Author |
Topic |
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 09:27:30
|
Google är dömda att utelämna namnet på den person som postade kränkande ord.
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/us_and_americas/article6801213.ece
Är det bra eller dåligt? Gäller det i Sverige? Tvingas alla att stå för sina ord och dess konsekvenser nu? Man kan ju helt plötsligt bli stämd till rätten för något man skrivit på ett forum.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 09:33:32
|
Attans! *Måste byta nick*
Jag tycker att det inte ska vara någon skillnad på det som skrivs på nätet eller sägs i verkligheten. Det är bara två olika kommunikationssätt i min mening. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 09:48:58
|
quote: Jag tycker att det inte ska vara någon skillnad på det som skrivs på nätet eller sägs i verkligheten. Det är bara två olika kommunikationssätt i min mening.
Man kan ju alltid (och det görs) snacka skit om nån IRL men man når ut till långt fler via en blogg eller forum. Frågan är när det räknas som en åsikt och när det går över till förtal/förolämpning. Just att man är "anonym" på nätet lockar många till att hiva ur sig en massa goja.
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 10:27:44
|
Tycker att möjligheten till anonymitet på nätet är värd att slå vakt om. Det är inte bara för folk som hivar ur sig skräp som det är bra, utan även folk som vill kunna uttrycka t.ex. politiska åsikter utan att bli förföljda för det. Nu är det kanske inte lika aktuellt i Sverige som i en del andra länder, men vem vet vad framtiden för med sig. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 10:33:11
|
Håller 100% med Ayn.
Förbannade regleringar. Internet skall vara fritt på gott och ont. Myndigheter skall ha rätt att ta del av djupare information till en viss gräns men inte IP utlämning av enskilda personer. Mängden tortyrfall och förföljelser kommer öka explosionsartat. Känns som vi har lika fri Internettrafik som Kina inte snart men nu. The Piratebay är stoppat i en del länder likaså stoppar Kina vissa hemsidor. Finns ingen skillad. Internet SKALL vara fritt.
Jag står för mina saker då vi lever i ett "fritt" land (inte med FRA men teoretiskt iaf) men anonymiteten är enormt viktig.
Regleringen av Internet är något som jag aldrig kommer acceptera.
Internet har blivit för reglerat kolla på youtube man får titta på stumfilm (av rättighetsskäl år vi ej spela upp ljudspåret). Man kan inte kolla på amerikanska tv serier. Man kan inte vara anonym. Vad i...snart böjar väl det sorteras på hemsidor av enskilda företag av "konkurrensskäl". |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
Edited by - B-200 on 2009/08/19 10:34:08 |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 10:36:21
|
Det är ju inte en helt lätt balansgång.
Personligen så tycker jag att man ska stå för det man säger eller skriver. Oavsett vart man gör det. Ayn har en poäng. Men man kanske ska skilja på politiska åsikter o förtal mm. Men som sagt vart går gränsen... |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 11:10:29
|
Just det Ayn är tänkvärt, Google är tvunga att släppa info i ett fall som bara handlar om skitsnack. Det finns värre grejer man kan skriva om! |
|
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 12:13:57
|
Förtal är inte ok oavsett om det publiceras i press eller på ett internetforum. Kan inte heller påminna mig om något internetforum som inte har det skrivet i sina stadgar.
Handlar det om en tidskrift så kan den som utsatts för övergreppet stämma den ansvarige utgivaren som i sin tur kan hänvisa till rätten till anonymitet för uppgiftslämnaren. Upp till utgivaren att sålla i vad som publiceras alltså. Oavsett forum. |
Edited by - DahlbergAudio on 2009/08/19 12:18:09 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 12:29:46
|
Det finns väl gränser för hur långt anonymiteten ska skyddas. Kränkningar och brott är tillfällen då personer måste ställas till svars. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 12:47:01
|
Det skulle vara kul läsa vad han skrev, för det lilla dom har nämt anser jag inte vara förtal. Fast jag kan inte lagen säger, eller var gränsen går. |
|
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 13:11:46
|
Anonymiteten är svenskens lilla skötebarn. Här gillar vi snacka skit om andra, men stå för sina åsikter och handlingar - nä det vill man minsann inte. Och angående politisk förföljelse: Är man av en annan åsikt än massan, så ska ni se vad som händer. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 14:33:16
|
Nu skall vi se här. Vi får nog hålla isär "vanligt skitsnack" och förtal om det skall gå att diskutera det här. Man har inte rätt att komma med vilka lögner eller förlöjliganden som helst. Vare sig på internet eller i verkliga livet. Då de som utsätts för det kommer till skada har det gått för långt.
I artikeln som Mikael länkat in har en domstol dömt Google att lämna ut uppgiften. Jag antar att domstolen därmed anser att det är förtal och inte bara "vanligt skitsnack".
Vad det gäller publikationer både på internet och andra ställen har vi samma liknande lagar i hela Scandinavien.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 14:38:51
|
Pac: Det håller jag med om. Men. Jag har haft en blogg. Dödshot, hot om misshandel osv. Vad tror du händer om man går till polisen? Inte ett skit. "Gilla läget", är vad man får som svar.
Var går gränsen mellan förtal och skitsnack? På internet finns ingen gräns. Total anarki råder. Här på hififorum och cykelklubben (där jag också är medlem), är man förskonad från all idioti. Varför? Förmodligen för att anonymiteten är underrepresenterad.
|
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 16:28:53
|
Bortsett från de ömmande tankarna om tortyroffer (de brukar användas vid lämpligt tillfälle och i övrigt skiter väl anonymdiggarna i dem) så finns inget positivt med ett helt fritt internet.
Lika lite som ett helt fritt samhälle (oj, vad FRITT ett sådant skulle bli ganska snabbt, tjena...)
Eller fri fart överallt (fria individer kör ihjäl sig själva och andra, positivt, jag lovar)
Eller fri lagstiftning åt alla (hängd i närmaste träd, positivt, någon?)
Eller rätt att stjäla fritt (krossa en ruta, mygla med skatten eller stjäl musiken på nätet är ju HELT skilda företeelser, eller hur...)
Eller frihet att säga vad man vill (det har aldrig varit tillåtet utan det handlar ju om VAD man säger och på vilket sätt)
Vad finns det att försvara? Alltför många skruvade, missnöjda, psyksjuka, korkade, kriminella, aparta, lata, asociala gapstarar - som förr aldrig skulle fått plats i det offentliga rummet och förstärka sina tokerier som de kan idag (och som kanske i stället var tvungna att umgås in real life med vanliga arbetande hederliga människor och till slut slukades av det "normala" systemet) - äger såklart både skärm och - tyvärr - tangentbord.
Nuläget är kräkgrönt. Titta på vilken artikel som helst på nättidningarna och de kommentarer man tillåts ge under varje artikel. Inte är det åsikter och argument man ser. Det är frustration, missnöje, konspirationsteorier en masse. Bloggarna ger upp eller tar självmord av all "positiv" feedback de får av människor som åtnjuter det fria internet...
Inte är det så mycket att gasta om. Anonymiteten kunde gott skrotas.
Å andra sidan...
Tanken på massövervakning av samtal, min e-mail, vilka hemsidor jag besökt, köpvanor...ger mig rysningar. Det är fel sorts samhälle.
Ingen lätt fråga, ens för oss timida och lågmälda
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 17:12:21
|
Vet någon vad som skrevs, hur och var? ('Skank' betyder ungefär fnask).
Vi vet ju t ex att Yahoo lämnar ut uppgifter till de kinesiska myndigheterna om kineser som inte gillar läget i Kina. Det brukar resultera 10 år i straffarbetsläger. Det är ena ytterligheten. Den andra är elaka kommentarer på godtyckligt forum om någon egenskap en kändis har, och som just är intimt förknippad med kändisens kändisskap.
Vi har ju en PUL som reglerar hur folk får hängas ut på nätet, men om folk själva hänger ut sig får de nog vara beredda att ta lite skit. |
Edited by - soundbrigade on 2009/08/19 17:30:26 |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 18:02:54
|
Om jag skriver "riksgråterskan" så är det säkert någon som kan associera till vem det är utan att jag skrivit ett namn. Var går gränsen nu? |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 20:20:25
|
Vem är det?
Är det förtal att säga att jag tycker att dokusåpakändisen som gillar halvgamla dörrvakter ser ut som Kajsa Anka eller att svensktoppsartisten som gillar pastorer från Livets Ord förefaller i mina ögon sakna intellektuell kapacitet.
När två intressen kolliderar som i det här fallet blir det svårt; yttrandefriheten eller värn om den personliga integriteten. Fast personer som viker ut sina liv och sig själv har ju liksom ingen integritet kvar. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 21:00:44
|
Nu kan någon få för sig att sammankoppla detta inlägg med mitt tidigare, men jag ville bara skriva Helena Bergström. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 21:44:38
|
Turligt nog är vi alla lika inför lagen soundbrigade vilket betyder att vi inte kan förtala offentliga personer heller.
quote: Här på hififorum och cykelklubben (där jag också är medlem), är man förskonad från all idioti. Varför? Förmodligen för att anonymiteten är underrepresenterad.
Det är inte slumpen som gör det, i alla fall inte här på HiFiForum. Vi har haft medlemsmailet där medlemmar MÅSTE presentera sig och sitt hifiintresse sedan jag blev admin 2003. Vi har också haft våra regler som enbart är inriktade på hur vi behandlar varandra och andra sedan dess.
Det betyder att vi kontinuerligt sedan 2003 har arbetat emot anonymiteten och visat att vi vill att man skall ha samma respekt mot andra här som i verkligheten. Det kan sammanfattas i vår strävan efter fikastämning.
Det är härligt och insprerande att du märker skillnaden.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2009/08/20 : 09:31:25
|
soundbrigade: "Vi har ju en PUL som reglerar hur folk får hängas ut på nätet, men om folk själva hänger ut sig får de nog vara beredda att ta lite skit."
Ja och går en tjej med kort kjol får hon skylla sig själv om hon blir våldtagen. Det är precis det du och många andra säger, till oss som lägger ner våra bloggar för att vi inte orkar med hot och smutskastning. Skyll dig själv. Där börjar och slutar all respekt och hänsyn.
Pac: "Det betyder att vi kontinuerligt sedan 2003 har arbetat emot anonymiteten och visat att vi vill att man skall ha samma respekt mot andra här som i verkligheten."
Hade fler tänkt på det sättet hade vi haft ett helt annat klimat på internet. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2009/08/20 : 12:43:11
|
Jag har funnit att det, i alla samanhang, är skönast att säga sådant som jag kan stå för.
Sedan har jag tyvärr kort stubin och får för bråttom ibland, då är den bästa lösningen att be om ursäkt och eventuellt förklara sig.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2009/08/20 : 12:47:03
|
Så sant, känner igen mig där
Jag får alltid äta upp allt jag skriver på nätet.
Håkan 64: på pricken! De starka överlever, alla andra kan dra åt helvete. En skön värld
. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/08/20 : 20:02:51
|
Håkan64: För att förtydliga. Om jag vikt ut mig i en dokusåpa och i diverse herr- eller damtidningar, skaffat en egen blogg där jag inte utelämnar något och fixar en programserie på TV3 eller TV5 där tittarna får följa mina halvmiljonerkronors plastikoperationer (inkl ippsnyggning av underlivet), kan jag inte annat än förvänta mig att få höra och läsa att folk tycker jag är en bedagad, ytlig och intellektuellt underutvecklad skitstövel. Det är ljusår från att gå fri från våldtäkt på ung dam med kort kjol; den liknelsen förstod jag inte alls.
PAC påpekade för det första att PUL har mer med registrering av personuppgifter i olika slags register att göra och mindre med vad man skriver om Maud Reinfeldt och Mona Ohly på en blogg. Jag ber er ha överseende med det. |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2009/08/20 : 20:18:26
|
soundbrigade: Det handlar om gränsdragningar. Och om man nu tycker så förbaskat illa om folk som hänger ut sig i media, varför känner man sig då tvungen att tala om sitt hat till vederbörande? Varför inte strunta i att kommentera, eller titta på skräpet? Har man ett för tråkigt liv själv?
Allt hänger ihop i ett samhälle. Och den personen som sitter bakom sitt "nick" och spyr på andra människor har lika stor brist på intelligens som påstådda mediehoror. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/08/20 : 21:08:14
|
quote: PAC påpekade för det första att PUL
"Påpekande"??? Så himla formella vi var idag då! Äh, ta det inte så. Jag PMade bara för att kolla om jag missuppfattat PUL eftersom du beskrev något som jag inte kände igen.
|
|
|
|
Topic |
|