Author |
Topic |
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2009/08/15 : 21:33:11
|
Hej.
Har lite tankar som snurrar i huvudet ang. att tillverka en högtalarlåda. Har länge funderat på att gjuta i betong, men detta kanske skulle kunna bli ännu bättre.
Tänkte istället om man gör enkla gjutformar som sedan fylls med fiberarmerad flytspackel för att få tunga och kompakta skivor, limmar ihop dessa skivor (Blå markering). Och sedan monterar lådan genom att limma hörnen (Röd markering) Syftet vore att resonanser i materialet skulle dö ut genom att man har ett fjädrande lim skikt på kanske 2mm mellan inner- och ytterlåda.
Frågan är, kan det här bli bra eller är det bara onödigt arbete?
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/08/16 : 09:32:50
|
Bygg lådan av två lager av björkplywood med 10 - 20 mm glipa mellan och fyll det med fiberarmerad flyspackel. Plywooden behöver inte vara så tjock. 6 - 12 mm borde vara fullt tillräckligt. Det blir tungt, styvt och dött. I och med att det blir ett flerlagers laminat så kommer plywooden och flyspacklet ta ut varandras dåliga egenskaper. Jag tror inte på dämplim i den bärande konstruktionen, då det tillåter element-korgarna/magnetsystem att röra sig bakåt vid kraftig acceleration av konen framåt osv. Du tappar i slagkraft och anslag. Det kommer att mäta trevligt, men låta slätt och trist. Om du sedan vill dämpa ut matrialresonanser så kan du limma på tjocka lager av MDF på insidan eller utsidan med just dämplim. Bara elementen sitter fast i den styva delen av lådan. |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2009/08/16 : 11:11:07
|
har testat oljeboard - flytspackel - oljeboard så här stumt som fn, när jag skulle kasta den så gick det knappt att ha av den på mitten |
18 ska de va.
|
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2009/08/16 : 12:36:27
|
quote: Jag tror inte på dämplim i den bärande konstruktionen, då det tillåter element-korgarna/magnetsystem att röra sig bakåt vid kraftig acceleration av konen framåt osv. Du tappar i slagkraft och anslag. Det kommer att mäta trevligt, men låta slätt och trist. Om du sedan vill dämpa ut matrialresonanser så kan du limma på tjocka lager av MDF på insidan eller utsidan med just dämplim. Bara elementen sitter fast i den styva delen av lådan.
Låter logiskt att bygga upp på det sättet. Denna byggmetod ger även möjlighet till att använda sig av interna stag, eller mellanväggar vid exempelvis Tl bygge. Vid betong gjutning blir detta mycket svårare, men inte sagt att det inte går
Och vill man ha en yta som är lätt att sprutmåla så bör man väl kunna använda mdf ytterst följt av spackel och sist plywood invändigt.
Classe...
visst tusan, du har ju gjort lite expriment Klart, en böjd yta måste ju bli hur stum som helst.
Fick du använda primer eller annat till skivorna, eller pallar det med fukten från spacklet, tänkte om mdf kanske är ännu känsligare? |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2009/08/16 : 12:47:30
|
det var en test, så dom var o primade. men det ska nog vara primer om inte skivorna ska svälla. |
18 ska de va.
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/08/16 : 22:46:30
|
Absolut primer! Jag hade dessutom skruvat in skruv genom sidorna som lite typ armering som flyspacklet kunde fästa i. Små mellanbitar här och var för att hålla ihop sidorna när du häller i flytspackel borde göra underverk. Man kan tillochmed grundmåla plywoodskivorna på insidan innan du har på primer före gjutningen. Plywooden/MDFen skall inte dra åt sig fukt i onödan. DEt gör bara att härdningen/bränningen av bruket inte blir helt klart. Viktig fukt går in i skivorna istället för att hjälpa till med den kemiska reaktion som bränningen av bruket är. |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 05:31:27
|
Tack för riktigt bra info... |
|
|
|
Topic |
|