HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lustifikation: fördelning kablar vs. skivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6798 Posts

Posted - 2009/08/22 :  21:29:18  Show Profile Send Bubbel a Private Message
MaZ att vi hör olika är helt uppenbart http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75784 men det är allt.

Trots att denna tråd har goda avsikter så drog det ökända kabelkriget igång vilket är jättetradigt.

Jag har alltid varit öppen och kritisk om allt framförallt lär man sig saker. Man lyssnar man inte på vad andra tycker utan bildar sig en uppfattning, då kan det gå så här.

Min ytterst personliga uppfattning om kablar kan jag bara säga en sak de låter skit då menar jag alla oavsett prisklass de helt enkelt förstör ljudet, basta. Hur många gånger har man inte hört att de "lägger" till i något frekvensområde sanningen är istället att de tar bort de andra frekvensområde. Som sagt kablar är skit .

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/08/22 :  22:00:40  Show Profile Send MaZ a Private Message
Enig

Man måste hitta en kabel man gillar, observera att jag inte sa att man måste köpa det dyraste. Jag sa att det var på gränsen till självdiss att säga att kablar inte spelar nån roll eftersom det så uppenbart gör det.
Det kan ju vara så att man faktiskt tycker att tunna lakritsremmar låter bäst men att hävda att man har dom för att alla kablar låter samma är ko-ko. ;)
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2009/08/22 :  22:18:18  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Har vi ett kabelkrig

Jag trodde det var en tråd för överdrifter, underdrifter och ironi. No hard feelings härifrån

mvh

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/08/22 :  22:48:23  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Koppar är koppar.......köp en kabel........ett par djävligt bra kontaket.....silverhaltig lod.....löd lyssna....var glad. Överlåt köpet av DYRKABLAR till dem med mkt pengar och lite.......
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6798 Posts

Posted - 2009/08/22 :  23:19:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message
MaZ jag förstod din självironi men jag kunde inte låta bli ;).

Kabelkrig snarare sandlåde fajt fullt utrustade med hinkar, spadar och sittgrävskopa.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/08/23 :  01:01:27  Show Profile Send MaZ a Private Message
Koppar?

Det finns ju massor med metaller, silver t ex. Gäller bara att prova tills man hittar nåt man gillar. :)

Själv har jag för länge sen insett att jag prioriterar annat högre än "optimal" anläggning eftersom man aldrig blir nöjd ändå. Hemlödda kablar är dock så enkelt och bra att det är ett givet val.
Go to Top of Page

ukiro
Member

66 Posts

Posted - 2009/08/23 :  10:30:06  Show Profile  Visit ukiro's Homepage Send ukiro a Private Message
Det är givetvis ingen tävling om vem som har högst ratio. Jag är uppenbarligen en sådan person som hamnar ute i ena ändan av spektrat, men skrev också "to each his own" gällande de som hamnar i andra ändan.

Min uppfattning är att mina ca 500000 kr i skivor trots allt är sånt jag kan lyssna på. Jag lyssnar flera timmar om dagen, år ut och år in, och med den konsumtionstakten behöver i alla fall jag åtminstone ett par tusen skivor för att alltid ha något på musikpaletten som passar för stunden och som inte känns uttjatat. Samtidigt känns det för mig personligen som att det är först vid den nivån av musikintresse som det börjar bli befogat att lägga sexsiffriga belopp på anläggningen. Det man då lagt på kablar, vilket ju var frågeställningen i tråden, blir därmed en intressant fingervisning och kanske skäl till självrannsakan.

Argumenten om att det är onödigt att köpa skivor man ändå tröttnar på känns väldigt ogenomtänkt. Är inte hela drivkraften bakom den här hobbyn att utforska världen av musik? Och hur kan man rimligen veta vad man kommer tröttna på?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/08/23 :  11:12:35  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Har vi ett kabelkrig

Jepp! Lägger man mer än några hundra lappar på på kablar så är man en jubel idiot enligt en del, andra ser det bara som en komponent som kräver lika stor omsorg och matchning i anlägningen som resten av pryttlarna, inte det minsta konstigt om man har läst runt bland forumen.
Själv så kör jag något mellanting då jätte dyrt är för dyrt och snor billigt hoppar jag nästan alltid.
Och angående topic så kulle jag tro att jag lagt ungefär 8% av skivsamlingens kostnad på kablar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/23 :  11:24:37  Show Profile Send pak a Private Message
Då behöver man ju ingen tv som är dyrare än 3000:- om man inte har minst 1000 blurayfilmer heller då väl?För samma film ser man ju ofta..ööö.
Begriper mig inte på såna jämförelser jag.
Vem lyssnar tex.på gammal 90-tals tecno? eller kanske mr music från -89. INTE jag.Då anser jag att de skivorna är bortkastade pengar!Hade hellre haft kablar för den pengen.
Detta är INGET krigande från mig.
Varje skiva är inte genomtänkt-därav så står det troligtvis en jättehög hos de flesta antar jag som förmodligen aldrig kommer att spelas.
Själv så spelar jag inte Lp så då kan väl JAG va löjlig och påstå att det är trams med en bättre pickup eller arm än det som sitter på min Plastkenwood som står på vinden.Ungefär samma stil.Har inte provat så jag vet ej-men jag kan väl låssas att jag vet att det inte är nån skillnad.--Oskyldig provokation.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2009/08/23 :  11:36:18  Show Profile Send Bland a Private Message
Jag är förbluffad över att folk blir så arga och kallar det kabelkrig osv! Det är väl ingen hemlighet att det finns folk som gillar hifi och sitter med 50 plattor ifrån små bolag där man höra alpvinden susa. Och de som har 10000 plattor, älskar musik och äger en philips jet set! Och båda är jättenöjda! Där emellan finns alla möjliga tänkbara kombinationer! Och så det ska vara!

Så hellre techno plattor än dyrakablar! Ingen snack ( 1-2 % på kablar)!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/23 :  11:45:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Jag trodde det var en tråd för överdrifter, underdrifter och ironi. No hard feelings härifrån

Det är trist att somliga tillåter sig att generalisera och håna och andra medlemmar.

Det här är för det första ingen kabeltråd, sådana finns ju annorstädes.

Jag är övertygad om att Shifts, vill provocera, inte för att starta kabelkrig, utan för att få oss att titta på vår hobby och se vad det är i den vi prioriterar.
Jag prioriterar musiken ävenom jag tycker tekniken bakom är MYCKET intressant; så intressant att jag snickrar ihop en högtalare eller svenstar en rörförstärkare lite då och då. Men i det ögonblick jag, bildligt, börjar studera navelludd, är det dags för mig att börja syssla med något annat.

Jag repeterar ett tidigare inlägg:
quote:
Det är väl alltid populärt att diskutera kablar, men i den här tråden kan man ju se kabeln som en representant för ett omdiskuterat tweak, och frågan kunde ju vara hur mycket vars och ens musik kostat visa spikes, specialsvarade volymrattar eller kryobehandling av komponenter. Eller frågan kunde ju handlat om förhållande spelare/skivor (CD eller vinyl).

Edited by - soundbrigade on 2009/08/23 13:06:38
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/08/23 :  11:56:05  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Det är helvetes trist att somliga tillåter sig att grovt generalisera, håna och rentav kränka andra medlemmar.

En liten försiktig fråga till soundbrigade, varför reagerar du inte på samma sätt på andra forum som du är medlem på när medlemmar hånas,kränks osv.?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2009/08/23 11:56:42
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/23 :  12:01:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Lite oprovocerat undrar jag lite över felköp av skivor. Tack pak för idén.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75822
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/08/23 :  12:16:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Det är helvetes trist att somliga tillåter sig att grovt generalisera, håna och rentav kränka andra medlemmar.
Nej du soundbrigade, nu är du fel ute igen. Startas det en tråd om lustifikationer får man ta att det skojas åt båda håll, precis som du själv gjorde.

Och du, borta på Faktiskt.se får du styra och ställa som du vill men här bör du lämna modererandet åt oss som enbart har HiFiForums bästa för ögonen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/23 :  12:20:51  Show Profile Send pak a Private Message
Ops.jag måste ha missförstått

Trodde att de flesta som höll till på forum för HIFI prioriterade ljudet.
Va dum jag känner mig då...
Fick faktiskt för mig att ;maximalt bra ljud var det som drev folk att betala fantasisummor för anläggningar.För över 20.000 är väl dyrt bara för att höra på musik.
Om jag säger såhär:
Innan uppgarderingsidiotin började för mig så lyssnade jag på mer musik än nu.Varför? Jo för att mestadelen av skivorna låter värdelöst!
Detta hördes inte förr då den tidens grejer inte avslöjade några brister och allt var frid och fröjd.
Men nu...Bevare mig väl.
Använde för några dagar ett par högtalarkablar från då,och ärligt talat så skulle jag inte ens vilja slå på strömmen nån mer gång om det skulle låta så för all framtid.Då vore det inte värt det.
Sitter inte med värsta jetsetanlägget men det är i alla fall över stadiet där en cd är en cd.
Vad göra då tro? Sälja anlägget och köpa en billig liten kompakthifi i stället.Sälja alla gamla cdskivor som ingen vill batala nåt för?
Eller försöka fortsätta på den långa vingliga vägen till välljud?
Bortkastade pengar är bortkastade oavsett vad man lagt dem på,och det finns alltid nån som tycker att vissa saker är mera bortkastat än andra,oavsett.
Vet att tråden handlat om ett ok ljud men som en del resonerar så låter det som att ljudet saknar betydelse då de inte ens är intresserade av var en sketen kabel kan göra under rätt förutsättningar.

Varsågod för iden föresten.

Edited by - pak on 2009/08/23 12:23:07
Go to Top of Page

ukiro
Member

66 Posts

Posted - 2009/08/23 :  12:24:19  Show Profile  Visit ukiro's Homepage Send ukiro a Private Message
quote:
Då behöver man ju ingen tv som är dyrare än 3000:- om man inte har minst 1000 blurayfilmer heller då väl?För samma film ser man ju ofta..ööö.

Jag förstår vad du menar här, men jag tror vi talar förbi varandra lite. Jämförelsen ska i min mening helst göras mellan anläggningens kostnad och den tid man spenderar med den. Om man har en TV för 40000 men tittar 5 timmar om dagen så känns det helt befogat. Tittar man en halvtimme varje helg känns det som om pengarna kanske gjort mer nytta på ett område där man har ett större intresse. Skivsamlingen storlek, eller snarare den totala summan spenderad på skivor genom åren, blir alltså mer en fingervisning om intresset än ett rättfärdigande av systemets pris.

Jämför det här med båtar; Det finns de som har en båt för över 10 miljoner kronor, men som använder den 2-3 helger per år. För mig tycks det som om de pengarna hade kunnat ge så mycket större upplevelser.

quote:
Vem lyssnar tex.på gammal 90-tals tecno? eller kanske mr music från -89. INTE jag.Då anser jag att de skivorna är bortkastade pengar!Hade hellre haft kablar för den pengen.

Jag tycker inte att du ska attackera någons musiksmak i den här diskussionen, då det är helt irrelevant för ämnet. Sedan är det givetvis helt och hållet fritt fram att sälja de skivor man inte längre gillar, precis som med utrustningen. Frågan i tråden gäller ju hur mycket man spenderat, inte hur många skivor man har. Jag personligen har väldigt svårt att sälja skivor, medan min flickvän mycket förtjänstfullt säljer av det hon tröttnat på och lägger pengarna på ny, intressant musik. Så hennes samling är mindre, men det säger inte nödvändigtvis något om det totala spenderandet.

quote:
Detta är INGET krigande från mig.
Varje skiva är inte genomtänkt-därav så står det troligtvis en jättehög hos de flesta antar jag som förmodligen aldrig kommer att spelas.
Själv så spelar jag inte Lp så då kan väl JAG va löjlig och påstå att det är trams med en bättre pickup eller arm än det som sitter på min Plastkenwood som står på vinden.Ungefär samma stil.Har inte provat så jag vet ej-men jag kan väl låssas att jag vet att det inte är nån skillnad.--Oskyldig provokation.

Pak, jag krigar inte heller! Däremot har jag en väldigt bestämt uppfattning och lite svårt att förstå hur andra resonerar. Att jag postar i den här tråden beror på att jag vill få andra att sätta ord på sina resonemang.

Sedan tycker jag att ditt sista stycke här är lite märkligt. Att likna min nedprioritering av kablar vid att en person som inte öht spelar vinyl tycker att pickuper och tonarmar är trams, är väldigt missvisande. Jag lyssnar som sagt i timmar varje dag, och kablarna är i högsta grad inblandade i den processen, till skillnad från din skivspelare på vinden. Däremot är jag oförstående inför fenomenet med personer som har ett väldigt starkt hifi-intresse, men till synes svagt musikintresse så till vida att de inte aktivt letar ny musik. Det är som om de använder sina fina anläggningar till att lyssna på ljud, och inte på musik.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/23 :  12:36:28  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jepp! Lägger man mer än några hundra lappar på på kablar så är man en jubel idiot enligt en del, andra ser det bara som en komponent som kräver lika stor omsorg och matchning i anlägningen som resten av pryttlarna, inte det minsta konstigt om man har läst runt bland forumen.
Själv så kör jag något mellanting då jätte dyrt är för dyrt och snor billigt hoppar jag nästan alltid.
Och angående topic så kulle jag tro att jag lagt ungefär 8% av skivsamlingens kostnad på kablar.

Att det finns extremer åt bägge håll är ju aldrig någon nyhet, man kommer som vanligt längst med sunt förnuft och mycket erfarenhet, eftersom förutsättningarna ser helt olika ut för var och en av oss kommer man aldrig bli ense om dess betydelse, en kabel som kan detekteras i ett visst system är inte synonymt med att den kan göra det i alla system, en högtalares upplösning samt rumsakustikens beskaffenhet är två viktiga parametrar i det fallet.

Jag är däremot tämligen övertygad om att det tex går att sätta ihop en egen signalkabel för ca 1000-1500kr, med ett 50/50 förhållande på terminering och kabel, som inte skulle påverka signalen mer negativt än något annat, man vill nog inte veta hur mycket "extra" man betalar för ett kännt kabelnamn i lyxig förpackning.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/23 :  12:40:52  Show Profile Send pak a Private Message
Jag attakerar bara mina egna skivmissar.
Talar bara för mig själv här.
Men jag ser denna tråden som en av alla andra kabelförlöjligandetrådar.Därav alla barnsliga liknelser.
Om man kollar över lite såna trådar så ser man sammanhanget ,undertonen eller vad ni vill.
Ska det bli rättvist så måste man väl ta musik vs spelare-musik vs förstärkare musik vs högtalare mm.Förstår?

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/23 :  13:44:14  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Nej du soundbrigade, nu är du fel ute igen. Startas det en tråd om lustifikationer får man ta att det skojas åt båda håll, precis som du själv gjorde.

Och du, borta på Faktiskt.se får du styra och ställa som du vill men här bör du lämna modererandet åt oss som enbart har HiFiForums bästa för ögonen.

Jag tycker inte att han är så fel ute, du raderade ju själv ut sladds mindre lustiga pikar.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/23 :  14:06:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag justerade mitt, ganska menande inlägg.
Det borde (på alla forum) finnas en funktion, lite som Preview-funktionen, där man först klickar POSTA sedan får upp sin text för korrekturläsning så man hinner se alla dumheter man skrivit så man har en chans att rätta innan man ligger underst ....
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/08/23 :  14:14:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
"Preview Reply"?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/23 :  14:17:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag tänkte mer något .... tvingande ....
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/08/23 :  14:18:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
@goldfinger,
Soundbrigades inlägg handlade från början om MAZ och att han kallade oss för "betongrövar". Det är det ordet som Soundbrigade anser är kränkande i en tråd som är till för "lusitfikationer". Nu är Soundbrigades inlägg editerat så det är svårt att se vad jag menade. Det finns säkert fler som är undrande över vad jag gjorde så här i efterhand. Tack för att du gav mig en chans att förklara varför jag gick in och styrde lite.

En annan fråga:
quote:
Jag tänkte mer något .... tvingande ....
Vi är inte mycket för tvinganden här. Det är bättre att man använder sitt eget sunda förnuft och står för vad man gör.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/08/23 :  15:49:03  Show Profile Send 24U a Private Message
Jag har köpt en del dyrare och del rejält dyra kablar (tycker jag om man säger 13.000:- för ett par högtalarkablar, men som jag köpte beggat för hällta') och jag köper möcke musik på Erikshjälpen i Vänersborg; i lördags 4 vax och 5 optiska för 180:-. Så tyvärr har jag inte en aning om ration, då den är ohjälpligt oberäknelig. Men säg så här, jag köper gärna beggat av varje för att inte slippa välja bort något, för visst är jag fast i kabelträsket. Om det sedan är placebo eller inte, who cares? Jag har vare sig mycket pengar eller troligen inte mycket i... (visst var det nån som skrev det...?) men jag har jäkligt skoj där under min korkek, där både stora jäkla JBL, audioquest Caldera, snokar från gubben Han den Ful, f'låt Van den Hul ryms, för den plattan jag spelar nu är Limp Bizkit för 25:-. Man behöver inte vara borderline för den här hobbyn, men visst fasen hjälper det...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/23 :  16:26:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Om jag sträcker mig lite då och gör andra viktningar:
Spelare/skivsamling - 1:15 (fast CD-spelaren är fådd)
Förstärkare/skivsamling - 1:25
Högtalare/skivsamling - 1:20
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000