HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Samma typ av kabel i HELA systemet! Hifinirvana?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2009/08/07 :  22:27:25  Show Profile Send Bardis a Private Message
Om man nu har hittat sin favoritkabel. Varför inte använda den i hela systemet?
Kan det ge synergieffekter att ha samma typ av kabel genom hela kedjan, såväl signalkablar som högtalarkablar?

Min teori är att en kabel inte kan förbättra signalen utan bara förmedla den mer eller mindre hel och oförstörd.
Man kan se det som att varje kabel skär lite olika tårtbitar av signalkakan. Har man flera olika kablar i signalkedjan finns det till slut inte mycket kvar av originalsignalen om varje kabel skär lite olikar bitar av den.
Med samma typ av kabel så skär den i alla fall i samma kant och det mesta av signalen förblir orörd.

Någon som har testat EN kabeltyp genom hela anläggningen och blev det någon skillnad?

Modda allt som går att modda!

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/08/08 :  08:46:49  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag förmodar att du avser kabelmärke och inte kabelkonstruktion när du säger "samma typ av kabel"?

Intressant teori du har. Ingen aning om den liknelsen stämmer. Men visst kan det vara så att om man hittar ett kabelmärke man gillar i sin anläggning slutar det ofta med att hela signalkedjan kommer från samma tillverkare. En kabeltillverkare strävar ibland efter ett visst resultat med sina kablar och att ha hela kedjan från samma märke kan kanske ge en synergieffekt.

Jag har ett märke från signalkälla till högtalare och gillar vad jag hör sedan 5 år tillbaka.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/08/08 :  13:13:37  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Om man nu har hittat sin favoritkabel. Varför inte använda den i hela systemet?


Tycker din teori är mycket intressant och jag gillar den utan egentligen veta och inte heller varför det kan/ska vara så? Tycker bara om den synergieffekt jag själv fått av att ha samma kabelmärke.
Tror också på att en kabel inte kan förbättra signalen utan bara förmedla den mer eller mindre hel och oförstörd.
Varför då inte hålla sig till det just den kabeltillverkaren vill uppnå? Om man nu gillar deras produkter.
Har själv samma kabelmärke rakt igenom hela systemet förutom från vinylspelare och riaa. Däremot så har jag inte exakt samma kabelkonstruktion. Men det kanske kommer så småningom


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2009/08/08 :  15:35:30  Show Profile Send Bardis a Private Message
rannagarden: Jag menar faktiskt samma konstruktion av kabel. Även inom samma kabelmärke finns oftast olika konstruktioner och uppbyggnad av kablar. Skall man hår dra det borde man använda exakt samma kabelmodell för att inte ha olika signatur i kedjan.

Sedan kan man undra hur lika man kan göra signal och högtalarkablar? Även om material och geometrin i de båda sladdarna liknar varandra så går det betydligt mer ström genom en högtalarkabel. Så har vi även strömkablar som skall tåla ännu mer ström.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/08 :  16:29:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Man kan inte ha samma uppbyggnad av geometrin i nätkablar som i signal- och högtalarkablar för de ska göra helt olika saker. (Nätkabeln ska släppa igenom så lite som möjligt över 50-60Hz, medan signal- och högtalarkablar ska släppa igenom allt från DC till långt över hörbara området)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/08/08 :  17:57:24  Show Profile Send f95toli a Private Message
Man ska nog vara lite försiktig med att prova kablar hur som helt. Det finns faktiskt en teknisk orsak till varför signalkablar och högtalarkablar har olika uppbyggnad. Signalkablar är enkelt uttryckt "optimerade" för spänning (hög inimpedans-> lite ström) medan högtalarkablage ska kunna leda mycket ström (högtalare har ju låg inimpedans).
Rent konkret innebär det att signalkablar oftast har låg kapacitans per meter(hög induktans) medan högtalarkablar har låg induktans(och hög kapacitans) per meter; en lågkapacitiv kabel har för övrigt ALLTID hög induktans och tvärtom (kapacitans*induktans är konstant) så det går inte att tillverka en kabel optimerade för båda uppgifterna.

I 999 fall av 1000 så går det nog bra att använda ex. en signalkabel som högtalarkabel; men det finns faktikt en teoretisk chans att effektförstärkaren inte alls gillar den extra induktansen och börjar självsvänga ...
Det BÖR inte hända på en modern förstärkare men det har hänt; var det inte Linns förstärkare som en gång i tiden hade en tendens att brinna upp om man kopplade in "fel" kabel?

Sen finns det faktiskt exempel på kablar som har extremt hög induktans/kapacitans och använder man en lång sådan kabel på "fel" ställe så kommer man filtrera signalen vilket normalt inte är önskvärt; om än inte farligt (det fanns en artikel om sådana kablar i Hifi-News för några måndader sedan).


Att man inte bör använda signal/högtalarkablar som nätkabel hoppas jag alla förstår; det kan bokstavligen talat vara livsfarligt. Dels så finns det inget som garanterar att isoleringen klarar 230V; dels så kan ex. signalkablar hög rätt hög resistans.

På vanlig koaxial kabel (ex. RG58) så är det faktiskt inte alls omöjligt att isoleringen börjar smälta om man leder några ampere genom den.
(resistansen är är runt 0.01-0.02 ohm per fot; 10A skulle alltså ge över 10W effektutveckling i en 2m lång kabel...)

Edited by - f95toli on 2009/08/08 17:57:48
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/08/09 :  09:42:07  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det teoretiskt riktiga bör vara att om man har fler än 1 signalkabel i kedjan, tex för/slutsteg + signalkällla borde det vara en fördel att ha samma signalkablar där. Jag provade med att ha 2 olika kablar först där båda var av bra kvalité och sedan med likadana. Jag hade rätt svårt att höra någon skillnad, ev var det lite lite bättre med 2 kablar av samma sort. Men jag valde att inte köpa en till kabel för att få 2 av samma sort pga att det kostade mer än det smakade.

Edited by - Snutten on 2009/08/09 09:43:01
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2009/08/09 :  09:54:07  Show Profile Send Bardis a Private Message
Efter dessa välformulerade inlägg är det lättare att förstå problemet med att matcha signaturen på kablarna så att signalen kommer fram så oförstörd som möjligt.
Att använda samma signalkabel genom hela kedjan låter sig göras bara man har de finansiella medlen.
Men hur gör tillverkaren för att få samma signatur på sina högtalarkablar? De har dock en liknande uppgift som signalkabeln, överföra en AC-signal. Nätkablarna verkar falla utanför resonemanget då de skall förse systemet med 230V 50Hz och inget mer.

Hur skall vi konsumenter kunna urskilja signaturen? Är kabeltillverkare så medvetna att de matchar en serie med signalkablar, högtalarkablar och nätkablar. Eller tillverkar de bara kablar i ett visst prissegment och lämnar allt upp till försäljare och konsumentens goda omdömme?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/08/09 :  09:59:50  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det slog mig att ibland är det kanske inte bra med likadan kabel i kedjan om dessa kablar har några riktigt dåliga sidor, då blir ju dessa dåliga sidor mer tydliga ju fler kablar i kedjan som finns. Tex en dämpad diskant dämpas mer och mer ju fler kablar som införs i kedjan. Alltså borde det fungera bra sålänge alla kablar är av hög kvalité.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2009/08/09 :  10:30:23  Show Profile Send jaejin a Private Message
Jag har använt samma kabelmärke och modell rakt igenom när jag hade mitt stora system med 2 slutsteg och aktiv delning.
Mycket kablar blev det men jag fick mycket goda resultat.
Kommer iframtiden om möjligt att köra samma kabelmärke och modell, om plånboken tillåter.

Dock får jag säga att det är inte givet att det är det bästa men en mycket bra startpunkt att utifrån det testa ut om något annat är bättre. Att testa ut nya kablar. Så man enklare kan se vad som gör vad.

Sedan förutsätter jag att Kabeltillverkaren tar hänsyn till att det är olika uppgifter som skall tas hand om vad gäller signal, högtalar och nätkablar.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2009/08/09 :  19:59:00  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har provat massor av märken o kombinationer, efter många år och ganska mycket pengar kom jag att prova Nordost igen efter att tidigare ratat dom och katigoriserat dom som vassa och bas-svaga. Jag blev överaskad över hur bra de lät med ett bra system. Jag provade NO rakt igenom och det blev superbra. Numera kör jag med Nordost och deras monofilament-konstruktion rakt igenom från väggutag till högtalare, ja det fungerar bra.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/08/09 :  20:27:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tycker som f95toli att olika kablar skall göra olika arbeten och då optimerar man egenskaperna för det jobbet. Det gör att de passar dåligt i andra applikationer.
Jag skulle aldrig använda samma kabel överallt, kanske samma tillverkare men aldrig samma kabel.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2009/08/09 :  20:40:54  Show Profile Send Bardis a Private Message
Om man tar Nordost som exempel har de sina monofilamentkablar och flatlineserien. Känns lite avigt att blanda de olika kabelkonstruktionerna om man vill pressa det sista ur anläggningen.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000