HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Är 6st 10 000uf kondensatorer för mycket?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/10 :  12:55:46  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag provkörde nätdelen med 2st ikopplade och allt gick som det skulle, nu när jag monterade alla 6 och körde igång gick en säkring på primärsidan av transformatorn när softstarren slog till. Kondensatorerna han laddas upp till ca 30V innan säkringen gick. Jag bytte säkring och provade igen, nu började det ryka från antingen säkringen eller softstarten varefter jag stängde av(säkringen höll). Jag använde 6.3 Ampere säkring.

Edited by - Lash on 2003/01/10 12:57:05

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/10 :  13:41:48  Show Profile Send Lash a Private Message
Vågar jag prova med 10A säkringar? Jag har dödat några 6.3A säkringar nu och dom går så fort softstarten slår på
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/10 :  13:44:35  Show Profile Send norman a Private Message
Tror det är bättre om du försöker bygga om softstarten så att den hinner ladda kondingarna mer innan den slår till. Risken om du sätter i större säkringar är ju att något går sönder, sen missar du lite vitsen med säkring då de inte kommer att gå om det blir nåt annat fel om dom är för stora...

Hur fungerar softstarten? laddas kondingarna genom ett motstånd som sedan kopplas över med ett relä efter en viss tid? Isåfall kan du ändra tiden så att den blir lite längre eller sätta dit ett motstånd med lite mindre resistans som laddar kondingarna fortare.

Edited by - norman on 2003/01/10 13:47:36
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2003/01/10 :  14:41:46  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Min nätdel funkar ok med samma mängd e lytar, då med 4at per 500va. Kör du på lc audios soft start modul borde den vara tillräcklig.

Edited by - T-ReX on 2003/01/10 14:43:00
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/10 :  15:03:14  Show Profile Send Lash a Private Message
Det verkar som en kondensator är död, när jag kopplade bort den så funkade det. Den visar 0V när jag mäter på den, alla andra ligger på nån Volt iaf. När jag hade alla sex ikopplade så mätte alla på ena sidan 0V också. Kan den kondensatorn förstört dom andra tro?

Sedan som att jag inte skulle ha nog med problem så råkade jag kortsluta en kondensator när jag skulle mäta, dom verkar visserligen fungera, men hur bra? Är det bara o hiva dom också.

Fan vad jobbigt allt ska vara, lika bra att låta bli det här så slipper fler saker gå söder också.

Edited by - Lash on 2003/01/10 15:06:17
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/10 :  15:13:27  Show Profile Send norman a Private Message
Testa att ladda upp en kondensator i taget i serie med t.ex. en glödlampa efter likriktaren, då ser du om nån är kortis på.

Att man råkar kortsluta en kondensator behöver inte betyda att den går sönder.

Edited by - norman on 2003/01/10 15:21:51
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/10 :  16:52:35  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:
Originally posted by norman

Testa att ladda upp en kondensator i taget i serie med t.ex. en glödlampa efter likriktaren, då ser du om nån är kortis på.

Att man råkar kortsluta en kondensator behöver inte betyda att den går sönder.

Vad ska hända då? ska den lysa om det är kortis? Den blev uppladdad till ca 20V utan att lampan lyste(vilket den bara gör på 60V(230V lampa)) ,är den hel då?
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/01/10 :  17:01:05  Show Profile Send no_85 a Private Message
N., kan man inte även använda sig av en multimeter och kolla?
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/01/10 :  17:02:21  Show Profile Send no_85 a Private Message
Själv hade jag tänkt att använda mig av en konstruktion med 6st 10'000 uF per kanal..
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/10 :  17:11:28  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Ohm-mät alla kondingarna med en multimeter. Om någon är kortsluten så ska den ju visa runt noll ohm och om de är OK så ska impedansen stiga sakta medans du mäter. Om inte kondingarna är för stora för multimetern att ladda förstås. I så fall visar alla noll ohm :-)

/Marcus
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/10 :  17:14:04  Show Profile Send norman a Private Message
Det kan bli svårt att mäta om det är kortis med en multimeter då den laddar upp dom med så liten ström... Men om man testar att ladda med en glödlampa i serie så borde den lysa lite (konstant) om det är kortis (iof kanske den inte lyser så mycket vid 60v..?), man kan också kolla spänningen över kondingen med en multimeter medans man laddar upp den. (har man lampan i serie och kondingens spänning ej börjar stiga så är den kortis i)

(håll rätt på + å - ..)
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/01/10 :  18:42:02  Show Profile Send Lash a Private Message
Ohej o hå, nu funkar allt. Kondensatorn hade kontakt med chasiet vid bulten = kortslutning.

Edited by - Lash on 2003/01/10 18:42:47
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000