HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Funderar på att helt skippa DVD/CD som .....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/07/06 :  18:19:15  Show Profile Send Klenkar a Private Message
....transport och istället använda mig av en dator och USB-ingången på Dacen. Har en Pre906 som jag funderar på att uppgradera med en USB-ingång. Vore det något att satsa på? Eller skall jag köpa en SB Duet?
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/07/06 :  18:43:11  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Jag funderar lite på samma sak och hittade just lite intressant läsning hos Svalander om varför USB ska vara att föredra, och vad som krävs för att det ska funka.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/07/06 :  21:30:29  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Ska kolla upp det där!!!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/07/06 :  21:35:18  Show Profile Send sopwith a Private Message
det finns ett stort problem när man digitaliserar sin musik på lättåtkomliga servrar/minne whatever, man drabbas av zappsjukan när det ligger så mycket på samma ställe, halva låtar sen skall det bytas, lite på den, nä inte den, inte den heller, lite på den, nä, hoppa, hoppa, den var bra, hade jag inte....den låten, sen kommer tankarna på vinyl tillbaka...
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/07/06 :  22:01:55  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Jo, har redan känt av den genom Spotify! Kopplade in Spotify genom min Carat, använder den till datorn, till min stereo och det lät mkt bra. Därav tanken att gå fullt ut!
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2009/07/06 22:04:20
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/07/06 :  22:09:49  Show Profile Send B-200 a Private Message
har för mig någon snackade mycket jitter med USB överföring. Mer än det kommer jag inte ihåg tyvärr.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/07/06 :  23:39:03  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jitter med USB beror på hur man gör http://www.usbdacs.com/Concept/Concept.html.
Test i Stereophile http://www.stereophile.com/digitalprocessors/wavelength_cosecant_v3_usb_digitalanalog_converter/

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/07/07 :  00:14:27  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
För mig är största problemet med det här att ju mer jag läser desto mer vilsen blir jag på vad jag ska ha!

Ska jag ha en Transporter? Eller ska jag ha Squeezbox eller Mac Mini eller fit-PC med separat DAC? Eller vadå?
Ska man köra iTunes, Squeezecenter, XBMC eller nu då Winamp med Kernel Streaming?
Ska man ha filerna i FLAC, Apple Lossless eller...? Vilka program ska man använda för att rippa och administrera?
Vilken DAC ska man i så fall köpa? Dacmagic hyllas av många, t.ex. Sterophile. Däremot var de inte särskilt imponerade av ljudet via USB-ingången, så då kanske den inte är så bra om det är den man vill använda. Benchmark verkar i de flestas öron leva upp till sitt namn, men det är rätt mycket pengar. Och om även skulle vilja ha ett nytt surroundförsteg, är det då bättre att köpa ett som har en bra inbyggd DAC samt även är bra i den analoga delen?

Ja, jag förväntar mig inte att någon ska svara entydigt på allt detta. Jag har läst en hel del både här och på andra ställen på nätet, samt i tidningar och pratat med folk. Kontentan är att jag aldrig kommer nån vart, jag blir inte klok på vad jag ska ha. Nätverk (både LAN & WLAN) samt lagringsutrymme finns redan, analoga ingångar för analogt RCA och XLR samt TOSLINK finns. Så även en iPhone för att styra saker med.

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2009/07/07 00:18:57
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/07/07 :  01:04:53  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Jag tänkte ha en dator och köra signalen via USB in i Dacen för att slippa nätverk. Kernel streaming ska jag försöka mig på fast först efter semestern!
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/07/07 :  08:58:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo men SB och den typen av saker kan väl inte kallas hifi eftersom man reducerat musiken så att man numera väljer att lyssna på lägre upplösningar och sämre återgiven musik framför att hitta bättre inspelningar och högre upplösningar samt bättre återgivningar på musiken?

Det förvånar mig en del att folk som säger sig tycka om musik och vill ha bra återgivning trots detta kan tänka sig att använda en Squeezebox?

Så frågan borde väl ligga på någon annan avdelning här på forumet som skulle kunna kallas Lowfi?
Dock bara mina tankar om detta. mvhKristofer
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/07/07 :  09:02:18  Show Profile Send MaZ a Private Message
Varför tror du att man måste gå ner i "upplösning" för att man väljer SB?
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/07/07 :  09:13:52  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Kristoffer!
Med mediaspelare typ SB och Transporter så kan upplösningen vara högre än cd och har massor med andra fördelar.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/07/07 :  09:17:32  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Transporter från Logitech:
Specifikationer
DAC: AKM AK4396 multibits sigma-delta D/A, 120 dB dynamiskt omfång, 120 dBA SNR, #8211;106 dB THD + N
Digitala utgångar: 15 picosek. egenjitter (standardavvikelse), koaxial, fiberoptisk, BNC S/PDIF och balanserad AES/EBU
Digitala ingångar: koaxial, fiberoptisk, BNC S/PDIF och balanserad AES/EBU. Kan användas för att driva DAC, nätverksuppspelning och utpassering
Word-klockingång: Möjliggör synkronisering med externa klockor
Display: Dubbla vakuumfluorescerande 320 x 32-displayer (gråskala) med plats för flera textrader, spektrumanalys och VU-mätare
Processor/Centralenhet: 325 MIPS åttavägs flertrådig 8 MB-ljudbuffert och SlimDSP#8482;
Nätverk: Trådlös 802.11g, Ethernet (10/100 Mbit/sek.)
Dekodrar: Wav, aiff, mp3, wma, flac med 24-bitars upplösning och samplingsfrekvenser på 44,1; 48 respektive 96 kHz
Kommunikation: TCP/IP-kontroll, infraröd in- och utgång, RS-232
Rackmonteringsfästen: Extrautrustning
Vikt 6 kg
Strömförsörjning Autoinställd linjär strömförsörjning 100#8211;240 V, 50#8211;60 Hz, 10 W
Fjärrkontroll: Infraröd fjärrkontroll med 32 knappar och bakgrundsbelysning
Mått: 7,6 x 43,2 x 31,1 cm

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/07/07 :  09:19:42  Show Profile Send Porta a Private Message
Whiskyman, det där måste du ha missförstått.

Squeeezebox Classic och Duett klarar:
Sample rates: 44.1Khz, 48Khz
Audio format: linear PCM, 16 or 24 bits per sample

Transporter klarar:

Sample rates: 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz
Audio format: linear PCM, 16 or 24 bits per sample

Det går att köra okomprimerat, lossless och lossy.
Är man inte nöjd med de inbyggda DAC:arna så är det inga problem att köra digitalt ut till extern DAC. Kör själv med Lyngdorf DPA-1 och har även lyssnat på Stello, båda låter mycket bra.

Och nu skall tydligen Squeezebox Touch också vara på gång, den skall klara 24/96 den med, enligt ryktena i varje fall.


För egen del så är det Squeezebox och vinyl som gäller, CD-skivor rippas till hårddisk och CD-spelaren har lämnat anläggningen.

Sen kan jag iofs hålla med om att man riskerar att hoppa runt en hel del när man kör Squeezeboxen, samtidigt har det lätt till att jag har återupptäckt en massa trevlig musik och sedan finns vinylen för ett, möjligen, mindre stressat lyssningsbetende.

edit: hoppsan var visst inte tillräckligt snabb där...

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php

Edited by - Porta on 2009/07/07 09:21:16
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/07/07 :  09:26:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
För det första så är det Kristofer dvs inte 2 f , för det andra så har jag svårt att se hur en datoruppkoppling äns skulle kunna vara i närheten av att ge det ljud som du får ut genom en cdspelare.

Inom datorvärlden så är det så mycket störande moment som fläktkylning och annat som ger biljud och som därmed påverkar ljudet negativt. Och anledningen till att jag "tror" att man måste gå ner i upplösning liger ju i att man komprimerar ljudet för att få plats med mer låtar.Och jag drar paralleller mellan MP3 och Squeezebox. Där har det varför jag tycker att diskussioner om Squeezebox och andra komprimerande ljudfunktioner borde ligga på en forumsdel som vi kallar Lowfi.MvhKristofer
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/07/07 :  09:30:42  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Sorry Kristofer men nu är du nog ute och cyklar, men det är skönt och ger motion.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/07/07 :  09:31:42  Show Profile Send Porta a Private Message
Man måste inte komprimera för att köra Squeezebox om du "tror" att lossless komprimering förstör ljudet.
Och datorn behöver inte står i närheten av Squeezeboxen, den ansluts aningen med nätverkskabel eller trådlöst.

Får väl säga som engelsmännen: "the proof is in the pudding" eller "hearing is believing"

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/07/07 :  09:37:43  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:
För det första så är det Kristofer dvs inte 2 f , för det andra så har jag svårt att se hur en datoruppkoppling äns skulle kunna vara i närheten av att ge det ljud som du får ut genom en cdspelare.



Kommentarer, någon?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/07/07 :  10:40:57  Show Profile Send OcA a Private Message
CD-spelaren åkte ut för två år sedan, har aldrig saknat den.

Först körde jag med ett Audigy kort generation ett digitalt ut till min processor. Bytte sedan ljudkort till ett Xfi Music och kör uppsamplat till 24/96 till min processor. De CD-spelare jag provat har inte vartt i närheten av den ljudkvaliteten som jag fått ut ur min dator. Har kört bland annat Naim CD5i, Marantz SA-15, NAD S500 och Denon DCD 1550. Ingen, jag menar ingen, har varit ens nära att klå datorn.

Fördelen som jag ser med datoruppspelning är att den kan bli bit perfect, dvs att det som spelas upp är helt korrekt utan att felkorrigeringskretsar och annat är inne och "gissar" hur det ska låta. Får du läs/skrivfel på en HDD så slutar den att spela upp filen, en CD-spelare gissar sig fram... Dator kanske inte är för alla dock. Vissa tycker att det är krångligt och bökigt med inställningar, men en vinylspelare kan vara precis lika jäklig att ställa in, bara en fråga om att läsa på och kanske ta hjälp av någon som kan? Att datorn sedan skulle skicka ut en massa störningar? Visst, det gör alla elektrika apparater, så även CD-spelaren... Har dock aldrig upplevt några som helst störningar i min anläggning oavsett källa. Inget brum, inga krypströmmar, inget brus osv... Bästa sättet att få välljud ur en dator är att antingen köra ett operativ som inte heter fönster på svenska, eller skicka i drivrutiner till ljudkortet som går förbi Windows egna ljudcentra. Det förbättrar ljudet lika stor (eller större) utsträckning som att byta hårdvara i ljudkedjan...

Fördel nr 2 är handhavande. Enkelt, smidigt, katalogiserat, tillgång till all musik via en knapptryckning. Visst kan zapp-djävulen komma och bita en i örat nån gång, men det var samma sak när jag hade CD-spelare. Ett himla rännande fram och tillbaka och alla skivor låg till slut i en hög på stereobänken...

Jag tror att många avfärdar möjligheten till digital uppspelning utan att ge det en vettig chans.

Jämför du en Squeezebox för 2000 spänn mot en CD för 25.000 spänn är det rätt självklart att CD'n låter bättre. Men jämför då istället på rätt nivå, inte som äpplen och päron. Häng på valfri DAC på klämboxen och du har en rigg som piskar CD-spelare i samma prisklass, eller iaf spelar jämnt med densamma.
Alternativt köpa ett bra ljudkort till datorn för 2-5000kr och du kör åttor runt CD-spelare i samma prisklass och mycket mer därtill.

Har även lyssnat på rävens Transporter och det råder inget tvivel om att den låter vanvettigt bra!

Lilla Squeezebox har jag också lyssnat analogt på och jämfört mot redan nämnda Marantz SA-15 (2000kr mot 15.000kr) och visst lät Marantzen bättre. Lite fylligare, lite mer detaljerat, inte lika grovhuggen, men det är ändå 13.000kr till som ska hivas upp ur plånboken och då vill man nog gärna att det ska låta bättre också.

Jämförelse nr två var med Hegel och Dynaudio. En st Hegelstärk med inbyggd USB-DAC mot en Hegel CD spelare. Samma låt på CD och 320kb mp3 genom laptop och USB-snöre. Skillnaden var minimal. Enda jag kom att tänka på var att genom datorn var musiken inte lika skarpskuren. Tänk dig en fyrkantig låda, det är CD'n, sedan slipar man av kanterna lite grann, det var USB... CD'n hade 24 bits DAC om jag minns rätt, USB'n hade 16 bits DAC... Ett roligt test som flera än jag tyckte var både intressant och överraskande.

Tycker abslout man ska testa dator/mediacenter uppspelning om man har möjlighet till det. Sedan får man själv avgöra vilket handhavande som passar bäst för en själv.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2009/07/07 10:45:53
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/07/07 :  10:56:18  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
quote:
Kommentarer, någon?

Mmm, jag tror att "äns" ska stavas "ens"...

Jag trodde också att de flesta började bli överens om att en lösning där dataströmmen ("musiken") läses från någon form av minne (hårddisk eller kanske ännu hellre typ RAM-minne) är bättre än när det läses från en skiva i realtid. Ett exempel på en sådan spelare är väl Bladelius Embla. Jag tycker nog att jag läst på tillräckligt många ställen nu att det ska vara bättre än CD.
Liknande produkter finns från andra tillverkare och motsvarande funktion kan man få genom att kombinera ihop lite andra grejer.

Men visst, ställer man en Maxitower-dator med extra fläktar bredvid lyssningsfåtöljen och kör 128 kB MP3:or via 3,5 mm-utgången på moderkortet så kommer det säkert inte att varken låta särskilt bra eller vara en trevlig miljö att sitta i.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/07/07 :  10:59:00  Show Profile Send OcA a Private Message
Mirage -> Precis!

Ungeför som att klämma in en Walkman CD från 1991 i finanläggningen...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/07/07 :  11:12:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag för min del skulle aldrig byta ut cd-spelaren mot en SB. Visserligen vet jag att ljudet kan bli nästan lika bra eller lika bra som en cd-spelare av hög klass, men jag föredrar helt klart att äga en fysisk produkt (=skivan) istället för att bara lyssna på en massa filer. Helt annan och bättre känsla att lyssna på skivor istället för filer (låtar) enligt mig, men det är ju en smaksak som mycket annat.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/07/07 :  11:26:17  Show Profile Send -AG- a Private Message
Finns ingen anledning att spela cd-skivor direkt i spelare dagsläget, varken på tekniska eller användarmässiga grunder. Skivorna läser man in i hårddisk eller liknande och efter det tjänar de endast som backup. Vill man vara nostalgisk plockar man fram vinyl.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/07/07 :  12:16:53  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja ens skall stavas ens.MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/07/07 :  12:18:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Men någon klämbox komer inte att komma hit i varje fall oavsett om den skulle vara så bra som folk skriver eller inte. mvhKristofer
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/07/07 :  12:24:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Finns ingen anledning att spela cd-skivor direkt i spelare dagsläget, varken på tekniska eller användarmässiga grunder. Skivorna läser man in i hårddisk eller liknande och efter det tjänar de endast som backup. Vill man vara nostalgisk plockar man fram vinyl.


Det är din åsikt, många tycker helt annorlunda

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000