HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad menas egentligen med dynamic headroom?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/15 :  19:14:32  Show Profile Send gcs a Private Message
Man kan se ibland på slutsteg att man anger ett dynamic headroom på säg 1,8dB. Jag frågar mig vad man egentligen menar?

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/08/15 :  19:26:14  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Eftersom det står "dynamic" så antar jag att det motsvarar effektuttag under mycket kort tid, typiskt 10 ms. Ett annat, vanligare sätt är att ange det som "peakeffekt" relativt RMS.

Edited by - PetterPersson on 2009/08/15 19:26:41
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/08/15 :  19:45:53  Show Profile Send dB a Private Message
Hittade detta:
Definition: Dynamic Headroom refers to the ability of a receiver or amplifier to output power at a significantly higher level than normal for short periods to accommodate musical peaks or extreme sound effects in films. This specification is important in home theater, where extreme changes in volume occur during the course of a film.

Dynamic Headroom is measured in Decibels. If a receiver/amplifier has the ability to double is power output for a brief period to accommodate the conditions described above, it would have a Dynamic Headroom of 3db.
//Dzenan

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/15 :  20:00:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Finns det någon standard på under hur lång period? Jag har ett slutsteg som påstår sig återhämta sig på mindre än 1µsek vid 1000% överstyrning. Men det är väl en annan men också viktig parameter. Jag skulle ändå tro att det dynamiska headroomet inte har så stor betydelse i hemmiljö. Hur många spelar så högt att det går åt flera hundra watt. I PA sammanhang ja men inte hemma.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/08/15 :  20:12:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, det spelar rätt stor roll även in hemmiljö, en förstärkare utan "dynamic headroom" måste ju kunna leverera lika mycket effekt både under lång och kort tid och det är det får förstärkare som klarar med en "normal" högtalare. Effekten den måster leverera varierar ju ganska mycket om man spelar musik med hög dynamik så mycket "headroom" är önskvärt för att klara topparna (det är mindre nödvändigt med hårt komprimerad musik då crest-faktorn där är så låg att effektuttaget är relativt konstant).

Det fanns en lång artikelserie om detta i Hifi-News för något år sedan, de mäter för övrigt alltid(?) den dynamiska effekten på de förstärkare de testar.
Jag har för övrigt för mig att jag skrev några långa inlägg med diverse räknexempel när detta togs upp i vintras.

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/15 :  21:00:36  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Hur många spelar så högt att det går åt flera hundra watt. I PA sammanhang ja men inte hemma.


Jag gör det, och mina burkar är inte besvärliga heller, 90db och en impedanskurva som inte dippar under 5 ohm.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/08/15 :  22:03:15  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Hur många spelar så högt att det går åt flera hundra watt. I PA sammanhang ja men inte hemma.


Nästan aldrig, om ens någonsin, jag fegar ur när vi närmar oss 20W sträcket, men visst är det skönt med lite headroom.

Sund fråga du ställer, jag har sett dessa angiverlser (bla hos mitt numera sålda QSC EX4000), men hur viktiga var dessa siffror i realtiteten...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/15 :  23:41:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tror knappast att det drar över hundra watt trots att jag ofta kan ligga på nivåer en bra bit över 100dB.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/08/16 :  00:16:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tänk på att man normalt pratar om
quote:
medeleffekt
; en förstärkare som i medel drar 100W kommer dra mångdubbelt mer momentant om det kommer en transient i musiken.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2009/08/16 :  02:35:09  Show Profile Send Gus a Private Message
Tjaaaa...
Jag har en gammal förstärkare(SAE-MkIII) som har vumetrar,dessa går till 400-W.
Förstärkaren ger 200-W per kanal och påstås följa ohms lag och det tror jag på eftersom den driver mina SAE-MK-14 högtalare utan problem,dom dippar ner till ca.ett ohm vid vissa frekvenser.

Nåväl,jag har en testskiva som innehåller div.olika signaler och andra lustigheter,bl.a.ett spår som innehåller mycket lågfrekvent information.
Det är en upptagning av ett turboprop/flygplan som startar.
Jag körde det spåret med ca.femtio Watt uteffekt enl.vumetrarna.....
Ganska högt m.a.o.men.....
Helt plötsligt börjar vumetrarna stiga mot allt högre värden utan att jag hör någon förändring,hmmmmm.

Mätarna slår helt plötsligt i "taket" d.v.s. 400-W medelnivå utan att jag kunde höra någon höjning av volymen,förmodligen finns där lågbas som högtalarna inte klarade av.
Hur som så gjorde skyddskretsarna på förstärkaren sitt jobb och stängde av innan något brann upp.

Headroom behövs
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/16 :  09:06:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo det är klart man ska ha massor med effekt om man gillar att lyssna på jetplan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/08/16 :  09:34:17  Show Profile Send shifts a Private Message
Bernt: Fånigt att raljera. Kan plocka fram flertalet skivor ur min
samling med information en bra bit under 10 Hz på tillräckligt hög
nivå. Blir dessa även högdynamiska inspelningar kommer de sluka effekt.

Edited by - shifts on 2009/08/16 09:35:02
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/16 :  09:51:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Javisst är det så. (Ber om ursäkt, exemplet inbjöd till det inlägget)
Jag har till och från haft ett par monoblock här, de är på 2000 watt vardera och det är ingen tvekan om att det blir skillnad mot min OTL på ca 2x60 watt. Särskilt på pianomusik och sopraner som tar i för kung och fosterland. Det slukar effekt.

Sen håller jag med dig, det finns gott om skivor med mycket lågfrekvent info. Ibland är det sånt som slunkit igenom utan att de märkt det i studion tror jag. Exempel är inledningen till Dark side of the moon (på CD, vinylen har inte problemet har jag hört) där det förutom hjärtslagen lever om ordentligt i rummet. Ett annat exempel är låten Heart in winter med Tanika Tikaram, där ventilationssystemet lever om i bakgrunden. Har man ett system som kan leverera under 20Hz blir det riktigt obehagligt.

Kan det inte leverera akustiskt så slukas effekten ändå, precis som ni säger. Då skulle ju ett subsonicfilter vara till hjälp.

Sen finns elektronisk musik utan de vanliga begränsningarna. Det är coolt!


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/08/16 :  10:07:49  Show Profile Send Lech a Private Message
Visst är dynamiskt headroom bra. Det betyder dock inte "maaasssor av effekt" vilket skymtas fram här.

Själv spelar jag 105 db/1m på en (1) watt. Dubblar jag effekten till två(2)watt kommer grannarna i huset intill och klagar.
Alltså det finns headroom tillräckligt även i en 10 wattare med matchande högtalare.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/16 :  10:45:02  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
En viktig parameter är distorsionsnivån, och att den ofta ökar procentuellt med volym gör ju inte saken bättre, finns så många sk high-end högtalare därute som gör det mesta fel och värre blir det när man börjar spela på. Det är först när man fått bort de elaka färgningarna (olika former av dist) från systemet som man inser att "flera hundra watt" inte är så mycket trots allt.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/16 :  10:50:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lech, du vänder skalan upp och ner. Det tycker jag är kul.

Ditt system är också kul, med den känsligheten blir det en helt annan grej för då är det mer frågan om att få grejerna tysta och en förstärkare som kan leverera även med bråkdelar av watt. Man får angripa det hela från andra hållet. Samma med Times system och en del andra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/08/16 :  10:59:12  Show Profile Send Lech a Private Message
Bernt.

quote:
Lech, du vänder skalan upp och ner. Det tycker jag är kul.


Det var det som var meningen med mitt inlägg. Effektjagarna är ganska "insnöade" tycker jag. Dålig verkningsgrad på högtalarna ska kompenseras med effekt är deras måtto. Distorsion etc glöms ofta bort i det konceptet.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/08/16 :  11:33:16  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Varför inte kombinera hög effekt och hög känslighet, det ena utesluter ju inte det andra och om logiken ska råda så borde denna kombination ge mest svängrum, om det sen behövs är ju en bra fråga men jag klagar inte :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/08/16 :  11:43:03  Show Profile Send Lech a Private Message
Martinsson

quote:
om det sen behövs är ju en bra fråga men jag klagar inte :)


Det är som att ha pengar på banken !!
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/16 :  12:52:34  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Varför inte kombinera hög effekt och hög känslighet,
Ja precis så har jag resonerat med min rigg. Jag låtit mina JBL 15":s basar går ner till 40Hz för minska effekt åtgången. Det går alltid mera effekt i basen vare sig man hör det eller ej. Jag har själv en FFT analysator och nivå instrument där jag kan se på en skärm hur transienterna skjuter iväg vid olika frekvenser och hur högt spänningsmässigt. Man kan se att dom verkligt starka transienterna finns i mellanregistret och diskanten. Med ledning av det här så är det nog bra att använda horn som tål rimligt höga effekter. Jag för min del har lätt att förstå varför jag gillar aktivt delade horn. Men då var det den riktigt låga basen som jag tror att man bara kan få med en separat subwoofer. Antingen med en separat låda eller som man gjort hos TAD reference one. Det bästa kan vara att ha en separat låda som subwoofer eftersom en storkonad bas är ganska trög. Då kan man ställa subwoofer´n lite framför golvarna eller stativare för att på så vis få något som liknar rätt tidsfas för frekvenserna. Det här är kanske lite OT från min tidigare fråga men det är något som jag funderar på. Gus du som har ett slutsteg från SAE. VU instrument är långt ifrån någon bra visare vare sig för ljudnivåer eller effekter. VU instrument på slutsteg är mera tänkt som lull lull för ögat.

Edited by - gcs on 2009/08/16 14:27:15
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/16 :  14:15:23  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Det var det som var meningen med mitt inlägg. Effektjagarna är ganska "insnöade" tycker jag. Dålig verkningsgrad på högtalarna ska kompenseras med effekt är deras måtto. Distorsion etc glöms ofta bort i det konceptet.


Nu tänker du bakvänt, det är ju när man blivit kvitt distorsion som man inser att man behöver mera effekt. Många som tycker att de klarar sig med "små" effekter har så mycket dist i sina system att öronen säger ifrån redan vid moderata effektuttag, att ha ordentligt med headroom effektmässigt är ju för att man vill UNDVIKA dist. Men du kanske tänker på brus?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/08/16 :  14:37:24  Show Profile Send Lech a Private Message
Goldfinger

quote:
Nu tänker du bakvänt, det är ju när man blivit kvitt distorsion som man inser att man behöver mera effekt.


Nej jag tänker inte bakvänt. Du får nog vidga dina vyer lite grann så förstår du nog. Kvitt distorsionen blir man aldrig men minimera den kan man göra. Enklast med lättdrivna horn och matchande förstärkare. Effekt på "banken" skadar inte som Martinsson skrev.
"man tar ut den när den behövs". Behövs den aldrig så är ju ingen skada skedd. Dock mer krut än nöden kräver tycker jag dock.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2009/08/16 14:38:12
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/16 :  15:22:49  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
En viktig parameter är distorsionsnivån, och att den ofta ökar procentuellt med volym gör ju inte saken bättre,
Det här får mig att tänka på hur det är i den digitala världen. Jag menar att där minskar THD med ökad nivå. Hur blir det då med slutsteg som är klass D? Har det gjorts någon mätning vid lågt effektuttag. Det vanliga är ju annars att man vill visa hur låg disten är vid näst intill full effekt.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2009/08/16 :  15:51:48  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:
Gus du som har ett slutsteg från SAE. VU instrument är långt ifrån någon bra visare vare sig för ljudnivåer eller effekter. VU instrument på slutsteg är mera tänkt som lull lull för ögat.

Visst är det så men man får ju någon slags indikering av vad som händer.

quote:
Jo det är klart man ska ha massor med effekt om man gillar att lyssna på jetplan.

Håller med.



Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/16 :  16:20:12  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Nej jag tänker inte bakvänt. Du får nog vidga dina vyer lite grann så förstår du nog. Kvitt distorsionen blir man aldrig men minimera den kan man göra. Enklast med lättdrivna horn och matchande förstärkare. Effekt på "banken" skadar inte som Martinsson skrev.
"man tar ut den när den behövs". Behövs den aldrig så är ju ingen skada skedd. Dock mer krut än nöden kräver tycker jag dock.


Skall detta tolkas som att du tycker att Horn är vida överlägsna konventionella högtalare vad gäller dist? I så fall förklara varför!

Vad menar du med passande förstärkare? Om du menar rörförstärkare så är dessa i regel inga vidare föredömen när det gäller ofärgande återgivning..

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/08/16 :  17:37:01  Show Profile Send Lech a Private Message
Tråden gällde Headroom och jag tycker vi håller oss till det.

Det går lika bra med 10 som 1000 watt att få Headroom även för lyssningsnivåer som extremt höga. Man behöver bara tänka till lite grann.

MVH
Lech


Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000