Author |
Topic |
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2009/06/15 : 12:08:57
|
Hej på er!
Kikat länge på Naim, särskillt elektroniken. Men nu slog det mig att de även har högtalare. De omnämns inte lika mycket, så därför söker jag input från er som lyssnat på grejerna!
Finns det någon som har deras högtalare hemma för demo? Hittar mest elektroniken bara när man kikar runt på hemsidor.
Ha en fortsatt underbar måndag! |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
|
O-P
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2009/06/27 : 09:43:59
|
Jag har ett par Naimhögtalare. De heter Allae och är en tvåvägs-konstruktion med en 0,75" diskant och en 8" bas/mellanregister.
Jag är mycket nöjd då jag tycker att de harmonierar bra med Naims elektronik. De spelar med ett härligt driv men det är viktigt att de ställs nära bakväggen. Allae använder sig av Naims gamla käpphäst där varje element har en separat kabinett.
Har du vägarna förbi Linköping är du välkommen på en provlyssning. |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2009/07/01 : 01:48:14
|
Jag har lyssnat på O-P:s Allae, och de låter mycket trevligt! :) |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2009/07/01 : 06:54:54
|
Linköping säger du, lite för många mil från Karlskrona.
Tack för inputen! Förstår att det kan bli synergieffekter med Naim's elektronik, men har du provat högtalarna med någon annan elektronik?
|
Almost Famous |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2009/07/02 : 00:46:38
|
Nej, det har han inte. Han hade Canton Karat till Naim-elektroniken tidigare... :) |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2009/07/02 : 07:32:46
|
Hehe, bra med språkrör som för ens talan |
Almost Famous |
|
|
O-P
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2009/07/02 : 08:14:43
|
Haha tack för den informationen AV. :-)
AV har helt rätt jag körde med Canton Karat och jag har även använt B&W 602 under en kort tid. Har inte Reptil Audio några högtalare som du kan provlyssna? Själv så är jag sugen på att provlyssna de nya Ovator s600, även om de lär hamna i en prisklass som är för dyr. Det ska bli intressant att höra hur deras nya element BMR låter. |
|
|
O-P
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2009/07/08 : 08:14:32
|
Har du sett att det finns ett par klassiska Naim SBL ute på blocket. De finns i Olofström så det är ju runt knuten från Karlskrona.
http://www.blocket.se/blekinge/Naim_SBL_22490504.htm?ca=14&w=3
SBL är en av de mest klassiska högtalarna från Naim. Jag har aldrig haft möjligheten att lyssna på dem, men de sägs låta bra. Det enda böket är att flytta dem då man måste lägga en sträng silikon som tätsluter lådorna. |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2009/07/08 : 09:27:19
|
Spännande! Tack för tipset.
Nu googlas det... |
Almost Famous |
|
|
Andreas N
Member
139 Posts |
Posted - 2009/08/07 : 16:39:52
|
Nu har dom där SBLarna flyttat från Olofström till Boden. Måste ut och köpa silikon nu :) |
|
|
O-P
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2009/08/07 : 17:43:20
|
Kul! Du får återkomma med dina intryck när du har ställt upp dem. Vad kör du för elektronik?
Du kanske redan har hittat den här: http://members.shaw.ca/mikesae/SBL.htm
Annars är det en bra instruktion om hur du byter silikon. |
|
|
Andreas N
Member
139 Posts |
Posted - 2009/08/07 : 18:03:46
|
Jepp jag återkommer med intryck.
Just nu har jag ett Holographic Audio Pre25 och ett par Sentec PA-9 monoblock. Cyrus dAD7 och Denon 625 cd-spelare samt en Rega Planar 2 med Linn K9 pickup.
Blir kanske Naim elektronik i framtiden, ska kolla hur detta låter först. |
|
|
Andreas N
Member
139 Posts |
Posted - 2009/08/09 : 13:59:36
|
Jaha, nu har jag jobbat mig svettig med att ställa upp SBL högtalarna. Måste säga att det är definitivt de besvärligaste högtalarna jag har monterat hittills.
Nåja, nu är det gjort och det var helt klart värt det. Har haft många Naimprylar genom åren men aldrig några högtalare. Det var tydligen ett misstag märker jag nu. SBL låter otroligt luftigt och öppet, mycket bra dynamisk kapacitet och det är helt enkelt ett jädra sväng i dom.
Jag har alltid stora problem med basen i mitt rum eftersom jag har öppen planlösning och bor i ett gammalt trähus. Jag har aldrig lyckats få ordentligt tryck i basen från några högtalare alls (och jag har provat mååånga) SBL är dock lika baskapabla som de bästa högtalare jag provat tidigare så även om det saknas tryck så är det knappast högtalarnas fel.
Summa summarum så är jag mycket nöjd med dom. Om dessa högtalare är någon indikation på kvaliteten hos Naims andra högtalare så kan jag rekommendera en provlyssning.
|
|
|
O-P
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 11:14:13
|
Kul att du blev nöjd. Jag tycker att de är ett par riktigt vackra högtalare, var de våra att ställa upp? |
|
|
Andreas N
Member
139 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 19:38:43
|
Jo, jag är riktigt nöjd fortfarande.
Som jag sa så är det nog de besvärligaste högtalare jag monterat. I övrigt är dom dock riktigt lättplacerade, bara att trycka upp dom mot väggen så funkar det. Det verkar inte vara speciellt kritiskt med avståndet mellan högtalarna. Antar att det har att göra med att dom inte ska vinklas in utan är optimerade för att spela rakt fram.
Jag är riktigt glad att jag hittade detta par, har letat i flera år efter ett fint sent par som inte var i svartask.
|
|
|
|
Topic |
|