Author |
Topic |
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2009/08/14 : 18:12:21
|
Undrar om det finns kretslösningar som tar hänsyn till att rören åldras och kompenserar automatiskt för rörens åldrande. Någon som har sett exempel på såna lösningar eller funderat själv på hur "sånt" skulle kunna lösas och dela med sig? Opamp-baserade servon skulle naturligtvis kunna användas men frågan är om det räcker () ... och om det finns några mer "eleganta" lösningar. Det jag är mest intresserad av är att hålla dc-spänningarna konstanta och även råförstärkning och bandbredd. |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2009/08/14 : 18:20:27
|
Kopplingar med katodbias brukar väl vara tämligen självjusterande inom rimliga gränser, eller tänker jag fel nu? |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2009/08/14 : 19:02:47
|
Du har fullständigt rätt Fuling, dvs inom rimliga gränser. Likriktarrör åldras oxå, men då minskar apparatens drivspänning. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2009/08/21 : 15:08:13
|
Har kikat lite på åldring av ett dubbelrör. Röret drevs med ett ccs på anoden och jag har följt dc-parametrarna över tiden. Ställt in strömmen så att anodeffekten låg på c:a 50% av max tillåtna för rörtypen. Följt åldrandet gemom att anteckna lite olika värden var 10 timme eller så över en period av c:a 1500 timmar. Lagt sedan värdena i ett excell-ark och plottat ut ett par diagram. Tyckt att dessa så lite intressanta ut.
Undrar därför ifall nån mer har nån erfarenhet av vad som händer när rören åldras. Vilka parametrar ändras - åt "vilket håll" och hur mycket. Och eventuellt vad man kan göra för att kompensera för åldrande.
Katodbias har nämnts som ett sätt. Vad anses vara en rimlig gräns för hur mycket strömmarna och späningarna kan avvika från de initiallt inställda under rörets livslängd? |
Edited by - ludo on 2009/08/21 15:17:14 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8629 Posts |
Posted - 2009/08/21 : 18:56:43
|
En sådan krets fanns en artikel om i audioXpress,rätt så komplicerad (för mig i allafall..)om jag inte minns fel. Register finns nog på http://www.audioxpress.com vilket nummer det var,tror det var i år eller slutet på förra. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2009/08/22 : 11:40:04
|
quote: Vad anses vara en rimlig gräns för hur mycket strömmarna och späningarna kan avvika från de initiallt inställda under rörets livslängd?
För standardrör brukar man inte ange detta men för långlivsrör som är av lite bättre kvalitet så kan man hitta vad som är garanterade värden, se här tex http://www.wooaudio.com/docs/tube_data/6922%28E88CC%29.pdf där anges att strömmen i testkopplingen får sjunka från utgångsvärdet 15mA till 13.5mA dvs 10% och att brantheten får sjunka från 12.5mA till 9mA dvs ca 30%, detta är för hela den garanterade livslängden dvs 10000 timmar. Standardrör av normalkvalitet var inte så mycket sämre än långlivsrör, men standardrören hade större spridning av parametrar och större risk för katastrof fel och enstaka dåliga exemplar.
Det skulle vara intressant att veta hur stora variationer du har mätt upp under 1500 timmar, jag skulle inte förvänta mig särskilt stora avvikelser under så pass kort tid.
Det finns exempel på många kretslösningar som har använts i industriella applikationer för att minimera inverkan av åldring, det gick tex utmärkt att bygga känsliga DC kopplade instrument som fungerade bra under lång tid. Ett av de största problemen de hade innan halvledare fanns tillgängliga var att rörparametrar varierar mycket om glödspänningen varierar, det är ju enkelt att lösa i dag men tidigare fick man istället kompensera för varierande glödspänning. Man kan läsa en del om detta i Valley & Wallman Vacuum tube amplifiers och andra liknande böcker.
|
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2009/08/22 : 12:38:01
|
Ett sätt är väll att köra röret något under spec (Ia & Uh). "starving filament" (svältande glöd) var ju ett hett diskusionsämne för några år sedan där vissa (-har ej provat själv) ansåg att många DHT rör lät bättre om glödeffekten låg under spec
Rent tekniskt är ju detta fel (lägre Gm), men om stabilitet prioriteras kanske detta kan vara att föredra
Ett speciellt ställe där stabiliserad åldring (stabilt Ra) skulle vara intressant är ju rören i RIAA´t. Med fast Zut från 1á röret kan serieresistorn i ett passivt RIAA elimineras vilket gör hela RIAA filtret mer lågimpedivt
/Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2681 Posts |
Posted - 2009/08/22 : 14:05:36
|
Tjenare!
Starvin filament? Har kört med det på mina vt-25. Jag körde på den kopplingen i ca 1,5 år. Jag hade 6,3V istället för 7,5V på glöden och tog ut 1,5W SE och när jag mätte röret före och efter 1,5år så var det ingen skillnad i provaren. Då spelade jag i snitt 2h per dag.
Jag har även provat å kört vt-25 på 7,5V glöd å jag hörde ingen större skillnad mellan olika glöd spänningar med dom rören.
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2009/08/22 : 17:25:01
|
Hupp! Vi kanske börjar komma OT, men.. Det är ganska många som skrivit om "svältmatning" av filamentet i DHT rör. En av de namnkunningare är ju Steve Bench: http://greygum.net/sbench/sbench102/dht.html
Obs läs sista raden.. Gäller enbart DHT (& #27)
Mvh /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2009/08/22 17:27:30 |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2009/08/29 : 16:12:04
|
quote: Det skulle vara intressant att veta hur stora variationer du har mätt upp under 1500 timmar
Sammanfattningsvis har jag kunnat konstatera att de bägge rörhalvorna åldrades olika trots bra matchning från början och att spänningen på anoden ändrades tillräckligt mycket för att få mej att börja fundera på att kompensera för ändringen. Att rörhalvor i ett o samma rör kan åldras olika får mej även att fundera kring ifall det är lämpligt att använda rör som diffsteg t.ex ... quote: "starving filament" (svältande glöd) var ju ett hett diskusionsämne för några år sedan där vissa (-har ej provat själv) ansåg att många DHT rör lät bättre om glödeffekten låg under spec
Har för mej att för mycket eller för lite spänning på glöden "förgiftar" rören och kortar ner deras livslängd. Helst ska man nog hålla sig inom specen +-5-10% vilket oxå framgår ur databladen. Lägre spänning på glöden ger normallt även lägre transkonduktans vilket brukar resultera i lägre förstärkning och därmed kanske högre dist (främst om man kör med global återkoppling). http://klausmobile.narod.ru/testerfiles/ |
Edited by - ludo on 2009/08/29 16:15:40 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2009/08/29 : 17:19:29
|
quote: Har för mej att för mycket eller för lite spänning på glöden "förgiftar" rören och kortar ner deras livslängd.
Jo det stämmer. Kallas "Catode contamiation" (katodförorening), frågan är väll vid vilken spänning man riskerar detta fenomen. I de fall man har full anodspänning på en kall anod skall det gå relativt fort. Men enl. Steve Bench så handlar det ju i detta fall om att ligga ganska marginellt under spec (-10%)
I länken jag klipte in, så finns dist-mätningar på DHT rör som tydligt visar mätvärden på en sänkt distorsion, men det är ju som sagt på bekostnad av Transkonduktans (Gm). Det är ju alltså då bara intressant i DHT-försteg med lätt last.
Min gissning är att det handlar om ett mindre elektronmoln i röret, och att elektronerna har mindre "kollisioner" på vägen till Anoden. Precis på samma sätt som 2á gallret i en pentod/tetrode
Åldrande rör kan ju få flera "åkommor", gas, föroreningar etc etc. Men det man oftast pratar om är ju ett höjt Ra (anodresistans), vilket gör att gm (Transkonduktans skjunker, utgångsimpedans ökar)
Skulle då inte glödeffekten vara ett intressant sätt att kompensera för ett skjunkande gm? Genom att mäta anodströmmen över katod resistorn med en OP, som sedan reglerar glödströmmen via en FET (eller än snyggare, styra glödspänningsregulatorn (LM317 el motsv)) Detta skulle ju inte ge en längre livslängd på röret (snarare förkorta det), men kunna kompensera fallande Gm under den tid röret används.
Bara en (-kanske icke helt genomtänkt) tanke
Funkar dock inte på diffsteg med dubbeltrioder (gemensam glöd)
/Pix
|
Edited by - pix on 2009/08/29 17:26:00 |
|
|
|
Topic |
|