HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 What a difference a DAC makes... Featuring Music H
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/08/07 :  13:45:35  Show Profile Send dB a Private Message
Fick min Klämbox för några månader sedan, det var kärlek i första ögonkastet ( http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74620&SearchTerms=kl%E4md ). Den lilla lådan gör allting bra. Mycket mer än vad man kan förvänta sig av en liten mannick för 2000:- . Den är så pass bra, att många tycker att man kan ersätta en CD spelare med en SB... Det tyckte inte jag, tills...

Visst låter den bra, har massvis med möjligheter men den är inte på samma nivå som min cd spelare. Sb låter kantigt och platt till skillnad från min CD.
Men hur mycket kan man klämma ut ur den lilla boxen egentligen?
Jag var tvungen att testa.

Var ska man börja??? Jag började på två olika håll samtidigt - en extern DAC och en extern strömförsörjning.
Strömförsörjning är under utveckling (kortet CADas just nu och materialet ska köpas in). Återkommer.

DACen jag först testade var en 20 år gammal PS Audio DL Three. Den har jag tidigare använt med min gamla Sony DVD spelare och den gjorde jobbet exemplariskt (förbättringar på alla punkter). Vad kan den göra med SB? Svaret kom efter 10s - ingenting. Ingen förbättring alls. Snacka om besvikelse... Lika kantigt, lika platt, mycket sämre än min CD spelare.

Kanske blir det bättre med en nyare DAC? Benchmark DAC1 lånades hem. Now we're talking. Snacka om detaljer. Yes, det blev mycket bättre! Men... Hmmm.... Eller... Ehhh.... Nja.... Vad ska jag säga? Det blev ljusår bättre än med PS Audios DAC och bara SB, men det blev alldeles för analytiskt för min smak. Det blev så pass "rent" att det kändes onaturligt. Tröttnade på den efter ett tag. Vill lyssna på musik och inte enbart inspelningen. Kan förstå varför vissa gillar Benchmark, men den faller mig inte i smaken alls. Men nu inser jag i alla fall att man kan få MYCKET bättre ljud ur SB med en extern DAC.

Cambridge DacMagic lånades från HiFi Klubben och lämnades tillbaka dagen efter. Visst blev det bra, men inte det jag letar efter. Inget speciellt jag vill skriva om den. Värd priset men inte den nivå jag vill ha. The serach goes on...

Nu började jag tröttna på det hela. Ska det vara så svårt? Läste överallt och blev nyfiken på McGyvers NOS DAC (tack för din hjälp Roger). Det var inte så lätt att hitta materialet så NOS DACen får vänta lite.

För två veckor sedan surfade jag in på Creative Audios hemsida och hittade en rör DAC som jag blev nyfiken på- Music Hall DAC 25.2. Drog ett mail till Wolfgang och fick låna den hem på test. Kopplade in den, lät den värmas upp i ca 20 min, tryckte på play...Äntligen!!! Det här har jag letat efter!
Hur ska jag beskriva ljudet? Detaljerat, naturligt, varmt, kanon 3D känsla ... I jämförelse med Benchmark saknar jag inte detaljer. Allt Benchmark gjorde kunde Music Hall matcha fast naturligare. Den är definitivt en högre nivå än Cambridge DacMagic, men den kostar mer också. Kan den slå min CD spelare? Vet ej! Har inte haft CDn på två veckor nu. Tycker inte att jag behöver den längre.
Nu bor Music Hall DAC 25.2 hemma hos mig och gör sitt jobb exemplariskt. Musiken är på hela dagarna och min familj och jag njuter av varje sekund. Den var värd varje krona. Jag har hittat min DAC!

Sammanfattning
Man kan komma väldigt långt med SB och en extern DAC. Hur långt? Nu ska jag inte använda uttryck som "spelar bättre än mycket dyrare grejer" men personligen ser jag ingen anledning att äga en CD spelare i 20-25K klassen. Kombinationen mellan SB & Music Hall DAC 25.2 är flexibel, bra och prisvärd (ca 10k ). Det går att hitta billigare DACar än DAC 25.2, det går att hitta mycket dyrare också... Det är upp till var och en att hitta sin personliga favorit. Den Music Hall DAC 25.2 uppfyller alla ljudmässiga och estetiska krav.
Jag rekommenderar den varmt!
Jag återkommer med flera ljudintryck efter jag har fått den nya strömförsörjningen.
Välkomna på provlyssning!
//Dzenan


Här kommer lite teknisk info för dem som är intresserade:

* electro-harmonix 6922 tube single-ended (rca) output
* solid-state differential balanced output
* ti PCM 1796 24bit/192kHz DAC
* ti SRC 4192 asynchronous sample rate converter
* high precision active crystal oscillator master clock
* user selectable 96kHz or 192kHz upsampling
* asynchronous reclocking and anti jitter control system
* 8 x oversampling digital filter
* 4 digital inputs: coax (s/pdif), optical, XLR (AES/EBU), or USB
* 2 gold plated outputs; single ended (RCA), balanced (XLR)
* headphone output with adjustable analog volume control
* large high current oversize r-core power transformer
* thick brushed aluminum fascia and solid chassis
* 110v/220v voltage selectable transformer
* detachable power cord

thd+n: <0.04% tube out (1KHz)
<0.0015% balanced out (1KHz)
output level: 2.0V
frequency response: 2Hz~20KHz +/-0.2dB
snr: >110dB
power dissipation: <30W
dynamic range: > 120dB (24 bit)
> 96dB (16bit)
crosstalk: <-110dB
operating temperature: 0 ~ 40
headphone output level: 4V max
headphone output resistance: 0.3 ohm
power supply: AC115V/60Hz - 230V/50Hz

w8.5 x d13.5 x h3.75 in.
10 lbs. pkg.

edit-stavfel ohhh vad trött jag blir...

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50

Edited by - dB on 2009/08/07 15:41:06

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/08/07 :  16:07:13  Show Profile Send huzze a Private Message
Kul att du hittade det du sökte efter.
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/08/08 :  00:34:41  Show Profile Send dB a Private Message
Tackar Huzze,
Det tog sin lilla tid, men hittade rätt till slut!
//Dzenan

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/08/08 :  10:53:41  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Verkar fin! Här är en länk:

www.creative-audio.se/produkt_blad/music_hall.asp?typ=DAC" target="_blank">http://diamen.no-ip.org/www.creative-audio.se/produkt_blad/music_hall.asp?typ=DAC

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2009/08/08 10:55:15
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/08/08 :  12:41:39  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jag kör min klämbox duett via DAC:en i Quad 99 CDP. Låter OK det också. Intresserad av dina intryck med den nya nätadaptern. I England köper en del en "linear PSU adapter" vad det nu kan vara...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/08/08 :  14:43:38  Show Profile Send dB a Private Message
Tackar Audiovector!
Zombie, är lika nyfiken jag mé. Återkommer med lyssningsintryck och bilder (väntar på inloggningsuppgifter till bildserver).
//Dzenan

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2009/08/09 :  12:08:26  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Vad är priset på en Music Hall DAC 25.2?
Själv är jag inne på en Benchmark DAC1 HDR men det är alltid trevligt med alternativ.
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/08/09 :  13:14:12  Show Profile Send dB a Private Message
Hej Mikaell,
Den kostar 8365:- hos Creative Audio. Du är välkommen på en provlyssning hemma hos mig i fal du har vägarna förbi Gbg.
//Dzenan

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2009/08/09 :  14:49:42  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Oj, det verkar prisvärt.
En apparat till och testa

Visst Dzenan, jag tackar för inbjudan och hör av mig, är i GBG minst en gång per månad.
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/08/09 :  18:45:10  Show Profile Send dB a Private Message
Bara skicka ett PM så hittar vi tid för en fika och lite HiFi!
//Dzenan

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000