HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lustifikation: fördelning kablar vs. skivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/08/22 :  13:56:55  Show Profile Send shifts a Private Message
En liten men rätt oskyldig provokation: Hur ser fördelningen ut mellan
den summa pengar du lagt på kablar och den du lagt på skivor?

Svårt att beräkna hur mycket jag lagt ut på skivorna. Men säg att det
är 1000 st. och att jag betalat 100 kr/skiva. Det är 100000 på skiv-
samlingen. En rätt snäll siffra misstänker jag här bland musikälskarna
på forumet.

Tittar vi på vad jag lagt ut på kablar genom åren kommer jag kanske
upp i 400 kronor totalt, samtliga inköp inräknade, kan jag tro.
Signalkablar brukar följa med inköp. För tillfället kör jag hem-
knåpade jag fått på låns från Maarten på forumet. Högtalarkablar är
väl det jag köpt in i olika längder, men har inte bytt mer än en
eller två gånger, så frågan är om inte 400 kr är väldigt högt räknat.
Kanske går summan att halvera.

Min kostnadsratio skulle alltså bli 250:1. Jag tycker nog man kan
komma upp i en ratio på kanske 20:1 utan att passera vad som fort-
farande kan anses (av mig nota bene) som rimligt. Frågan är om det
finns någon som passerar 1:1 åt fel håll så att säga? Tycker det
känns roligare att jämföra mot kostnaden av sin skivsamling, än mot
den nuvarande anläggningens totala kostnad.

Edited by - shifts on 2009/08/22 14:01:07

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2009/08/22 :  13:59:02  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Jag vet inte riktigt vad fördelningen blir. Men jag har lagt ut mycket mer på skivor än kablar. Och det kommer förbli så också.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/22 :  14:02:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kablar: max .... 100kr. (De flesta följer ju med grejer man köper)
Skivor ... 40 000kr (räknat på 400 skivor ā 100 kr).
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2009/08/22 :  14:26:56  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Varför begränsa välljudet av helt irrationella anledningar

Eftersom kablar är en del av anläggningen som vilken som helst övrig del i den, är det lika illa ställt med övriga apparater?

Mycket skivor får man råd men frågan är varför och vilken junk skall man spela dem i?

Haha, jag spelar 40 000 skivor i en anläggning jag hittade på skroten och som bara funkar i en kanal - så jag har koll

mvh

Nej, nej, nej, den gubben går inte. Nu låter vi helt vanliga hifienstusiaster komma till tals även i det här brännbara ämnet.
/Pac

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/08/22 :  14:27:00  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Skivor ca 1500 st.
Kablar genom åren ca 100000:-kanske.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2009/08/22 :  14:30:35  Show Profile Send Magoo a Private Message
Jag hamnar på ungefär samma förhållande som soundbrigade (400:1).

comfortably numb
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/08/22 :  14:36:33  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Om jag fick välja att lägga 200k på skivor eller kablar, så skulle valet vara ganska lätt.
Skivor, det är ju musik man vill lyssna på, inte kablar ;)

Vill nog inte räkna ut hur mycket pengar jag lagt på CD, LP, DVD o Blu Ray, men det är nog några hundra tusen...var länge sen jag räknade hur många jag har av varje...

Kablar skulle jag gissa på att jag kanske lagt ca 10k på, grovt räknat, då är dock de flesta beg.köp till ca 1/3 av nypriset

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/08/22 :  14:38:50  Show Profile Send shifts a Private Message
sladd: Se det inte skrivet som i sten att jag menar att ration ska vara
så hög som möjligt. Läser man mellan raderna går det ju att tolka som
du gjorde; att allt är vunnet bara det är billigt det man har. Det var
faktiskt inte alls det jag menade, men det förstod du nog.

Självklart ska det låta så bra som möjligt, det trodde jag var under-
förstått i denna hobby? Men någonstans behöver man få perspektiv tycker
jag. Och det kan man nog behöva om kostnaden för ens kablar (som inte
ska göra ett jota mer än transportera signalen oförvanskad) ligger på
samma nivå, eller överstiger, kostnaden för musiken man ämnar lyssna
på. Tycker jag, än en gång.
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/08/22 :  14:42:01  Show Profile Send shifts a Private Message
Kabeltrådar är så trevliga tycker jag, för nästan alla kommer med en
eldig åsikt. Det är som med vädret, det finns alltid något att säga. :)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/22 :  14:44:50  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Tycker det känns roligare att jämföra mot kostnaden av sin skivsamling, än mot den nuvarande anläggningens totala kostnad
Så såg jag tidigare på det. Men nu har jag slutat att räkna hurmycket jag lagt ner på skivor, det är liksom ingen idé. Jag har köpt skivor och band i över 50år. Stereo nästan lika länge, men jag har aldrig uppdaterat lika ofta som vissa andra här gör. Kablar är liksom inte min grej och ingen har hittills lyckats övertyga mig om något annat avgörande för min anläggning. Men det är klart att det måste ha blivit några tusenlappar under åren. Jag tycker själv nu att jag nått vägs ände och det ska vara något alldeles extra för att jag ska fundera på något annat. Goldfinger har sagt att han ska försöka övertyga mig, så vi får se.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/22 :  15:13:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag tycker musiken är viktigast. Hellre stort diskotek och bra pryla som spelar upp musiken än det få skivor och asdyra prylar. Vi är nog en hel del som har vettiga grejjer och hyggligt med skivor och som inte lagt några fantasisummor på sådant vi bedömer har noll påverkan på ljudet. Att antyda att vi därmed skulle köra med halvtrasiga skitgrejjer vi hittat på återvinningen är lite ..... förmätet, för att ta till i underkant.
Lite så där, kan man fundera på om man lyssnar på musik eller på kablar. Om kablarna låter, får man väl byta till sådana som inte har ljudpåverkan.
Go to Top of Page

ukiro
Member

66 Posts

Posted - 2009/08/22 :  15:25:45  Show Profile  Visit ukiro's Homepage Send ukiro a Private Message
Skivor: ca 500000 kr
Kablar: ca 1500 kr
333:1 (Snart något i stil med 150:1 i och med en systemuppgradering.)

Jag har inte funderat i banorna skivor:kablar förut, men däremot reagerar jag alltid när någon med väldigt dyr och fin anläggning bara har något hundratal skivor i samlingen. Rimligen besitter man ingen större musikalisk utforskariver om alla pengar spenderas på att år efter år försöka spela upp samma få verk så prydligt som möjligt. But to each his own, som det heter.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/22 :  16:33:33  Show Profile Send pak a Private Message
Vad är det som är så bra med att ha slängt ut hundratusentals kronor på en massa musik som man lika förbaskat tröttnar på efter ett tag?
Själv har jag väl ca runt 600 nånting "Köpeskivor" Cd, kanske mer.?.Runt 100 Lp.
Hur mycket tycker jag dessa är VÄRDA för mig då när jag kanske lyssnar på 20 av dessa Cds och 0 av Lpskivorna.
BORTKASTAT! kallar jag det,eftersom musiksmaken ändrar sig med tiden.
Sen så har jag kanske en massa brända cdr utöver detta då som jag spelar i större utsträckning=De är däremot prisvärda för mig,men det är en annan sak det.
Kablar för runt 20".Begriper inte varför just kablar ska förlöjligas egentligen,om man tittar över vilka summor folk har stående i skivhyllorna som inte andvänds.Det är i mina ögon ganska bizarrt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6798 Posts

Posted - 2009/08/22 :  16:47:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Jag tycker musiken är viktigast. Hellre stort diskotek och bra prylar som spelar upp musiken än det få skivor och asdyra prylar.

Jag kan bara hålla med, att man sedan "måste" ha dyra kablar för att det skall låta bra är också ett utslag av prylhysteri. För min del så ligger nog snittpriset på mina skivor runt 15:- då de flest är köpta på loppis och liknande ställen det har väl blivit ett par tusen LP som har hittat hem till mig. Mina kablar är givetvis ihop snickrade av mig själv inte dåliga inte bra men fungerar utmärkt enligt andra ca 500:- med smink .

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/22 :  16:49:24  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Trots att jag faktiskt är generellt emot dyra köpekablar och dess sk subjektiva förtjänster så hamnar jag själv mellan 15000-20000kr totalt kabelmässigt, beror till största delen på att jag valde gedigna kontaktdon när jag byggde ihop dom, och förmodligen kommer de att bestå i mitt system för gott. Jag är däremot övertygad att jag skulle kunna leva nöjd med 1/3 av denna kabelsumma, men några gratiskablar blir det aldrig dock..

Skivorna skulle jag gissa på ca 35 000kr.

Det blir ett ratio på ungefär 2.1:1 i skivornas favör.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2009/08/22 16:58:41
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2009/08/22 :  17:01:32  Show Profile Send Bland a Private Message
Skivor är som ett bibliotek över sitt liv. Hur jag var som tonåring,ungvuxen, mm..Man kan se sin utveckling! Så kablar kan man leva utan men inte skivor. Jag minns än idag när jag som 10-11 år köpte Billion Dollar Babies på åhlens vid skanstull (södermalm). Vilken glädje ( 32:50 kr )! Vem tröttnar på Alice?

Men den som samlar för samlandets skull läs "Förbländningen" av Canetti! Och inse det meningslösa......

------------------------------------------------------------------------------------
Tell people something they know already and they will thank you for it.
Tell them something new and they will hate you for it.
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/08/22 :  17:01:59  Show Profile Send shifts a Private Message
pak: Förlöjligas behöver de inte göras. Det är nog fler på forumet som
anser att det är mer än ok att lägga en bra summa på kablaget, än vad
det är som anser det vara en försumbar kostnad. Nog klarar den merparten
av en tråd som denna? Den är ju inte sååå seriöst menad, även om under-
tonen finns där.

Edited by - shifts on 2009/08/23 12:27:56
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/22 :  17:43:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det är väl alltid populärt att diskutera kablar, men i den här tråden kan man ju se kabeln som en representant för ett omdiskuterat tweak, och frågan kunde ju vara hur mycket vars och ens musik kostat visa spikes, specialsvarade volymrattar eller kryobehandling av komponenter. Eller frågan kunde ju handlat om förhållande spelare/skivor (CD eller vinyl).

Ty som jag ändå undrar över är vilken betydelse musiken har och vilken betydelse tekniken har, och den frågan tycker jag i viss mån shifts har lyckats ställa riktigt bra. Det är lite som att i en diskution om "bilsemester utomlands" skulle lägga mer krut vid typ av motorolja än val av resmål.

Jag är nog mycket som pak, mycket kräsmagad. Jag släpper inte skitmusik i mitt diskotek (skivsamling på grekiska) men tycker ändå att det måste finnas en balans. Jag bygger mycket av grejjerna jag använder till lyssningsstunderna och har iom detta fått lite balans; good is good enough, som man säger utomlands.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/22 :  18:38:50  Show Profile Send pak a Private Message
Jag fattar i alla fall inte fördelningen här och vad det är tänkt att visa.Kan bara inte förstå resonemanget.Varför inte ta skivor vs. anläggningens totala kostnad eller nåt? Varför just kablar?
Jag försvarar inte nåt sjukt kabelpris.har inga jättedyra själv,men man ser ju direkt undertonen i tråden.Bättre att jämföre skivor vs. mat då.Ingen skiva slår en god middag...

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/22 :  18:53:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Ingen skiva slår en god middag...

Kräftskivor, då??
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2009/08/22 :  19:09:06  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
musiken är viktigast.
Lägg ned hifi:n

kablar skall ju bara transportera signalen.
förstärkaren skall ju bara förstärka signalen
Högtalarna skall ju bara skapa luftförflyttning i rummet

tramspengar. Mycket skivor är grejen.
Som sagt, vi låter de helt vanliga hifientusiasterna snacka ut i det här ämnet./Pac

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/22 :  19:11:46  Show Profile Send pak a Private Message
Nej nej inte kräftskivor!
Vågar inte smaka på sånt URK!
Har hört att folk får sån vansinnig huvudvärk av kräftor.

Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/08/22 :  19:40:26  Show Profile Send shifts a Private Message
sladd: Nu är du som ett litet barn tycker jag. Skrev jag inte att god
återgivning är en självklar sak, alltså "hifi"? Gick det inte att få ut
mer av tråden än så?
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/08/22 :  19:48:50  Show Profile Send bmxx a Private Message
jag har två intressen..

ett är musik och det andra är ljudåtergivning. jag lysnar på katastofala inspelningar som man måste ha mössa på sig innomhus eller bomull i öronen för att ta udden av gitarrdisten,
men det är bara så j***a bra känsla i låtarna.
sedan så köper jag även skivor där musiken är ganska tråkig, faktiskt lite pinsam att lysna på, men det är så bra ljud att man får gåshud av det.

har inte lagt några fantasisummor på kablar men det skulle jag absolut kunna tänka mej att göra om dom lyfte mitt system nog mycket..

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/08/22 :  19:53:57  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Ett överslag visar att jag lagt en åttondel (12,5%) av pengarna på kablar jämfört med skivor. Då har jag bara räkna cd, och inte de vinyl jag köpte fram till början av 90-talet.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/08/22 :  20:22:59  Show Profile Send MaZ a Private Message
Eftersom tråden är så uppenbart skapad för att skapa dramatik så skriver jag ett likadant svar. ;)

Den som säger att han inte hör skillnad mellan olika signalkablar borde kanske fundera på att skaffa hörapparat. Att glatt proklamera att man minsann kör med lakritssnören och det är lika bra som alla andra kablar är ju rent struntprat. Jag hör till och med skillnad på digitala koaxialkablar och att det gör skillnad på vanliga lågnivåkablar är givet för alla som man gör blindtest på.

Dags att lyfta betongröven och prova kanske? ;)
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000