HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Val av element?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/08 :  16:44:31  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Hejsan! Min första post här...

Håller på att räkna på ett par högtalare, basreflex. Tänkte ha 3 stycken 8" plus en bra diskant i varje låda. Cirka 70 liter.
Är det en helt förkastlig idé? Tänkte att det bli enklare med 8- tummare som går upp till cirka 4000Hz. Då slipper jag ju mellanregister-element och klatter med filter och sådant som hade blivit fallet om jag skulle ha två tior istället...

Funderar på dessa som basar:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=259022%20&cart_id=

Blir en bra kurva med tre sådana i en 60-70 liters låda. Fb 48Hz.

Duger dessa element eller finns det andra som är bättre till ungefär samma pris????? (vill ej ha så mycket dyrare då jag behöver 6 stycken...)

Vad är bra/dåligt med att bygga med flera små element istället för få stora?
Skulle gärna vilja komma ner mycket mer i registret. Men jag får väl bygga en sub om det inte går...

Jag vore jättetacksam för lite råd här! Är det en dålig idé och jag hellre ska satsa på ett trevägs med två tior i varje tex?

MVH // Mattias

Nästa projekt: Subwoofer

Edited by - AudiMatte on 2003/01/08 16:47:25

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/08 :  17:28:42  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Tjena!

Kul med nytt folk på forumet. Trevligt projekt du har på G men du borde nog inte köra med udda antal basar. Om du parallelkopplar dem så får du 2,7 ohms impedans och det är lägre än vad de flesta förstärkare klarar. Seriekoppling är förstås möjligt men då tappar du mycket i känslighet.

Använd istället bara två och parallelkoppla (ger 4 ohm) eller fyra och serie-parallelkoppla (ger 8 ohm). Förutsatt att elementet är på 8 ohm.

Om jag var i dina kläder så skulle jag ha satsat på att bara köra med två åttor i varje och byta element till ett med (mycket) lägre resonansfrekvens. På så sätt får du ju lite mer pengar till varje element och därmed ett större urval att ta av.

Hoppas det hjälpte något!

/Marcus
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/01/08 :  17:47:00  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Jag har mätt på en MGR X-6MS (eller vad den nu hette). Vid ca 1 kHz hade den ett trappsteg neråt (typ vissa monacor eliment) sen hade den en peak högre upp frekvens innan den rullade av med flera resonanser. Delnings filtret blev mao ganska bökigt. Till saken hör oxå att TS-parametrarna var tämligen avvikande från de data som uppges. Till slut lät de väl inte så pjåkigt, men t.ex. Seas P17RCY är mycket bättre (fast mindre basig)
Om MGR X-8MS beter som sig 6:an vet jag inte.
Som sagt tidigare 2 eller 4 element ska de va.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/08 :  18:09:26  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Hej!

Ok. Snabba svar här tydligen :)

Då får jag lägga om strategi litegrann.

Om vi säger så här då. Vilket är att föredra mellan två 10:or eller fyra 8:or?
Finns det några bra och inte alltför dyra tior som inte behöver så stor låda (max 100L för två tior) och klarar sig utan mellanregister?

Är Seas element bra grejor?

MVH / Mattias

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/08 :  18:12:18  Show Profile Send henricsson a Private Message
Vilkommen!

Bläddrade lite i hifikit-katalogen & hittade två alternativa kandidater,

http://www.d-s-t.com/peerless/data/850136.htm (595kr/st)

eller

http://www.d-s-t.com/vifa/data/p21wo-39-08c.htm (770kr/st)
http://www.d-s-t.com/vifa/data/p21wo-39-08d.htm
(Någon som testat elementet? Det ser minst sagt lovande ut)

Lite dyrare men som ovanstående talare sa, udda antal element blir nog inte bra.
Och då kan du lägga lite mer $$ per element.
Elementen ovan kan du kräma mycket tyngre bas ur, i synnerhet Vifa:n enligt grafen.
Vad hade du tänkt använda som diskant?

Du hittar elementen på http://www.hifikit.se (hifikit har mycket mer grejer för hifi-bruk)

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/08 :  18:14:59  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:

Det skulle jag tro, men jag byggde nyss med två parallelkopplade P17RCY och som skrutten sa så blir det inte fråga om någon djupbas.

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/08 :  19:20:41  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
quote:
Originally posted by AudiMatte

Hej!

Ok. Snabba svar här tydligen :)

Då får jag lägga om strategi litegrann.

Om vi säger så här då. Vilket är att föredra mellan två 10:or eller fyra 8:or?
Finns det några bra och inte alltför dyra tior som inte behöver så stor låda (max 100L för två tior) och klarar sig utan mellanregister?

MVH / Mattias

Tror inte att du vinner så mycket på att köra med fyra åttatummare. Det positiva vore att du kan få upp känsligheten med 6 dB/W/m (serieparallelkoppling och jämfört med ett element) men det negativa är att du får dubbelt så stor låda som med två åttor. Du förbättrar alltså inte frekvenskurvan för de lägre frekvenserna. Det blir precis samma utseende på kurvan, förutom att den "lyfts upp" en bit på dB-axeln.

För att kunna bygga bra med flera element i samma låda så måste du ha element med låg resonansfrekvens och lågt Vas. Det är inte alltid så lätt att hitta, särskilt inte om det ska ha bra uppförande längre upp i frekvens också.

Den största nackdelen med fyra element i varje låda är dock priset. Säg att det kostar 500 spänn för ett hyfsat element, det blir 4000 spänn för bara basarna! Så jämfört med ett element per låda så har du betalat 3000 kr extra för 6 dB.

Men låt mig inte avskräcka. Det blir ju ganska feta högtalare!

/Marcus
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/01/08 :  19:42:25  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
godag allt väl? jag anser att det kommer att bli bätre om du köper en 10" PEERLESför ca 700 kr dom har en spl på 88-90 db spelar gör lågt ca 35 hz -2db i en 60 l låda.det kommer nog bli myckett bätre än at köpa massa skräp högtalare.vill du spela högt och därav massa skräp kan du se på ett par 12"pa basar för gitarer tex 100db 1w.mvh stefan
exsempel Peerless 250WF33/102PPB

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/08 :  23:07:15  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Ok!
Tack för svaren!

Hallå!

Det lutar nu åt ett system med två Peerless 217WR33 per låda. Diskant har jag ej bestämt ännu. Förslag?

henricsson: Du skrev 595:- men det står 795:- på hifikit.se för peerles 8". Kan man få dom billigare någon annanstans?

Jaja... Återkommer med resultat.

MVH / Mattias

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/09 :  01:03:53  Show Profile Send henricsson a Private Message
Tjo!

Såg att jag skrivit fel pris enl. katalogen,, skulle varit 695.-
Dom har visst stigit med 80 riksdaler. Varför det är så kan man ju fråga sig.
Madisound.com säljer samma element för $45,
http://www.madisound.com/peerless.html
Frakten (via ups) kommer ant. gå loss på femhundrigen + moms ger ungefär samma kostnader som fr hifikit.

CSC-X elementer ser lätt fejta ut,, men skulle jag testa en konfiguration son din skulle jag med all säkerhet satsa på Vifa P21..
Undra hur mycket den gått upp? Checkin..
860kr (+90kr från katalogen,, vad händer Inte är den svenska kronan SÅ svag??)

4st sådana kommer då kosta 3500.- (6st MGR hade kostat 3kkr) och jag misstänker tiopotenser i form av bastryck & välljud .

Vad det gäller diskant vågar jag inte yttra mig,, kanske har någon använt ovanstående basar i nån applikation.. Annars kan vi spekulera,, minst lika kul!

Edited by - henricsson on 2003/01/09 01:35:48
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/09 :  12:44:20  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Hej.

Jasså du tror på Vifa istället... Jadu, dom ser ju rätt bra ut. Undrar varför jag förkastade dom igårkväll?

Men är inte 70 liters låda för litet till två sådana?
Optimala verkar ju vara 130 liter och det är för stort.
Hur mycket kan man gå ner i lådstorlek utan att det blir för dåligt?

Men jag ska iaf testa att rita en lite större låda. Börjar snart ta slut på papper...

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/09 :  14:59:32  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
quote:

Men är inte 70 liters låda för litet till två sådana?
Optimala verkar ju vara 130 liter och det är för stort.
Hur mycket kan man gå ner i lådstorlek utan att det blir för dåligt?

Men jag ska iaf testa att rita en lite större låda. Börjar snart ta slut på papper...

Tjena!

Jag hoppas för din skull att du kör ett högtalarprogram i datorn och inte räknar för hand! I ett program ser du ju direkt frekvensgång mm när du ändrar på något. Då vet du ju om 70 liter räcker. Ska du köra sluten eller portad förresten?

/Marcus
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/09 :  15:27:00  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Jo jag kör ett enkelt program. Idealet verkar vara 120 liter för två Vifa. Men det blir på tok för stort. Om inte annat så tycker huvudsponsorn det...
Men även med 75 liter låda så går ju den lägre än Peerles. Dock blir det en liten höjning med ca en dB mellan 60-100 Hz. Men det kanske inte gör något?
Det går ju iof att motverka genom att sänka avstämningen ett par Hz. Vad man förlorar på det har jag ingen aning om dock...

En hel vetenskap det här...

Lådan är portad.

Edited by - AudiMatte on 2003/01/09 15:27:59
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/09 :  16:09:44  Show Profile Send henricsson a Private Message
Så här ser det ut i mitt program: (Lika lådor, 70L @ 34Hz)

2st P-kopplade Vifa P21

F-3dB=42Hz

2st P-kopplade Peerless 217WR33

F-3dB=36Hz

Med större låda (120L) ser Vifa-varianten bättre ut, men avstämningen hamnar kring 24Hz. (för lågt)
quote:
En hel vetenskap det här...

Jadu! Men en rolig sådan!!

Du har inte kollat efter kit på nätet?
Eller vill du bygga efter eget recept?

Edited by - henricsson on 2003/01/09 16:11:09
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/09 :  16:17:42  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Om du vill ner långt i frekvens så måste du ha högtalare med låg resonansfrekvens, eftersom du i princip inte får ut mycket ljud ur högtalaren under den.

Jag har hört men inte fått bekräftat att man inte ska sätta avstämningsfrekvensen lägre än elementets resonansfrekvens.

Själv har jag 130-liters lådor med 4 tiotummare i varje men de är också 1,3 m höga. Byggda mest på skoj som discohögtalare med billigast möjliga basar i...

/Marcus
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/09 :  16:49:49  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Tjena!
Ja. Det verkar väl nästan som om det är bättre med två Peerles om man vill ha denna storlek på låda. Men programmet rekomenderar avstämning på 40Hz. Är det för högt eller?

Märkte oxå att det inte är samma högtalare som hifikit har som finns under
http://www.d-s-t.com/vifa/data/p21wo-39-08d.htm

Den senare hade ju passat bättre med det är ju inte den som har på hifiki.se

Jodå, jag har kollat mycket på nätet om kit. Men jag tänkte prova att göra ett par helt egna. Om det mot förmodan lyckas så är det ju roligt, men även om det inte blir så bra så har man ju fått lära sig en hel del som man kan ta med sig till nästa projekt.

Imorgon ska jag handla material på virkesaffären. Det är väl bra att ha det hemma i rumstemp ett tag innan man sätter igång...

Hade!

Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/09 :  16:59:07  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Tja Marcus!

Jag har oxå hört det där med att avstämningen ej ska vara under högtalarens Fs. Mn i övrigt begriper jag inte så mycket.
Tex varför mitt lilla program rekomenderar en avstämning på över 40 för ett element vars Fs är 28. Det man verkar förlora om man sänker ner mot 35 är att det sjunker kurvan någon db i de lägre registren. Men om det spelar någon roll eller ej har jag ingen aning om...

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/09 :  16:59:10  Show Profile Send henricsson a Private Message
Det stämmer,, den i katalogen är ju en WO-20-08.
Hittar inga t/s på den.. Skumt.
Man lär sig mycket mer på att bygga själv även om slutresultatet antagligen inte blir lika bra.

Så det lutar åt peerless? Man undrar vilken diskant som passar?
Delning kring 2kHz kanske..

Edited by - henricsson on 2003/01/09 17:11:51
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/09 :  17:02:00  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:

Tja Marcus!

Jag har oxå hört det där med att avstämningen ej ska vara under högtalarens Fs. Mn i övrigt begriper jag inte så mycket.
Tex varför mitt lilla program rekomenderar en avstämning på över 40 för ett element vars Fs är 28. Det man verkar förlora om man sänker ner mot 35 är att det sjunker kurvan någon db i de lägre registren. Men om det spelar någon roll eller ej har jag ingen aning om...

Jag hade nog pillat ihop en bra kurva själv.. Ex. LspCAD:s "optimerare" är värdelös.

Edited by - henricsson on 2003/01/09 17:02:17
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/09 :  18:04:19  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Det är inte alltid programmen optimerar så kasst. De flesta program eftersträvar förmodligen "maximum-flat"-kurva, dvs en motsvarighet till Butterworth i filtervärlden. Det är ju inget fel med det förutom att när man mixtrar själv så kan man ju tillåta den där dB:n fel här eller där eftersom man vet att det inte kommer att höras.

Mattias, en avstämningsfrekvens på 40 Hz kan vara OK beroende på hur frekvenskurvan ser ut. Vilken nedre -3dB-gräns har du? Det är den som är intressant.

/Marcus
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/09 :  18:26:13  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
-3dB hamnar på 38 Hz med 75 liters låda och avstämning vid 38 Hz. Tycker kurvan ser bäst ut så.
(Programmet tyckte 43 liter och avstämning vid 42 Hz var bäst)

Edited by - AudiMatte on 2003/01/09 18:27:33
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/09 :  18:35:26  Show Profile Send henricsson a Private Message
Då är det bara & hitta en lämpande diskant, tuta o köra!

Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/09 :  19:19:26  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Jomenvisst!
Det där med avstämningen går ju att räkna på ett tag till. Nu ska jag bygga lådorna till och börja med.
Vad gäller diskant så verkar ju Vifa XT25TG30-04 var en bra grej. Brett register: 1500-40000.
Lite dyr, men det kanske det är värt i ett tvåvägssystem.
Ska man försöka hitta något med samma kännslighet som basarna eller är det oviktigt?

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/09 :  20:06:17  Show Profile Send henricsson a Private Message
Har inga erfarenheter av XT25:an mer än att de sitter i Audiopro:s Bravo-serie, som jag gillade.
Läs XT25-inlägget,, verkar inte som den passar så låg delning som dina 2*8:or antagligen behöver.
spekulationer...
Hade jag varit du hade jag avvaktat Nagrefs mätningar på XT25 o rådfrågat i den tråden..

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/01/09 :  20:08:22  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

HAr itne orkat läsa allt...men tänkte komma med lite information:
Sök på DIY delen om HF LS-1.

En högtalare vi gemensamt tar fram här på forumet! Alla är med och delger information och argumenterar fram vilka element, vilken låda osv som skall nyttjas!
Kan vara lärorikt (hoppas jag) att läsa!

Lycka till och återkom med resultat!

// Pär E
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/09 :  23:46:08  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
quote:

Ska man försöka hitta något med samma kännslighet som basarna eller är det oviktigt?

Det är viktigt! Det gör inget om diskanterna har lite högre känslighet än basarna, för det går att dämpa dem. Men har du för låg så får du för dålig diskant.

Skillnaden får dock inte vara för stor även om den är på "rätt håll". Om basarna är på 90 dB och diskanten på 100 dB så kan det vara svårt att få det bra. 3 dB skillnad går dock att trolla bort.

/Marcus
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000