HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur skärmar jag min center på bästa sätt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/12 :  16:16:56  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag har byggt ihop en center högtalare med tillhörande element. nu är det enda som fattas skärmning. vad är smidigast att göra (tänker inte byta element till skärmade)?. jag läste någonstans att det fanns Visaton Kompensationsmagneter att köpa som man limmar fast på den befintliga magneten, så försvinner magnetfälten runtom elementet. är det den enda lösningen?

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/01/12 :  16:41:22  Show Profile Send mjon a Private Message
Hifikit har skärmningssatser till i alla fall några av de element de säljer så du kanske ska kolla där.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:58:37  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
tackar tackar :) får ta mig en titt. deras sida är lite krånglig. var hittar jag dom?
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/01/12 :  19:15:39  Show Profile Send mjon a Private Message
Tror tyvärr inte att de finns med på deras sida, har dock inte kollat där den senaste tiden. När jag funderade på att skärma några element så fanns det i alla fall inget på deras sida så jag ringde till dem istället. Vad är det förresten för element som du ska skärma?
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/12 :  22:09:21  Show Profile Send joakim a Private Message
Kom ihåg att du förändrar elementets TS-parametrar om kopplar på en magnet.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/12 :  22:37:14  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
hmm låter jobbigt det där. det är SEAS element. 5" basar. kommer dock inte ihåg betäckningen på dem... :(

finns det några andra sätt att skärma en högtalare på då? eller ska jag helt enkelt skippa att skärma den och sen sätta den på en hylla ½ meter över tvn och rikta den neråt i sittpositionen?
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/12 :  22:55:25  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag har testat lite nu och kommit fram till att jag inte behöver skärma den. när basen sitter i lådan så blir det inte några missfärger i bildröret förrens man är ca 10 cm över tvn. så jag tänkte sätta den ca 40cm över tvn för att vara på säkra sidan :)
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/12 :  22:57:07  Show Profile Send Nagref a Private Message
Bra annars är det mest säkra tipset: Köp projektor! Det skulle jag gjort om jag hade pengarna...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/12 :  23:02:48  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
hehe jo jag oxå det får bli EFTER jag köpt min Amplifix, cdfix, pickup, RIAA steg och hörlursförstärkare . som du kanske förstår så kan jag inte riktigt spara ihop 20000:- till.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000