HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Yamaha A-S1000, Någon som lyssnat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2009/03/14 :  20:59:14  Show Profile Send pegul a Private Message

Hej Alla!

Har försökt hitta lite information om denna förstärkare på nätet men hittar nästan ingenting. Är det någon här som har lyssnat?
Eller om någon hittat något test/recension?
Tror att Hifi&Musik har kört något test under 2008, någon som har koll på det?
Ska bege mig till biblioteket någon gång framöver och se vad jag hittar.

Tycker i alla fall att de ser trevliga ut med sin "retro"-look. Verkar vara ganska stadigt byggda pjäser av den info jag hittat.
Men det kanske bara är kosmetika och lull-lull och inte så mycket välljud?

Har aldrig "gått i gång" så mycket på Yamaha-grejer förut men den här är jag lite nyfiken på.


Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/03/15 :  19:35:21  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Den testades i Hifi & Musik nr.6 2008 i ett stortest mot andra förstärkare. Den var något billigare än sina kombattanter vilket kanske låg den till last i det testet.
Go to Top of Page

Stefan
Member

60 Posts

Posted - 2009/08/15 :  20:29:39  Show Profile Send Stefan a Private Message
Håller på testa en sådan.
A-S1000

Hittils låter det väldigt lovande.
Bra attack snabb och rapp. Väldigt bra ljudbild och bra över hela registret.
Dock inte läst nått test.

Men anledningen att jag har den hemma på prov idag & i morgon är att ersätta Min väljudande Beomaster 4400 Som jag är väldigt nöjd med förutom Få ingångar och saknar fjärr.

Hade hemma en HK 980 som va prisad i pressen & hifi musik m.m. . Men nepp den lät tam och basfattig . Milvis efter i styrka och attack mot Beomaster 4400.

Så den lämnades tillbaks och förklarade problemet. Så plocka hem denna yamaha (fick låna butiksexet ur lyssningsrummet)

Är nästan helnöjd utom att den saknar liiiiiite av den sista punchen i lägsta basen . Så får ha basen på + 2 ungefär.

Kan ta min kringutrustning
gramophon Rotel 2300 med ortonpickup FF 150 . Cd Pioneer pd 502 . Högtalare Energy C 500.

Skivor blandat Mercury Living Presence orginal monopressningar på LP och Mercury living Presence CD skivor . Orginaldynamik och överlägsna inspelningar och tolkningar på det mesta .
Även kört med Refernce reccords pomp & pipes på olidligt hög nivå på sista spåret i slutet . Typiskt ställe där antingen högtalare eller stärkare "spriker i ljudet" . Klarade den med Glans.

Har dock en fråga angående at prova köra in en EQ på den . Finns inte tape monitor .
men en pre out och in går den koppla in där ?(eller annars var? ) Vill gärna ha ett svar på denna fråga om någon vet.

Ska va så det går köra med LP och CD med Eq:n
Rekomenderar den . Och det e nog första yamahan jag gillat nånsin . Alltid ratat dom innan .

Mvh Stefan :)

Edited by - Stefan on 2009/08/15 20:33:03
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2009/08/15 :  20:36:15  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jo. Finns det en pre out och en main in, är det däremellan du skall ansluta eq'n. Att koppla den via tape monitor ser jag som en nödlösning.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Stefan
Member

60 Posts

Posted - 2009/08/15 :  22:13:25  Show Profile Send Stefan a Private Message
Testade köra så. Fick inget ljud dock .
Körde pre out till IN på Eq:n och OUT från Eq:n till Main in.
hitta dock inget läge ställa den på för att ljudet ska "ta den omvägen mer änn Main direct . Men det va väldigt tyst.

/Stefan
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2009/08/15 :  23:37:30  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Satt det en bygel där innan?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Stefan
Member

60 Posts

Posted - 2009/08/16 :  10:24:33  Show Profile Send Stefan a Private Message
Nej det gjorde det inte
tog en snabb bild "lite suddig men men " :)
http://i89.photobucket.com/albums/k211/Stefan1973/HPIM2180.jpg

Edited by - Stefan on 2009/08/16 10:29:27
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2009/08/16 :  17:33:15  Show Profile Send Ekan a Private Message
Stefan: Du kan ju prova att maila Yamaha och fråga. Jag misstänker att "Main Direct" på omkopplaren kör insignalen direkt till slutsteget från "Main In" - då får man inte någon signal ut från "Pre Out" eftersom signalen inte går genom försteget. Man kan alltså använda stärkaren som rent slutsteg (Main In) på detta sätt ELLER häkta på ett extra slutsteg (Pre Out) för biamping, men inte stoppa in något mellan Pre Out->Main In.

Onödig information är att min gamla Yamaha CA-1000 II http://www.thevintageknob.org/YAMAHA/CA1000/CA1000.html# som A-S1000 har utseendemässiga likheter med, har en intern koppling mellan Pre Out->Main In (styrs via omkopplare på baksidan) och således också är bygellös ;-)

Det hade för övrigt varit riktigt kul att jämföra min gamling med den nya ljudmässigt.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...

Edited by - Ekan on 2009/08/16 17:37:42
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2009/08/16 :  21:44:23  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Som jag fattar det så är main in en ingång inte ett i praktiken delbart för/slutsteg.
Yamahan stänger automatiskt av det inbyggda försteget.

OBS!! Bygla inte pre-out och main-in.

"#8226; When MAIN DIRECT is selected as the input source, no
signals are output at the PRE OUT and REC jacks.
#8226; If headphones are plugged into the PHONES jack while MAIN
DIRECT is selected as the input source, no audio is output at
the PHONES jack."
Go to Top of Page

Stefan
Member

60 Posts

Posted - 2009/08/16 :  22:47:01  Show Profile Send Stefan a Private Message
Sammanfatning av 3 timmars testande idag.
Fördelar: attack något mer detaljer änn jag hade innan men marginellt.
Nackdelar: Distrudion i diskanten och något fattig i basen.
Har använd samma CD LP spelare . Och bjudit in min far och hans bror som har lång erfarenhet på klassisk musik och de bidrog med synpunkter + en testskiva medtogs . CBS labratories STR 100 .

Testade med musik vi alla kan mycket väl . Samtliga mercury living presence Orginal pressningar på LP MONO & STEREO och mercury:s nyutgivningar på CD.
Även en DB mätare användes (minns ej märket & kan knappt stava till den men kosta 7000 KR 1978.

Verk som spelades var Copland sym 3 Mercury Mono LP . Tchaikovsky 1812 Mercury MONO LP .
CD : The composer and his orchestra Instrument demonstration med kompositören hanson, Mycket effektiv,
+ lite andra mercury skivor.

Så tyvärr så återämnades denna 22 kilos pjäs Och sökandet effter en annan stärkare upp till 10-14000 KR fortsätter. Tips är välkommna!
Min slutsats
Yamaha har småkall ljudbild , värme och djupet i basen saknades . Dynamik fanns & bra Bett
Den utklassa dock hk 980 på typ allt med som jag hade hemma för ett par dagarsedan och fick mig tappa tilltron till HK när det gäller leverera. Dock va den billigare men ändå.

Obs jag struntade i EQ till denna.

Nu skall tillägas är inget proffs på alla märken m.m. men är lite små kräsen kanske :)

//Mvh Stefan

Edited by - Stefan on 2009/08/16 22:49:03
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000