HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En fråga om passiv sub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/08/12 :  23:22:23  Show Profile Send svanbo a Private Message
Hej! Funderar på att integrera en passiv sub i mitt hembiosystem. En fråga: vad behövs för att driva subben? Slutsteg såklart, men behöver slutsteget volymkontroll? Tänker bara använda subben vid filmtittning, då sköter ju mitt hembioförsteg volymen till subben (man kan ju ställa in subbens nivå i försteget). Räcker det med ett rent slutsteg för att driva subben då, eller blir nivån för hög? Är det rent av farligt att koppla in ett vanligt slutsteg direkt till subben, det kanske blir "fullt ös" när man t.ex. kör testtonen i försteget för att ställa in nivån?

Tacksam för hjälp och tips!

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/08/13 :  07:34:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det kan fungera, men är inte säkert att volymregleringen passar riktigt till slutsteget.
Jag skulle inte chansa.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/08/13 :  12:01:02  Show Profile Send svanbo a Private Message
Ok, så vad kan hända? Att nivån blir för hög? Vad rekommenderas i stället, en integrerad stärkare eller att koppla slutsteget till frontutgångarna och ställa in 'ingen sub' i försteget i stället?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/13 :  12:09:03  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad vinner man egentligen med en passiv subwoofer? Ingeting som jag ser det. Jag tycker att det är bättre att satsa på en subwoofer som har allt inbyggt och kanske till och med en speciell EQ för basen.
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/08/13 :  13:05:11  Show Profile Send Maruder a Private Message
gcs: Man har möjlighet att helt själv bestämma vad man vill driva subben med, rör, klass a, klass ab, klass d.. Dessutom slipper förstärkaren vibrationerna i subben.
Go to Top of Page

robban70
Starting Member

8 Posts

Posted - 2009/08/13 :  13:08:30  Show Profile Send robban70 a Private Message
Såg denna på tradera..Kanske nåt för dej http://www.tradera.com/Nad-2600-slutsteg-supra-ply-hogtalarkabel--auktion_95619631
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/13 :  14:30:01  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
gcs: Man har möjlighet att helt själv bestämma vad man vill driva subben med, rör, klass a, klass ab, klass d.. Dessutom slipper förstärkaren vibrationerna i subben.
Skulle själv aldrig med den erfarenhet som jag äger idag köra med något annat än klass D. Låg värmeutveckling och lågt brus. Klass D är som jag ser det bättre än sitt rykte. För mig känns det orimligt att betala 100K per styck för slutsteg speciellt eftersom jag har aktiv delning i min rigg. Vibrationer är mest skadligt för rörsluteg men dom är ju ändå inte lämpliga för bas. Rörslutsteg gräver nästan aldrig ner lika mycket som halvledare. Hur är det med XTZ DSP klass D subwoofer som faktiskt inte kostar så speciellt mycket?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/08/13 :  15:55:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
XTZ har inga Basar/Basförstärkare med klass D steg idag,, men snart :)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/08/13 :  19:32:18  Show Profile Send svanbo a Private Message
Saken är den att jag råkar ha en passiv sub liggandes och tänkte att jag skulle se vad som hände om den kopplades in. Frågan var bara hur jag skulle koppla. Nu verkar det kanske vettigast att koppla in den på frontutgångarna. Problemet då är att subben måste sköta all delning själv, och jag är osäker på om den ens har lågpassfilter :-( är nämligen ett hemmabygge, inte av mig...
tack för länken till kabeln!
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2009/08/16 :  16:35:10  Show Profile Send AndersP a Private Message
Men herregud...
Självklart ska du koppla in grejjerna om dom bara ligger hemma hos dig. Det bästa är ett separat slutsteg. Volymkontroll brukar inte behövas. Du kan säkert dämpa subutgången i din preamp typ 12 dB. Det värsta som kan hända är väl att det blir för mycket bas, men tror inte jag att det blir.
Det är INTE farligt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000