HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Scr kondensatorer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sCent
Member

51 Posts

Posted - 2003/01/10 :  09:31:28  Show Profile  Visit sCent's Homepage Send sCent a Private Message
Hej!
Bytte kondensatorer i mitt delningsfilter till scr.Vilken försämring från mina gamla audynkondensatorer!
Har kört in dessa i en vecka nu och samma lite vassa och spretiga ljud. Är det någon som har erfarenheter från dessa polypropkondningar?
Har beställt Mundorfkondningar också och ska testa med dem.
Har hört att man inte ska parallellkoppla kondningar eftersom man kan få resonant ljud, någon som vet om det stämmer?

c2-12|5-880/HEX|30w54
-www.dwg.clan.pro-

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/01/10 :  10:19:23  Show Profile Send jonsson a Private Message
audyn?? enda jag hört det användas i är mosen....
scr, sa du...nånå mundorf är i mitt tycke jävligt bra men så har jag inte provat nåt annat än budget grejer innan...

Det här var bara ett instick har tyvärr ingen aning om eventuella resonanser i paralellkopplade kondingar...

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

sCent
Member

51 Posts

Posted - 2003/01/12 :  16:35:45  Show Profile  Visit sCent's Homepage Send sCent a Private Message
*upp*

c2-12|5-880/HEX|30w54
-www.dwg.clan.pro-
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/12 :  17:06:02  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Resonansen borde hamna på f=1/(2*pi*sqrt(L*C)) där C är den totala parallelkopplade kapacitansen och L är serieinduktansen i tråden mellan de paralellkopplade kondingarna. Det finns någon standardsiffra man brukar använda för induktans per meter i en tråd (kanske står i ELFA). Använder man den räcker det ju med att mäta längden på tråden. Observera att siffran man får fram bara blir ett riktvärde men det bruka ju räcka för att se om det påverkar något. Glöm inte att lägga till kondingarnas interna serieinduktans till det totala L.

/Marcus
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/01/12 :  21:58:30  Show Profile Send DHT a Private Message
Jag har hört att SCR tillverkar både Audyns och Mundorfs PP-kondingar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000