Author |
Topic |
|
osborne
Member
451 Posts |
Posted - 2009/08/21 : 14:17:59
|
Hej på er. Har fått för mig att prova på DIY lite. Tänkte bygga ett par högisar. Har laddat hem ett gratis program fråh hifi-kit som räknar ut lådans liter. Men jag vill veta hur stora bitarna skall vara, hur får jag fram detta ??
Om jag bara tar ett exempel jag provade i programet. Så får jag denna data till svar.
Vas liter 2,9 Qts 1,67 Resonans Frekv 108,6
Sluten låda
vb Lådvolym liter 16,2 Resonans Frekv 117,9 f3 -3db punkten 46,0
Dessa sifror säger mig inte så mycket. Bara att lådan skall vara 16,2 liter stor. Men hur räknar jag ut hur stora bitarna skall vara som jag skall sätta ihop. Jag kanske är lite dum, men jag är tacksam för all hjälp. Vill gärna prova på att bygga något eget. |
Mitt musikrum. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44545 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/08/21 : 15:21:13
|
Vad är det för element? hur stort är det?
Hur vill du att lådan ska se ut?
Volymen=(innermått)Djup x Bredd x Höjd - eventuella stag o elementvolym.
Här kan du läsa lite mer om högtalarkonstruktion. Hur Hifi |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
Edited by - Tobbe_L on 2009/08/21 15:24:04 |
|
|
osborne
Member
451 Posts |
Posted - 2009/08/22 : 12:07:32
|
Tack Tobbe L för ditt svar.
Ingen som vet om det finns något smart och lättfattligt program för detta, helst gratis
Har inte kollat så noga på vad för element jag kommer att ha. Vill nog först se om jag kan hitta ett program, sen fortsätta från det. Kollar lite på olika element hos hifi-kit, bredbandare.
|
Edited by - osborne on 2009/08/22 12:10:20 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2009/08/22 : 16:39:24
|
quote: Vas liter 2,9 Qts 1,67 Resonans Frekv 108,6
Är detta data på elementet? Rätt hög qts, svårt att få en hifimässigt väljudande låda...
quote: Sluten låda
vb Lådvolym liter 16,2 Resonans Frekv 117,9 f3 -3db punkten 46,0
Är detta resultatet av simuleringen? Fick du inte angivet en qts för systemet? Antagligen är den ännu bra mycket högre. Jag skulle tro att du får mycket, mycket discobas, riktigt fläskigt ljud nästan helt utan kontroll. |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 09:57:06
|
Vas, Qt och Fr tillsammans tyder på ett litet bredbandelement med en diameter på 10-15cm där den fet puckel runt 100-150Hz får kompensera avsaknaden av bas längre ner. Den mycket ansedda BBC högtalaren LS3/5A hade en sådan puckel. Det är inte audiofilt renlärigt och inte bra om de har stöd av en subwoofer men som en kompromiss för att få en liten låda att inte låta bastunn är det inte en ovanlig metod |
|
|
osborne
Member
451 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 15:27:46
|
Jag tackar för alla svar. Dem data som jag skrivit är dem som fanns på hifi-kit's sida. Och dem jag fick fram i programmet.
Har pratat mmed en del på ett annat forum och de flesta sa att jag skulle ta innermåtten på den tilltänkta lådan och göra om dem till dm och sedan gångra dem BxHxD, och summan blir lådan i liter. Stämmer detta ??? |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 15:43:33
|
Ja, rent principiellt så får du en volym i liter genom att multiplicera dm*dm*dm då en kub om 1*1*1 dm har volymen 1 liter. Sedan får du säkert saker som äter lite på lådans volym när det ska sättas ihop till en högtalare, men det är inte något jag kan tillföra så värst mycket om. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
osborne
Member
451 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 15:47:10
|
Jag tror jag vet hur jag ska göra nu. Får se vad det blir för element som jag kommer att utgå från. Jag ska försöka att ha kameran igång när det blir dax för bygge och lägga ut bilder. Får säkert en massa kommentarer och hjälp då. Ha en fortsatt bra dag. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 22:35:15
|
Varför har du valt det element du valt?
Jag tror att det vore en bättre väg att först välja vad din färdiga högtalare ska prestera. Lågbas eller fläskbas, fina röster + soloinstrument eller hemmabio, audiofilt ljud eller spektaktulärt. Vad är det för miljö, storlek på rum, först.effekt, övr utrustning. Sen lägga på budget och svårighetsgrad på bygget. Tadaa, nu kan vi välja bland ett fåtal element utifrån hundratals.
Det jag nu skriver om "ljudvalen" stämmer väl inte helt, men mest för att belysa hur man kan gå tillväga.
edit: Men helt klart tycker jag att du ska ge dig på att bygga egna högtalare om du är sugen. Det är faktiskt riktigt kul. |
Edited by - Mickel-mackel on 2009/08/23 22:36:41 |
|
|
osborne
Member
451 Posts |
Posted - 2009/08/24 : 06:14:06
|
Hej Mickel-mackel.
Det elementet som är i mitt exempel skall jag inte ha. Tog ett bara för att prova hifi-kits programm. Jag vet väl ungefär hur det skall låta, jag spelar ju med rör i hela kedjan. Så röster blir väl prioritet nummer ett, rummmet är ca 4x8 meter, med anläggninen stående på ena kortsidan. Ni kan ju kolla på mina grejer i min länk. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2009/08/24 : 11:55:33
|
Har du rörstärkare så skall du väl antagligen prioritera hög verkningsgrad och trevligt impedansförlopp på högtalaren.
Jag tror också att man ska undvika hög gts på högtalaren och därmed hög total q på högtalarsystemet, för visst är rörförstärkare sämre på att kontrollera underdämpade högtalare.
Jag hoppas att några andra, lite mer insatta, kan ge sig in i diskussionen, för jag är inte en helt pålitlig rådgivare. Men jag har byggt en 3-4 högtalare för hembruk, förutom en hel drös med baslådor till bilar. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 09:42:23
|
Ska jag (och osborne) tolka den kompakta tystnaden som att M-M har 100% rätt i allt han svamlat. Eller var det så tossigt att ingen ens ids bemöta. |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 09:56:13
|
Jag köpte Fostex FE206E till mitt första bygge. Om du har subwoofer/annan baslåda att fylla upp basen med så kan du kasta in bredbandselement som fostex i en slutenlåda. Bredbandare med låg membranvikt ger ofta bra röståtergivning (eller om det är lågt qts som gör det).
Jag byggde ett bakladdat horn och blev biten. Sen lärde jag mej stegvis om filter för att lägga till diskant. Sen blev det subwooferbygge. Aktivt filter. Och nu har jag fyra olika högtalarbyggen pågång |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 11:50:37
|
Hehe, lite kul. Mitt första bygge (iaf någolunda seriöst) var en variant av Everest-högtalaren, med Fostex FE204'or. http://www.minhembio.com/Ritsch
Någon tidning lanserade högtalaren, med anvisningar hur man dimensionerade den för 5, 6 och 8" Fostex-element.
Men nu var det så att jag faktiskt börjat i en annan ände, följde en annan byggartikel i nån annan tidning, med annat element och veckad pipa. Jag bytte ut elementet mot Fostex och sen när jag höll på och byggde så sa en kompis "va kul, du bygger en Everst fast veckad". Sen visade han mig artikeln.
Fostex-elementen är rätt trevliga, men som du säger, lite tunna i basen. Därför är många byggen baserade på dessa kvartvågspipor, bakladdade horn eller nåt annat som ger lite substans i basområdet.
HAr man en sub eller så, så skulle man kanske gå på 6,5" Fostex istället, dom borde ju prestera lite bättre högre upp i frekvens.
Fostex-elementen har väl rätt schysst verkningsgrad också, bra om man inte har starka förstärkare. |
Edited by - Mickel-mackel on 2009/08/27 11:51:50 |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 13:17:15
|
FE206E är gjorda för att användas i bakladdat horn. Då är de inte tunna i basen (ner till 40hz). Ville bara klargöra, om jag varit otydlig.
Och beroende på avstånd till högtalaren så kan det vara bättre med 6,5" eller t.o.m. 4" om man sitter nära. Titta runt på andras byggen och härma om du inte vill experimentera allt för mycket själv. |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 13:19:11
|
Hej.
Som förstagångsbyggare så är ju inte bredbands alternativet helt fel. Det finns ju även andra bredbandselement som fått fina lovord, Jordan t.ex... Det är ju tillräckligt med parametrar att tänka på ändå. Vill man utveckla vidare så finns ju alltid möjligheten att komplettera med t.ex. diskant och filter senare.
Men steg 1 tycker jag är att få tag på ett vettigt simuleringsprogram där man kan simulera och lära innan man sätter sågen i skivan.
Önskar dig lycka till... |
|
|
osborne
Member
451 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 15:28:52
|
Hej.
Här bara haglar förslagen in jättekul. Har inte bestämt mig ännu vad det blir för element. Kollar runt på hifi-kit lite. Eftersom det blir mitt första DIY-projekt så vill man ju inte lägga ner för mycket pengar, ifall det går åt pipsvängen. Lutar kanske åt ett Rilaelement, byggmatrialet får jag till bra pris. Granne med ett bygglager Vilket är bäst, playwood eller mdf ?? |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 15:37:55
|
Sågspån hör till de bättre materialen. Har låg resonans och är styvt. Golvspånskiva, 22 mm. Har inte testat mdf och plywood.
Lite respons om Rila:s bredbandare, någon? Jämförelse fostex? (den lägre känslighet ger lite mjukare ljud skulle jag tro, kanske lite mindre dynamik?) |
|
|
osborne
Member
451 Posts |
|
Imperial
Medlem i AÖ
2681 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 18:11:45
|
Tjenare!
Kolla även med Janne på Technovox. Han har mycket mycket högtalarelement både nya och beg.
Mitt tips är att du kör med beggade Ev, Altec Lansing, JBL eller liknande.
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 18:12:18
|
Vilket Rila-element tänker du på?
Jag skulle personligen ställa mig lite tveksam till att använda ett allt för billigt element. Det är trots allt en hel del annat material som går åt, för att inte tala om all tid man lägger ned, iaf om man gör ett hyfsat seriöst projekt. Tråkigt om det inte blir bra i slutändan.
Vad har du för högtalare idag? Ska du bli lycklig borde väl det du bygger låta minst lika bra. |
|
|
osborne
Member
451 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 18:57:22
|
Technovox?? Det har jag inte hört talas om. Ska kolla
Mickel-mackel: Har inte bestämt mig ännu vilket Rila, eller om det blir något annat. Kollar på ett som heter Rila RF6053 och RF5053.
Vad jag spelar på idag ser du i min tråd. Fast så högt satsar jag inte att komma med mitt första DIY-projekt. Jag vill bara se om jag kan göra detta, och att det låter hyfsat bra. Sen, om jag lyckas med detta, kan jag ju sikta högre.
Kom att tänka på en sak. Vilket Ohm-tal skall man ha 4-6-8 ??? |
Edited by - osborne on 2009/08/27 19:10:09 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2009/08/31 : 20:21:00
|
Hittar man ens Thiele-small parametrar för Rilahögtalarna? |
|