HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Integrerad förstärkare med DAC och RIAA (MF A1?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/07/14 :  18:33:24  Show Profile Send JonasY a Private Message
Hej,

För att minska på prylbördan något funderar jag på att byta min nuvarande lösning med försteg + slutsteg och separat DAC/RIAA mot en integrerad förstärkare med allt det här inbyggt.

Det skulle spara mycket plats och minska kluddret med kablar etc. Nu är frågan vad marknaden har att erbjuda. Om det inte finns något som passar kan jag även tänka mig ett försteg med samma speccs ...

När det gäller ljud behövs inte så mycket effekt men ljudkaraktären skall vara så neutral som det bara går. När det gäller DAC och RIAA räcker det om de motsvarar de billigare separata enheterna som säljs. Om den är snygg är det ett stort plus

Prisklass är väl lite flexibelt, men under 15 är nog ett krav och är det under 10 börjar det bli riktigt intressant. Köper gärna begagnat.

mvh
Jonas

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2009/08/06 16:51:33

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2009/07/14 :  20:47:56  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Cyrus nya modeller har allt det där utom RIAA och dessutom en bra deal under juli + augusti under vissa förutsättningar

Verkar vara mycket prisvärt

http://www.cyrusaudio.com/content.asp?ContentID=21
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/07/15 :  00:52:23  Show Profile Send -AG- a Private Message
Harman Kardon HK990 har både dac och riaa.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/07/15 :  10:01:09  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
XTZ A-100 D3 också. Den är mkt billigare (6K). :)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/07/15 :  10:08:50  Show Profile Send Kmj a Private Message
Advance Acoustic MAP305DA II

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=240818

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/08/06 :  16:03:52  Show Profile Send JonasY a Private Message
Hej, tackar för alla svar. Den förstärkare som är intressantast nu är Musical Fidelitys A1, tyvärr är den lite åt det dyrare hållet ny ... men den verkar uppfylla alla mina krav plus att den är snygg och liten och lätt

Någon som har erfarenheter av A1?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

breza
Member

87 Posts

Posted - 2009/08/06 :  21:11:36  Show Profile Send breza a Private Message
Esotesisk HiFi i Uppsala har en demo A1:a till salu för 14900:-
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/08/06 :  21:32:55  Show Profile Send JonasY a Private Message
Ljudupplevelser säljer dem för 13, nya. Tänkte ringa dem imorgon och ställa lite frågor

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2009/08/07 :  08:24:03  Show Profile Send benekm a Private Message
Ja har en Musical Fidelity A1 FBP (Fully Balanced Preamp).
Det är väl inte riktigt vad du frågade efter, men om du behåller ditt gamla slutsteg eller köper ett nytt när du får råd, så har du fömodligen en superanläggning till ett hyfsat pris.
Den kan du hitta en begagnad MF A1 FBP för runt 10-12 tusen.

Jag kör mitt mot en Lyngdorf SDA 2175 och kan inte bli nöjdare.

Mvh
//Benke

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/08/08 :  18:02:01  Show Profile Send JonasY a Private Message
benekm: Intressant tanke, men efter funderat lite till inser jag nog att skall det vara en allt-i-ett lösning, så skall det vara det till 100 %

Står i valet och kvalet om jag verkligen vill "låsa in" mig med en integrerad med allt inbyggt, "missar" ju möjligheten att uppgradera varje sak separat. Men det kan ju också upplevas som en fördel. Vinner en hel del i smidighet i alla fall.

Vill veta lite mer om den inbyggda D/A-omvandlaren. Frågan är dels hur den står sig i konkurrens med externa, och dels hur bra den fungerar ihop med min Mac. Klarar den av att t.ex. spela upp ljudet från en film?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2009/08/08 18:03:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000