, och Death Metal, då är steget inte långt till Bloodbath!

Testa tex. The Fathomless Mastery - tungt, hårt, Opeth-Micke står för de vokala insatserna och ljudet är helt okej!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/07/13 :  15:57:01  Show Profile Send bmxx a Private Message
jag tänkte på elend absolut inte döds men det är opera prodat av dödsare..
tycker dom har ett riktigt skönt ljud iaf på ett album som heter någonting i stil med "les tenebres de duhors" är inte riktigt säker på stavningen.

sedan kan jag hålla med om my dying bride, dom brukade låta ganska bra back in the days i alla fall (typ slutet på 90).
napalm death - harmony corruption är väl hyfsad tycker jag.
senaste tiamat låter också ganska bra men dom är väl mera goth nu för tiden.
at the gates - with fear i kiss the burning darknes har faktiskt blivit skonsammare för öronen ju mer pengar jag lagt på systemet.

brukar ta på mej en mössa om jag ska spisa tidiga darkthrone för att ta udden av gitarrdisten

nu syftar jag mest på skivor som inte låter som en lödkolv i örat men det är inga sheffield lab's produktioner precis..

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/07/14 :  09:04:41  Show Profile Send shifts a Private Message
Vad som helst som Steve Albini producerat? Det vill säga Neurosis, OM,
High on fire. Shellac om man vill ha ett mer typiskt rockband. Mycket
snyggt inspelat alltihopa.
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2009/07/16 :  11:04:57  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Tack för alla goda tips!

Soilwork - låter mycket lovande, skall omgående skaffa en skiva

Även Be'Lakor or Bloodbath skall kontrolleras. Har inte lyssnat på Tiamat på länge, kanske den nyaste skivan har något att ge..

I alla fall är ju inte ljudet viktigt (ingen väntar sig att referensljud och death metal skall rymmas i samma mening), men skivorna skall gärna gå att lyssna på. Tidig Darkthrone är ju inte det....

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/07/16 :  23:21:59  Show Profile Send bmxx a Private Message
kan rekommendera tiamat's nya "amanethes". det tog ett tag innan jag kunde ta till mej den men några spår är helt fantastiska.
dom brukar ju kunna vara lite ojämna men "will they come" och "via dolorosa" är riktigt trevliga.

hade du hört elend förresten?

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99

Edited by - bmxx on 2009/07/16 23:23:03
Go to Top of Page

Mikaelboy
Member

65 Posts

Posted - 2009/08/07 :  22:23:09  Show Profile Send Mikaelboy a Private Message
Du måste kolla in gruppen Cynic. De var förband till Opeth när jag hörde dem förra julen. Så de spelar samma typ av musik kan man säga väldigt förenklat då :).

/Micke
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2009/08/15 :  13:35:26  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Jag har inte så värst mycket metal själv, men jag har alltid tycket Tool's skivor håller hög kvalitet både musikaliskt och ljudmässigt.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Mikaelboy
Member

65 Posts

Posted - 2009/08/16 :  19:53:11  Show Profile Send Mikaelboy a Private Message
Sen måste du kolla in Katatonia. En svenska grupp som gör jäkligt bra metall :D.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/08/16 :  20:44:45  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Ett tips jag fick av Opethic en gång i tiden var finska Swallow the Sun, deras skivor är alltid välljudande - förutom att deras lite sävliga och episka doom/goth alltid håller hög kvalitet.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2691 Posts

Posted - 2009/08/16 :  21:29:53  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Kolla in Tristania.
Vacker tjejj som sjunger till tunga mörka riff.
Dom senare plattorna är det ganska bra ljud på åxå.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2009/08/17 :  10:56:05  Show Profile Send tommypeters a Private Message
quote:
Sen måste du kolla in Katatonia. En svenska grupp som gör jäkligt bra metall :D.

Katatonia har till och med gett ut en DVD-Audio (24/48 5.1), har inte hört den själv dock. Andra hårdrockare/metallare som gett ut DVD-A är "Staind" och "Disturbed".

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/08/17 :  11:54:29  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Även jag uppskattar hård musik och bra ljud.
Men jag har gett upp det här med "system med hög upplösning och rak frekvensgång" eftersom det inte är förenligt med min musiksmak och mitt ljudideal.

Sama här, så länge musiken är medryckande och inte låter kasst så är jag nöjd. Sen om det är korrekt ljudåtergivning har jag mer eller mindre slutat bry mig om.

Ytterligare band:
Insomnium (kolla youtube)

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2691 Posts

Posted - 2009/08/31 :  21:22:49  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

lyssna på Bandit metal på måndag kvällar 2200-2400 på radio eller på nätet.
Här spelas mycket metal i olika former.

Lyssna även på Bollnäs Martin och Anders In flames Frede'n varannan Söndag på Bandit.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000