Author |
Topic |
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 08:21:32
|
Hej
Så får man väl bita i sura äpplet och köra hårda vägen.. Dags att börja plugga från grunden.
Dickasons Cookbook bör man ha Rev6.....Hifikit har den...men finns det andra ställen där man inte behöver vänta 2-4 veckor på leverans. (Nätet alltså). Den skall ju också kosta mindre där.
Sedan behövs ju datorstöd. LspCAD har jag läst om här. Blir det snålhet bedrar vishet om man kör lightvarianten? Eller andra bra datorverktyg.
/MI
PS. Jag vet att man bör söka innan man frågar men detta ämne hittade jag inget bra sökbegrepp på. För mycket träffar eljest. Ds. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
Revisorn
Member
380 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 11:41:24
|
Vill oxå tipsa om gratismaterial som WINISD, Jeff Bagbys Passive cross over calc och inte minst alla projekt som finns dokumenterade på nätet.
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 14:43:44
|
Kom igen nu! f Varning: Får jag inga bra svar på denna så måste jag ju ställa alla korkade frågor i detta forum. Nu kanske jag gör det ändå, men risken minskar ju alla :-) |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 18:12:36
|
Tänkte också införskaffa den omtalade kokboken,, tills jag såg att den 6:e utgåvan blev prishöjd med nästan 100% (5:an 395kr, 6:an 695kr). Lustigt kan man tycka då 6:an är på samma 165s,, någon som vet varför? Eller vart man kan få tag i den billigare? Vet att akademibokhandeln kan beställa men till vilket pris framgår inte på deras site.
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
e96mlo
Member
504 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 03:01:01
|
Tjena!
Jag har Dickason's kokbok i 5:e rev. Jag har den mest som uppslagsverk och har faktiskt aldrig följt den helt och hållet genom ett projekt. Jag gillar dessutom inte vissa saker i den, tex alla tabellerna som man ska slå upp värden i. Jag vill ha de riktiga formlerna så att jag kan räkna själv! Men för att lära sig grunderna är den helt OK.
När det gäller datorprogram för högtalarkonstruktion så finns det ett gratisprogram, som verkar kraftfullt, på den här sidan: http://www.speakerworkshop.com/index.htm
Har inte haft tillfälle att testa det riktigt än men det har ganska bra features, som tex möjlighet att testa T/S-parametrar mm.
/Marcus |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 06:43:42
|
quote: Originally posted by Lucifer
Hej
Så får man väl bita i sura äpplet och köra hårda vägen.. Dags att börja plugga från grunden.
Dickasons Cookbook bör man ha Rev6.....Hifikit har den...men finns det andra ställen där man inte behöver vänta 2-4 veckor på leverans. (Nätet alltså). Den skall ju också kosta mindre där.
Sedan behövs ju datorstöd. LspCAD har jag läst om här. Blir det snålhet bedrar vishet om man kör lightvarianten? Eller andra bra datorverktyg.
/MI
PS. Jag vet att man bör söka innan man frågar men detta ämne hittade jag inget bra sökbegrepp på. För mycket träffar eljest. Ds.
Har du något speciellt bygge i tankarna? Om du hittar Dickasons "kokbok" för rimligt pris (amazon.com har den för $39.95 (695.- på hifikit),, ingen koll på frakten.. Men är du riktigt sugen på boken kanske vi kunde dela frakten,, lär inte kostar kring men än tusenlappen -> 500kr/var. (ungfär vad jag har råd med)
Smidigare hade lätt varit att hitta den i Sverige förståss.
Er det någon här som vet någon bra bpkhandel att köpa facklitteratur förutom Akademin..
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
Ljudåtervinning
Member
114 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 10:45:35
|
Jag brukar handla på adlibris. Sök på bokens titel på pricerunner. Borde få ganska många träffar. |
__Ont om idéer har jag ont om! |
|
|
Ionizer
Member
304 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 10:50:09
|
Bibliotek + kopiator = billigt :)
Nån dom vet, finns den på biblo? |
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
|
|
Ljudåtervinning
Member
114 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 10:52:24
|
Jag lånade en tidig version på biblioteket för många år sedan. Annars är det ju bara att föreslå att de köper in boken |
__Ont om idéer har jag ont om! |
|
|
MasterOfPuppetz
Member
786 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 11:08:25
|
Kolla på www.bokfynd.nu
En jättetrevlig sökmotor där du kan knappa in lite info om boken och så söker den igenom mååånga boksiter online och så visas de i en lista med den billigaste först
|
Rock And Roll Ain't Noise Pollution! |
Edited by - MasterOfPuppetz on 2003/01/11 11:08:50 |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 22:32:56
|
Hej
Tack för svaren, när det gäller böcker från USA så verkar just frakttiden det jobbiga, skall det inte gå med std.snailmail per bananbåt så kostar frakt lika mycket som boken. Tacka vet jag Amazon.co.uk, mycket billigare och snabbare, men dom hade inte kokboken.
Pricerunner tyckte annars Datorbokhandeln med ett pris på 840:- exkl. frakt var bra (enda svenska butik)
Själv ligger jag nog lågt med bokfronten och kör på med datorernas glada värld och gratisprogram.
/MI
|
|
|
|
Topic |
|