HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 paralellkoppling av IC
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2009/08/21 :  11:30:51  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
http://www.bnv-gz.de/~ooehmann/schematics/vox/AC30CC%20Service%20Manual.pdf

I schemat (VARNING: LOW-FI ) har man för reverbens drivkrets paralellkopplat 5 st ½IC (2,5 IC)NJM2147D.
Utgångarna är skyddade med serieresistorer på 47 ohm.
Inga problem för mig om varför, men varför är den femte serieresistorn på 220 ohm????? Blir det inte obalans?

Alla + ingångar är paralellkopplade och - ingångarna med. Ett gemensamt återkopplingsmotstånd.

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/08/21 :  14:12:33  Show Profile Send ludo a Private Message
Ja, ser skummt ut.
Kopieringsskydd?
Vad säger komponentlistan?
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2009/08/28 :  16:28:42  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message
Ja, konstigt att det fungerar att göra så, att koppla ihop ingångarna på alla förstärkare med en gemensam återkoppling. Rent teoretiskt så fungerar det nog, men med minsta skillnad vad gäller offsetspänning på ingångarna eller openloopförstärkning mellan förstärkarna så lär det fungera väldigt illa, eller inte alls. Istället borde man ha haft separata återkopplingsnät till varje förstärkare istället.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/08/29 :  16:37:54  Show Profile Send ludo a Private Message
Att man parallellkopplar opampar på det här sättet är inte märkligt i sig - alla opamparna är försedda med ett "isolerande" utgångsresistor. Det som är anmärkningsvärt är att resistorn i serie med sista opampen är på 220R isf 47R. Det får mej att tänka på att man har skrivit ett värde i databladet och sedan ett annat i komponentlistan för att försvåra kopiering av kretsen. För finns det någon annan bra förklaring?
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2009/08/29 :  23:23:10  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Skulle kunna vara för att sätta en given utimpedans tänkte jag men sedan insåg jag att de sitter innanför återkopplingsloopen.

En strömbegränsning på ett specifikt värde?

Rädda för störningar från den andra delen av op först 101A?

Hjelm
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/08/30 :  16:41:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det här är inget konstigt. Opampen som har 220 ohm vill de driva mindre hårt eftersom den andra halvan finns som försteg. Det är är säkert en temperaturavvägande och kanske också har att göra med att hålla disten låg.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2009/08/30 :  21:07:14  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
TACKAR FÖR ALLA SVAR.
Även om jag inte "fattar" .
Även om "det inte är konstigt" så verkar ingen SÄKER på varför värdet på 5:e OP är drygt 4 ggr större.

Får leva med att inte veta!!

b

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/08/30 :  21:21:09  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag är tämligen säker. Opamparna blir varma av driften sen tror jag att all ni håller med om det olämpliga att köra med en opamp som försteg med önskad hög prestanda och den andra som drajver med tung last. Förutom värmen i chipet så delar de båda opamparna biaskretsar.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/08/31 :  06:48:11  Show Profile Send ludo a Private Message
Den femte opampen (den med utjämningsresitorn på 220R) svarar endast för c:a 5-6% mer ström till lasten jämfört med de resterande 4. Då opampen endast marginellt bidrar till den totala strömmen så kunde den lika gärna utelämnas.
Om man man dessutom är bekymrad över att den påverkar den andra opampen i samma kapsel (via gemensam biaskrets eller fysisk närhet) eller att värmeutvecklingen blir för stor (hur då? ... den levererar ju knappt nån ström alls) så borde den inte kopplas in alls.
Så... nej - fortfarande oövertygad.
Och dist som argument biter inte heller så bra då de flesta gitarrgrejer är just optimmerade för att leverera tonvis med dist (det närmaste exemplet måste då vara förstärkarkopplingen uppbygd kring mosfeten på samma sida i schemat).

Edited by - ludo on 2009/08/31 06:51:36
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/08/31 :  12:52:46  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det kan ju faktiskt vara så att syftet är överskattat av konstruktören. Jag tänkte faktiskt på just dist och gitarrförstärkare. Det verkar ju helt ovidkommande i den här konstruktionen.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2009/08/31 :  20:44:51  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Personligen tror jag INTE att man vill få dist i denna krets.
Rör är betydligt "bättre" på att göra "gitarrdist".

Men kul att ni penetrerar min fråga.

b

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000