HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sub-basar, fler frågor - placering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/08/02 :  20:12:19  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Tänkte koppla in en andra subbas i anläggningen, mest för att prova - men också för att jag tycker att man alltid märker på vilken sida man placerat den och vill få bort den känslan med att ha en för varje kanal. Basarna är aktiva.

Hur koppla? Just nu går två högtalarkablar in i befintlig sub från förstärkarens (Vincent SV-233) respektive ordinarie högtalarutgångar (finns ej särskild subutgång). "Right" till "right" och "left" till "left"

Ska jag ta ut högra kanalens kablar ur gamla suben och koppla in dem i den andra nya subens motsvarande ingång (en kabel)? Eller ska jag koppla så att både "left" och "right" på nya och gamla suben matas med signal från förstärkaren (två kablar). Skadas subbasen om jag bara ger in signal i den ena ingången? (eftersom det är X antal watt från förstärkaren då bara går in i ena halvan av ingångarna? Blir det snedbelastning? Det är ju ändå inte stereoförstärkarens watt som driver subbasarna, de har ju egen förstärkning...

Feedback emottages!

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2009/08/17 13:22:29

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/08/02 :  21:31:08  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
Ska jag ta ut högra kanalens kablar ur gamla suben och koppla in dem i den andra nya subens motsvarande ingång (en kabel)?


Ja, om du vill ha stereobas.

quote:
Eller ska jag koppla så att både "left" och "right" på nya och gamla suben matas med signal från förstärkaren (två kablar).


Nej, men gör så om du vill ha basen i mono.

quote:
Skadas subbasen om jag bara ger in signal i den ena ingången? (eftersom det är X antal watt från förstärkaren då bara går in i ena halvan av ingångarna? Blir det snedbelastning? Det är ju ändå inte stereoförstärkarens watt som driver subbasarna, de har ju egen förstärkning...


Nej och nej.


Avslutningsvis, ställ subbarna 1/4 av rumsbredden in från vardera sidvägg längs högtalarväggen. Detta undertrycker rumsresonanser. Variera avståndet till högtalarväggen samt subbarnas volym tills du funnit optimal inställning.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/08/02 :  22:05:31  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Ja, om du vill ha stereobas.


Jo det vill jag ju... Det jag menar är om tex min högra sub mår bättre av att matas med signal från högra kanalen i stereoförstärkaren till båda ingångarna (L o R) i den högra subben. Men av ditt svar så uppfattar jag att det inte är någon fara...

Tackar för placeringstipsen, ska prova det!

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2009/08/02 22:06:00
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/08/03 :  07:28:23  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Näe, det spelar ingen roll. Aktiva subbar har en inbyggd summatorkrets för de olika ingångarna.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/08/17 :  13:29:45  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Avslutningsvis, ställ subbarna 1/4 av rumsbredden in från vardera sidvägg längs högtalarväggen. Detta undertrycker rumsresonanser. Variera avståndet till högtalarväggen samt subbarnas volym tills du funnit optimal inställning.


Det här med placering är ju inte helt lätt... Är ovanstående en generell regel i alla rum, tex oavsett om man lyssnar på bredden eller längde i ett avlångt rum?

En annan filosofi jag fått till mig från en känd hifi-handlare är att suben ska placeras så nära högtalarna som möjligt helt enkelt...

Ytterligare ett alternativ jag funderat över är en hörnplacering vilket ju hjälper basen i nivån. Fördelen med det är ju att mina relativt klena subbar får lite "hjälp"... Men nackdelen blir att rummets inbyggda nackdelar förstärks?

Att placera subben i lyssningsposition och sedan krypa runt på golvet är ännu en metod jag ej prövat.

Det svåra i kråksvängen är att veta när det blir "bättre". Ibland blir det mer bas, ibland mindre - det svåra är att veta vilken frekvens detta ligger på. En förstärkning i en viss frekvens kan ju förföra med ett sjujäkla "boom" i film, men blir inte bra i musik där man vill ha jämn frekvensgång...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000