HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Val av element?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/10 :  12:54:32  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Ok. Men visst är det så att känsligheten ökar med 3dB då jag använder två basar? Och så har jag hört att man ska dra av ett par dB för basarna, sant?
Dessa Peerles har ju känslighet på 89,5. Alltså 92,5 för två. Som blir 90,5 om jag har förstått det rätt. Vore idealet en diskant med känslighet mellan 90,5 och 93,5 då eller är jag helt ute och cyklar?

Ska åka och köpa spånskivor nu. Vilken skiva är att föredra? Vanlig spånskiva 22mm kostar 223:- per skiva och den som heter V313 (mer fuktbeständig) kostar 357:- per skiva.
Duger det med vanlig?

MVH //Matte

Nästa projekt: Subwoofer
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/10 :  13:00:26  Show Profile Send Nagref a Private Message
Känslighetsökningen beror på hur du kopplar dem...
Parallellt +6dB
Serie +/-0dB

Då med tanke på spänningskänslighet vilket är det intressanta i h-talarsammanhang.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/10 :  13:11:28  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Ok.
Parallellt ska det vara...

Nästa projekt: Subwoofer
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/10 :  14:17:58  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Om du kopplar två element parallelt så ökar känsligheten med 3 dB jämfört med ett ensamt element. Om du kopplar dem i serie så minskar känsligheten med 3 dB jämfört med ett ensamt element.

Känner inte till varför känsligheten skulle minska med ett par dB, bara sådär. Kan bero på placeringen av elementen. För att regeln ovan ska gälla så krävs att elementen sitter så nära varandra som möjligt.

/Marcus
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/10 :  14:52:26  Show Profile Send Nagref a Private Message
e96mlo, du har fel. +6 dB resp 0 dB är det som gäller när det gäller spänningskänslighet. Är det effektkänslighet så ökar den med 3dB i vilket fall som helst (d v s oavsett om det är parallellt eller i serie) men det är inte så man räknar.

Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2003/01/10 :  14:55:42  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Kan det vara nån enkel typ av baffelstegkompensering??
(att dra av ett par dB alltså)

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/10 :  15:06:51  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

e96mlo, du har fel. +6 dB resp 0 dB är det som gäller när det gäller spänningskänslighet. Är det effektkänslighet så ökar den med 3dB i vilket fall som helst (d v s oavsett om det är parallellt eller i serie) men det är inte så man räknar.

Hm, jag har inte funderat så mycket på det. Citerade bara vad som står i Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickason. Men du får gärna förklara hur du har kommit fram till dina siffror, Dickason visar ju inte hur han kom fram till sina resultat.

/Marcus
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/10 :  15:12:56  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Jag räknade lite på det nu och kom fram till 3 dB ökning rent elektriskt om man skickar in 1 W i ett ensamt respektive två prallelkopplade element. Detta plus 3 dB ökning för dubbling av konarean ger ju 6 dB ökning. Så var får Dickason sina siffror ifrån? Har jag missat något?

Konmassan dubblas ju också, kan det vara det som felar?

/Marcus
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/10 :  15:21:53  Show Profile Send Nagref a Private Message
e96mlo, det är trivialt om man tänker på det...

Om en ljudkälla bullrar på med ett ljudtryck på 1 Pa (94dB) och en annan lika mycket så summerar man bara ljudtrycket från dessa (om de är korrelerade vilket parallell eller seriekopplade högtalare är). Blir då 2 Pa eftersom ljudtryck är en skalär.
ljudtrycksnivån blir då 20 x log (2/2e-5)=100dB vilket är +6dB.

Har vi en högtalare som matas med 2.83V och som då genererar ett ljudtryck på 94dB så får en extra högtalare som är parallellkopplad med denna samma ljudtryck och nivån går då upp till 100dB.

Seriekopplar man enheterna så sjunker nivån med 6dB (för att spänningen halveras (20x log (1/2)) så summan i ljudtrycksökning blir noll.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/10 :  15:28:09  Show Profile Send Nagref a Private Message
Marcus, man ska kanske inte ha Loudspeaker Design Cookbook som en oantastlig referens...

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/10 :  16:02:50  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Marcus, man ska kanske inte ha Loudspeaker Design Cookbook som en oantastlig referens...

Nej, jag vet. Det är min ENDA referens. I bokform alltså...

/Marcus
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/10 :  18:20:26  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Originally posted by AudiMatte

Ska åka och köpa spånskivor nu. Vilken skiva är att föredra? Vanlig spånskiva 22mm kostar 223:- per skiva och den som heter V313 (mer fuktbeständig) kostar 357:- per skiva.
Duger det med vanlig?

MVH //Matte

Köp MDF istället! Och använd minst ett internt stag,, spån kan väl funka om du stagar ordentligt.
Spelar du högt (som jag tror du har för avsikt att kunna göra ) är en stabil låda extra viktigt.
Blir kanske nån hundralapp dyrare men det är det värt! (Om jag får säga min mening )

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000