HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Artikel i DN om HIFI och framtiden
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2009/08/16 :  13:42:30  Show Profile Send Bland a Private Message


"Men utvecklingen möts inte med öppna armar av alla. I jakten på urval och bekvämlighet har vi nämligen valt bort något annat #8211; ljudkvalitet. Historiskt sett är det unikt. Från stenkakan till vinylskivan till cd-skivan har ljudet kontinuerligt förbättrats. Men formatet som tog över efter cd blev varken högupplösta dvd-audio eller super audio-cd #8211; utan en komprimeringsteknologi från 1991."

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/lyssning-till-varje-pris-1.931690

Det är bara att gilla läget eller?

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/16 :  14:17:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Neej jag vill inte gilla läget. Jag vägrar att ha MP3 eller något annat som är bitreducerat. När jag tänker efter så brukar jag titta på DVD filmer som är bitreducerade, både bild och ljud. Nu senast så har jag....jag fick faktiskt en DAB radio som också är bitreducerad. Nu är det så att efter att med hjälp av en trådstump lyssnat på DAB konstaterat att det är egentligen inget som jag vill lyssna på. En kanal består av en musikdiaré klassiskmusik och Sisuradio är inte heller så kul. Fossil radio eller Radiominnen kan man lika gärna lyssna på i datorn. Jag vill istället ha alla viktiga SR kanaler som DAB och minst 192Kb.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/08/16 :  14:33:48  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Lite intressant med konspirationsteorierna i kommentarerna under artikeln, eller att många tycks försvara taskigt ljud... Varför skulle man vilja det? Obegripligt...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/08/16 :  14:39:32  Show Profile Send shifts a Private Message
Fokus på fel sak tycker jag. Hellre bitreducerat än dynamikreducerat.
MP3-formatet är inte boven som jag ser det, det låter oftast till-
räckligt transparent. Faktiskt.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/08/16 :  14:41:38  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Som vanligt märks det i kommentarerna på DN också att folk blandar ihop mp3-komprimering och dynamikkomprimering vilket gör att diskussionen blir en aning märklig.....

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2009/08/16 :  15:03:54  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
"Forskare beräknar att vi inom en överskådlig framtid kommer att kunna bära med oss all världens inspelade musik."

Ho ho ho, undrar om dom vet hur mycket musik som existerar :-D

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

Edited by - Silversurfaren on 2009/08/16 15:04:13
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2009/08/16 :  15:06:45  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Fast jag tror också artikeln dramatiserar en hel del. Det börjar redan bli vanligt med FLAC istället för MP3. Och då har man samma kvalité som en CD-skiva.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/16 :  15:06:50  Show Profile Send gcs a Private Message
Dynamikkomprimering är en helt annan sak och som vi nästan alltid haft. Det är bara det att kompressorer och limitrar har blivit så pass mycket bättre att dom inte längre hörs. Förr kunde man höra hur kompressorn pumpar eller att limitern tryckte ner nivån och att det dröjde lite innan den släppte upp nivån fullt. Bitreduktion betyder att man kastar bort sådant som man enligt en viss algoritm anser att örat ändå inte uppfattar. S/N kan alltså vara densamma som före men viss information finns inte längre. Jag har varit med om att man i en DAB sändning har sänt ut inslag som varit MP3 eller Atrac inspelade från början. Resultatet blir om inte helt tyst så ett gurglande distorderat ljud, fullkomligt onjutbart. Så fungerar också digital TV att man kastar sånt som inte ger någon förrändring i bilden.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/08/16 :  15:55:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
"Forskare beräknar att vi inom en överskådlig framtid kommer att kunna bära med oss all världens inspelade musik."

Ho ho ho, undrar om dom vet hur mycket musik som existerar :-D


Det är nog inte alls omöjligt. Anta att vi räknar med 10 megabyte per låt (komprimerat); då får man plats med 100 låtar per GB.
De flesta datorer säljs nu med hårddiskar på några hundra GB vilket innebär att på en "normal" dator får man idag plats med i storleksordningen 10 000-100 000 låtar. Hårddiskar på någon TB (1000 GB) sitter ju redan i många datorer och sjunker i pris rätt fort så om några år så är nog säg 10 TB standard; vilket innebär ca 10 miljoner låtar.
Nu är inte 10 TB något man kan bära med sig utan (liten) väska idag men det kommer (det finns redan USB minnen på 1 TB).

Nu vet jag inte hur många låtar som finns inspelade på skiva; men gissningsvis så är det inte så många tiotals miljoner. Sveriges radios skivarkiv innehåller runt 50 000 titlar om jag minns rätt; så de har väl som mest runt 500 000 unika låtar.

Om jag räknat rätt så skulle man alltså redan idag på plats med hela SRs arkiv på ett USB minne...
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2009/08/16 :  16:12:57  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
I Discogs databas, som täcker långt ifrån allt vill jag påpeka, jag har flera skivor i min samling som inte finns representerade där, så finns det 1,568,087 antal titlar registerade.

Jag tog en mapp i min dator med lite blandade album, och varje album går på 84 mb i genomsnitt.

Så om jag skulle ha alla Discogs skivor i mp3-format så skulle det bli 132 TB. Jag vill gärna se dom hårddiskarna snart för en rimling peng :-D

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/08/17 :  09:34:18  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Det kommer nya format som erbjuder bättre ljud: CD, SACD, DVD-A. Men i stället så väljer man att producera musiken så att det låter sämre (= låter högt hela tiden). Märklig utveckling.

Det var många år sen jag såg siffror om SR's skivarkiv. För ca 10 år sen fanns där 300 000 LP och 100 000 CD.
Go to Top of Page

Archimedes
Starting Member

28 Posts

Posted - 2009/08/17 :  09:45:19  Show Profile Send Archimedes a Private Message
Beror på vad "överskådlig framtid" innebär. Med samma utveckling som de senaste 20 åren borde vi lätt ha 500TB lagringsutrymme i våra hem. Det skulle räcka för att lagra de där 1568087 plattorna i lossless format (låt oss anta att antalet dubbletter i den där siffran täcker den nya musik som släpps under de kommande 20 åren). Fullt rimligt antagande att vi kan ha all världens musik i fickan om 20 år och det kan jag tycka är inom överskådlig framtid.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/17 :  13:26:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Det är bara att gilla läget eller?

Det går ju alltid att luta sig tillbaka och säga tryggt att vi som vill ha musiken levererad i form av en 12" plastskiva eller små blanka aluminiumbelagda diskar inte behöver oroa oss, givetvis kommer musikindustrin att tillgodose våra behov.
Samtidigt ska man vara medveten om att MP3-eländet handlar om att tillfredställa mobil-generationen som växer upp nu och som ska ha allt i en liten apparat. Det är ju kanonbilligt att låta dussinartister producera dussinmusik som skickas ut direkt till kidsens mobiler och att pengar dras från morsans eller farsans bankkonton utan att något fysiskt media behöver vara inblandat; två flugor - en smäll. Ungarna får sin skitmusik direkt nerskickat och skivbolagen gör stora pengar med minimala insatser.

Jag är orolig dock.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000