Author |
Topic |
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 00:03:49
|
Skulle någon vänlig själ vilja redogöra för om det spelar någon roll om man har ovanligt höga impedanstoppar hos en högtalare ?
Cirkus 70-80 ohm är det frågan om.
Edit: Det är inte aktuellt att använda något passivt filter. |
Edited by - DahlbergAudio on 2009/08/19 09:41:03 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 09:57:05
|
Vid så höga impedanser begränsar förstärkarens maxspänning effektuttaget istället för det mer normala, att strömmen begränsar. |
|
|
Egil
Member
80 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 10:04:06
|
vilket då samtidigt gör den mer intressant att driva via en OTL. Risken är ju dock att impedansen även har börjat rusa om resistansen gjort så och då får du problem med bandbredd och transientsvar. |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 10:23:29
|
Så resonerar även jag och tittar man då på mina asp1000 som lämnar 600w i 8ohm och som förmodligen tappar hälften av det vid dubblerad impedans så skulle jag bara ha 75w kvar vid 64ohm. Om jag hade börjat med 100w vid 8ohm så hade det bara varit 12w kvar.
Jag har aldrig hört sägas att höga impedanstoppar skulle vara ett problem och undrar om det inte ligger mer bakom.
Gör vi skillnad på impedans och resistans ? Re = 5,5ohm. |
Edited by - DahlbergAudio on 2009/08/19 10:25:25 |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 10:41:29
|
Så här ser den simulerade impedansen ut.
Jag kommer att använda subsonicfilter då jag är rädd om huset vi bor i så den nedre toppen skall inte vara något problem. Delningen uppåt kommer att hamna med marginal under 80hz-toppen. Kvar blir den vid 36hz. |
Edited by - DahlbergAudio on 2009/08/19 10:42:07 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 11:14:35
|
Aha, det var därför du funderade
Du har valt en spänning hornresp simulerar vid, typiskt 2.83V. Vid impedanstopparna har hornet väldigt hög "Verkningsgrad". Det vill säga hög akustisk output för en låg elektrisk input. Det utvecklas alltså mycket låg elektrisk effekt vid de frekvenserna i talspolen, dock blir den akustiska effekten i stort sett samma som vid frekvenser där impedansen är låg. I verkligheten kommer impedanstopparna bli runt 15-30 ohm beroende på veckning. |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 11:52:01
|
Så impedanstopparna är aldrig ett problem alltså, tack . |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 17:58:55
|
,men fasvinklarna kanske? |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 18:19:08
|
Bra beskrivnin PP! Som PP nämner så ändrar vecken i lådan på mycket, eller rättare sagt vecken jämnar ut i stort sett alla toppvärden till lite lägre värden. I vissa fall kan ett beräknat problem utebli helt. Detta gäller även den elektriska fasgången. Den akustiska fasen kan se sämre ut när man veckar lådan men även detta uppvägs av själva veckningen. Det föråller sig så att när ett horn eller pipa veckats får man inte bara ett rör med sina bestämda kurvor av olika slag utan man får flera olika rör alla med sina olika kurvor. Tillsammans kan de både förbättra och försämra slutresultatet. Oftast blir det faktiskt till det bättre om man gör på rätt sätt. Ing Tyreland kunde med sina experiment visa att en pipa blir bäst om den veckas två gånger.
Eftersom alla bygger på olika sätt med olika veck osv så kan man aldrig i förväg tänka ut hur de olika veckade lådorna kommer att låta eller mäta. Den enda som har utvecklat ett program som klarar att räkna ut hur veckade lådors kurvor kommer att se ut är Martin J KIng.
Länk till MJ King: http://www.quarter-wave.com
|
Edited by - linnar on 2009/08/19 18:22:01 |
|
|
|
Topic |
|