Hej! Bytte kondensatorer i mitt delningsfilter till scr.Vilken försämring från mina gamla audynkondensatorer! Har kört in dessa i en vecka nu och samma lite vassa och spretiga ljud. Är det någon som har erfarenheter från dessa polypropkondningar? Har beställt Mundorfkondningar också och ska testa med dem. Har hört att man inte ska parallellkoppla kondningar eftersom man kan få resonant ljud, någon som vet om det stämmer?
audyn?? enda jag hört det användas i är mosen.... scr, sa du...nånå mundorf är i mitt tycke jävligt bra men så har jag inte provat nåt annat än budget grejer innan...
Det här var bara ett instick har tyvärr ingen aning om eventuella resonanser i paralellkopplade kondingar...
Resonansen borde hamna på f=1/(2*pi*sqrt(L*C)) där C är den totala parallelkopplade kapacitansen och L är serieinduktansen i tråden mellan de paralellkopplade kondingarna. Det finns någon standardsiffra man brukar använda för induktans per meter i en tråd (kanske står i ELFA). Använder man den räcker det ju med att mäta längden på tråden. Observera att siffran man får fram bara blir ett riktvärde men det bruka ju räcka för att se om det påverkar något. Glöm inte att lägga till kondingarnas interna serieinduktans till det totala L.