HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Slut med att gömma sig bakom ett nick?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/08/20 :  22:59:24  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Ordet ska naturligtvis vara fritt, men det innebär ju inte att man ska få utöva personangrepp, oavsett media...

personangrepp pågår ofta på nätet, det är liksom lätt att vara stöddig bakom ett tangentbord. Är ju inte svårare än att titta på Hififorumen i vårat land, finns folk som är bakom tangentbordet, IRL så är de ofta tysta som möss.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/21 :  05:48:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Vi har aldrig i historien haft en sådan långtgående inskränkning av integriteten som nu, aldrig tidigare haft en sådan systematisk övervakning. Men brottsligheten (som används som rättfärdigande för 1984-samhället) har inte stävjats alls. Det är överfullt i fängelser, skolor brinner, kvinnor mördas på löpande spår. Så om övervakningen är till för att stävja brottslighet så har den uppenbarligen misslyckats grovt. Men vi vet alla att det bara är ett svepskäl av våra maktfullkomliga maktelit. 1984-samhället byggs upp under en lång tid med en sakta pågånde gradvis begränsning av integritet och en sakta gradvis ökning av toleransen till att alltid vara bevakad. Det trista är att den stora massan ser bara de tekniska landvinningarna, och ser aldrig vart vi är på väg. Snart är det för sent att göra nått åt det.
Vi har redan FRA som sparar all våran mäjl, våra telefonsamtal och våran position vid varje enskilt samtal. Google sparar våran surfhistorik. Fartkameror, övervakningskameror mm......

Så ja! Jag föredrar att någon dokusåpakändis som exponerer sitt ytliga leverne i all media möjlig blir hånad på nätet, mot det systematiska integritetskränkande och åsiktsregistrerande samhället vi håller på att få nu. Läs boken 1984 och titta runt lite i vårat samhälle ett tag. Vi är halvvägs där redan.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/21 :  10:05:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Bra Circlomanen!
Jag tillägger: Har sett sådana där "en fråga, fem svarar" i diverse tidningar där folk på frågan om ökat intrång i integreteten är OK, svarar att det är JÄTTEBRA speciellt i kriget mot terrorismen. Vilken j***a terrorism (i Sverige)?

Det är ju, om någon noterar, så att på vissa forum är det mycket högt i tak och språket är rått, men hjärtligt. Jag tror att de flesta av oss anpassar oss till traditioner och konventioner där vi befinner oss, om man dels tillåter viss råhet men samtidigt kräver att man visar upp sig bakom sitt nick och sin avatar kan det vara bättre än att köra mycket hårda umgängesregler och allt man meddelar får vägas på silvervåg.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2009/08/21 :  10:21:47  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Pratar man inte om två olika saker då Circlomanen?

Eller också är det precis samma...

Allt var ju inte bättre förr men i de mindre byar och städer man då bodde var kontrollen väldigt mycket större än idag. Alla visste vem du var, vad dina föräldrar jobbade med och varit med om, vem du gick på bio med i ungdomen och hur det gick (eller hur det går) för dig i skolan.
Nöjena och valen färre, fritiden kortare, plånboken mindre och man umgicks oftast med fler än en generation. Det är här de gamla brukar prata om respekt för de äldre osv och det ligger säkert något i det men jag tror att de yngre - för det är ju de vi mest pratar om häör - lärde sig mycket av de äldre och av sina föräldrar.

På det stora hela en väldig kontrollapparat och synnerligen effektiv sådan.

Hoppa nu fram ett antal decennier och klipper in Circlomanens

Det är överfullt i fängelser, skolor brinner, kvinnor mördas på löpande spår

så är det en effekt av att de unga nu umgås i flock med sig själva, i en stängd värld från både sina föräldrar för att inte tala om de där Ufona till gammelföräldrar.

Man har hur mycket pengar som helst, hur mycket tid som helst och man kommer undan med precis vad som helst eftersom ingen vet vem man är, vilket gäng man är medlem i, hur det går i skolan, vad man egentligen heter bakom alla nick både i verklighet och på nätet.

I det läget skall ju ingen komma här och försöka kontrollera vad man har för sig. För då är det 1984! Kommuniststat!

Ge hit min frihet, ge fan i att klaga när jag stjäl låtar, ge mig pengarna annars tar jag dem på annat sätt och hur bra är det va? Det här samhället suger ju!

Ja, ni fattar

Vi lever i en tid av omåttlig lyx, ett hav av fri meningslöshet och ingen som helst kontroll.

Jag måste i sammanhanget nämna att jag inte tycker det var bättre förr. Men åsikter och argument måste ju ha någon bäring i annat än tonårsidéer.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/21 :  16:47:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
En stor skillnad är att idag är det företag och regeringar som har insyn i de flesta vrår av våra privatliv, för 60 år sedan var det grannen/skolkamrater mm. Det gick att flytta, och grannen hade inte alls de medel eller befogenheter som farbror Säpo har. Vi har haft en strikt skyddad post i sverige under många år, men kriget mot den svenska utbredda terrorn har gjort att de reglerna magiskt försvinner.
Rätt väg är inte att övervaka och straffa fram ett godkänd beteende, utan ge människor ansvar och kunskap. Öka förväntningar. Ett samhälle som hyllar shopping och festande som rätt sätt att leva, skapar oansvariga och kriminella människor.
Är det något som skall filtreras bort från nätet är det mediernas propaganda- och opinionsbildnings-apparat.
Är det några som behöver övervakas så är det politiker och de flesta höjdare inom näringslivet.
Om jag kör för fort så riskerar jag att köra ihjäl nån, när politiker gör fel så blir 50000 människor arbetslösa. När en toppchef gör bort sig så får 1000 barn i Kina jobba 15 timmars-dagar utan lön, istäälet för att få gå i skolan.
Övervakningshetsen är helt oproposionelig. De som verkligen skadar hela jorden med människor och allt, sitter på ofantliga rikedommar, de som vill dela med sig av kultur skall övervakas och straffas.
Börja i rätt ände!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2009/08/21 :  22:12:39  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jag är inte säker på att jag förstår riktigt vad du menar.

Det är överfullt i fängelser, skolor brinner, kvinnor mördas på löpande spår

Blir något bättre av att övervaka politiker och toppchefer?

Öka förväntningar håller jag med om, det brukar kallas hopp. Hopp om arbete, hopp om en framtid, något meningsfullt att sätta tänderna i, ansvar och vilja att förändra.

fast det motarbetas ju inte av FRA och andra påhitt, bra eller dåliga

mvh

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/08/22 :  07:38:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Om vi nu lämnar storpolitiken och vilka regler som gäller irl bakom oss och tar oss tillbaks till den frågan som det här handlade om nämligen om det skall vara samma regler på nätet och irl.

I verkligheten kan du inte gå och skrika "hora", mobbas, ... eller påstå vilka virrpanneidiotier som helst utan att det får efterföljder. Det är logiskt och bra att samma regler gäller på nätet.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/22 :  08:00:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Öka förväntningar håller jag med om, det brukar kallas hopp. Hopp om arbete, hopp om en framtid, något meningsfullt att sätta tänderna i, ansvar och vilja att förändra.

Detta är vad som motarbetas hårt av div regeringar och företag. Det rådande idealet är snarare "hopp om en bra utekväll, hopp om bra shopping, något gott att sätta tänderna i (socker), oansvarighet och noll förändring."

Företag skapar opinion och ideal som är destruktiva bara för att det är mer lönsamt med människor som försöker shoppa bort sin ångest över ett tomt och meningslöst liv. Regeringar styrs av profithungriga multinationella företag, istället för en politisk idiologi som verkar för ett positivt samhällsbyggande.
Titta lite kritiskt på vad TV spyr ur sig en kväll! Det är en enda stor propagandaapparat. När "profit" är den rådanda idiologin så lever man i en faciststat. Vi människor har förvandlats från samhällsmedborgare till kunder och köpkraft. Vår huvudsakliga uppgift är att slita i en produktionasapparat som skapar ett överflöd åt en liten elitklick.

För 25 år sedan var tex Jeans sydda av kvalitetstyg. De höll i 10 år, och åldrades med värdighet. Nu skall de hålla max ett år innan de ser trista och utslitna ut. Det är inte bra för miljön, det sliter på alla led i produktion, återvinning och transport. De kostar lika mycket som de gjorde på den tiden man fick kvalitet, men de ger inget utbyte för pengarna. Allt det bara för att maximera profit för företag. Vart finns omtanken om människor och miljö i det?
Samma sak med bilar. Vill man bygga en bil som håller 100000 mil så är det inget problem, men det är inte lika profit-skapande för företag. Återigen ett totalt hån mot miljön och människor.
Betala mer, få mindre! Våra aktieägare måste tjäna några miljarder till! Gamla tekniker och lösningar vidmakthålls för profitens skull.
Ny teknik motarbetas eller hindras med hjälp av patent. Oljebolagen bekämpar aktivt alla alternativ för att vidmakthålla sin makt över en oljeboroene väld.
Jag skulle vilja ha en liten lätt bil av glasfiber, epoxi och trä. Taket klätt av solpaneler. En liten söt elmotor och några bra batterier, och en liten söt förbränningsmotor som alternativ do laddningen tagit slut.

Nu är det frukostdax.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/22 :  08:27:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
I verkligheten kan du inte gå och skrika "hora", mobbas, ... eller påstå vilka virrpanneidiotier som helst utan att det får efterföljder. Det är logiskt och bra att samma regler gäller på nätet

I verkligheten behöver vi inte ha vårat personnummer tatuerat med stora bokstäver i pannan. Jag kan säga till min arbetskollega att jag anser att Paris Hilton är en mentalt underpresterande ytlig blåst blond bimbo, utan att bli stämd eller åtalad för förtal.

På nätet så har vi våra datorers personnummer "tatuerade i pannan" och våra myndigheter har full koll på vad vi gör. Jag antar att alla skickar personliga brev helt utan kuvert eller andra skyddande omslag. Vi får ju inte försöka dölja nått. Om du säger hej till en kompis så måste du ringa till Polisen och berätta att du sagt hej till just den kompisen. Vill du inte exponera allt för myndiheterna så döljer du något, och borde omedelbart hamna i kärleksministeriet.

Att vilja ha ett kuvert runt ett kärleksfullt brev, är suspekt. Man vill inte dölja nått om man inte har nått fuffens för sig.

Hela principen om att man vill bara ha en personlig integritet och ett privatliv om man är kriminell, är fel. Varför får vi vara anonyma när vi röstar?! Det kan ju inte vara bra. Då röstar ju människor på fel parti!!
Att kunna vara anonym är en mänsklig rättighet som håller på ott försvinna.
Självklart utnyttjas rättighet och möjligheter av kriminella människor, men att straffa alla för ett fåtals synder är mer fel.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/08/22 :  09:51:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Circlo, det är uppenbart att vi diskuterar två olika frågor.

Vilka regler som skall gälla är den diskussionen du vill föra. Jag snackar om huruvida vi skall ha samma regler. Det är inte konstigt att det ser knepigt ut när man läser.

Ja, ja, jag biter mig fast lika hårt i min topic som du har gjort i din så får vi se var det slutar.

quote:
Jag kan säga till min arbetskollega att jag anser att Paris Hilton är en mentalt underpresterande ytlig blåst blond bimbo, utan att bli stämd eller åtalad för förtal.

Javisst kan du det, men skriver du det på internet är du inte längre på samma ställe som du var när du snackade med din arbetkompis. Du har bytt media och fora.

Det är ju så enkelt att skriva något på ett forum eller på twitter eller på facebook eller.... så det är nog många som missar att man faktiskt inte snackar med "polarna på jobbet". På nätet skriver man offentligt och det är inte riktigt samma sak. Man är helt plötsligt sin egen publicist och ansvarig utgivare för det man skriver.

Tyvärr circlo, det är inget man kan göra åt att man måste ta ansvar för det man gör på nätet och självklart skall vanliga lagar gälla här också.

Edit; fel i quoterna...

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/22 :  13:20:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Tyvärr circlo, det är inget man kan göra åt att man måste ta ansvar för det man gör på nätet och självklart skall vanliga lagar gälla här också.

Jag tycker att man skall ha samma regler afk (away from keyboard) som i den digitala världen. Jag är emot illegal nedladdning och fildelar inte. Jag vill att tex pedofiler skall jagas ned och förgöras oavsett medium dom sprider sina vidriga handlingar genom. Jag anser däremot att lösningen inte är att mediabolagen (tex) skall få leka privatpoliser med större befogenheter än polisen. Spotify gör mer mot illegal nedladdning av musik än alla rättegångar och hotbrev i världen.
Deras övervakning och kontroll är så lätt att gå förbi med teknik att det är skrattretande. Problemet är att hederliga människor kommer i kläm när bolagen driver igenom nya regler som begränsar teknisk utvekling och lagligt bruk av existerande teknik.

Det har pratas om att förbjuda eller spärra torrents på nätet, vilket slår mycket hårdare mot tex stora nätbaserade kluster, FLOSS och annat nyttigt, än de som fildelar illegalt.

Det finns stora ligor som sprider upphovsrättsskyddat material på en industriell basis, men det är lättare att klämma åt Piratebay istället. De som begår brott kommer undan, medans man klämmer åt underhuggarna.

Ibland har jag svårt att verkligen översätta hela min tankegång i skrift. Det kan bli lite hoppigt och ostrukturerat.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2009/08/23 12:20:11
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/08/23 :  11:12:24  Show Profile Send 24U a Private Message
Jag gillar ett talesätt, som jag finnit stämma i mycket hög grad;

"Genom att fälla omdömen om andra, avslöjar man faktiskt mer om sig själv."

Personligen tycker jag forumet har blivit mycket trevligare på de sista åren. Ibland kan det blossa upp lite oroshärdar, men generellt mycket bättre. Första åren jag var med, dröjde det inte många inlägg på nästan vilken tråd som helst, innan de mer militanta falangerna började hugga och slå. Jag är mycket tacksam att detta är historia. Tycker våra moderatorer skall sträcka på sig lite extra, då deras sätt att hantera sin uppgift, aldrig ramlar ner i den sandlådenivån som de modererar.

Cred till Pac och övriga!

Sedan vore det skoj om vi kunde köra helt öppet med våra namn och nicket lite som en signatur istället.... *blink*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/08/23 :  12:27:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

@24U; Tack för den otroligt fina feedbacken på vårat arbete. Jag delar din uppfattning om förändringarna vi sett de senaste åren till 100%. Det råder ett helt annat klimat på HiFiForum nu för tiden.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/08/23 :  12:29:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Circlomanen, vi är ju helt eniga om att det skall vara samma regler "awk" och här.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000