HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 En kondensator small, men vilken?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2009/08/06 :  11:58:50  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Strömsatte min nätdel till mina hypex moduler i dag, allt frid och fröjd fast ett litet brum hördes.

Alla spänningar verkade rätt så jag antog att det var transformatorerna som brummade lite, testade lite till och från under dagen och kopplade in strömförsörjningen till moduler och skulle plocka fram ett par högtalare att testa med... POFF hör jag från nätdelen...

Öppnade lådan men ser inget trasigt, provar att starta nätdelen igen, det ryker någonstans ifrån den

Lokaliserar att det är någon av mina kondensatorer som ryker, men våga inte koppla in strömmen igen av rädsla för att något mer går sönder...

Misstänker att det är någon kondning som har torkat, det skulle även kunna förklara brummet ifrån nätdelen va?
Kan man på något sätt mäta sig till villken kondning som är trasig?
Måste man löda ur alla kondningar och mäta dem en och en då?
Tacksam för svar!


Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/08/06 :  13:15:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Har du tur så slipper du att prova alla ta en titt på varje kodensator det brukar sitta en lite ventil på de större modellerna vid löd/skruvfästen det kan vara så att ventilen har poppat = trasig.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2009/08/06 :  15:02:38  Show Profile Send Tomas J a Private Message
De stora blåa kondensatorerna har ventil, men de är kvar, jag gissar att det nog tyvär är någon av de små silvriga som strukit med, och dessa har tyvär inga ventiler...

Jag får väl helt enkelt lägga en plexiglasskiva ovanpå och koppla in så ser jag väl vilken som ryker eller exploderar... det är kanske det enda sättet..

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/08/06 :  18:49:11  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Jag får väl helt enkelt lägga en plexiglasskiva ovanpå och koppla in så ser jag väl vilken som ryker eller exploderar... det är kanske det enda sättet..


friskt kopplat hälften brunnit. Hade jag vetat hur man mäter elektrolyter hade jag gärna förklarat men det är lite krångligare är plastfilmare googla lite så kanske du får hjälp.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/06 :  18:52:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
De är väl anslutna med rätt polaritet?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2009/08/06 :  19:01:01  Show Profile Send Tomas J a Private Message
absolut, allt kollat och dubbelkollat!

jag provade föresten att slå på nätdelen igen, ingen rök, men trafon brummar fortfarande... märkligt...
jag ska prova att slå på den igen en längre stund senare vid tillfälle... inte så populärt att mecka på köksbordet har jag märkt.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2009/08/07 :  18:50:10  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Det är bra att starta upp nät delar med en vrid trafo för att inte stressa kondingarna första gången.
Lytar kan polvända om man har otur men det är mycket ovanligt.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2009/08/09 :  21:10:42  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Tjaba, bra tipps, tyvär lite för sent :)

Jag ska köra igen nätdelen igen och låta den stå på under övervakning en stund så får jag se villken kondning det är som spökar, jag har ju flera liknande kondningar, så det går ju att byta ut :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/10 :  10:05:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
OM du ska köra aggregatet ett tag, kolla om någon konding blir varm.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2009/08/10 :  16:14:54  Show Profile Send Tomas J a Private Message
körde igång alltihopa igen, körde det kanske 10-15 minuter, det brummar fortfarande (det brummar inte jätte högt, men brummet finns där i alla fall), men inget annat hände... är det vanligt att lindningarna skallrar?
Jag får ut exakt rätt spänningar och alla värden verkar vara som de ska, finns det ändå en chans att jag kopplat lindningarna fel på något sätt?

För övrigt så kopplade jag in nätdelen till modulerna under första uppstarten och modulernas blåa lysdiod som sitter på korten lös, så de verkar ju få fram spänning som de ska... jag blir lite fundersam, kanske var det bara en temporär kortslutning mellan polerna, något som låg där de inte skulle...

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2009/08/10 16:17:33
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/10 :  19:18:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
är det vanligt att lindningarna skallrar?

Ja. Särskilt på toroider. Ser inte vilken sort du har dock.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2009/08/10 :  21:16:36  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Tack för svar Bernt, det är toroider jag har!
Då är frågan om jag inte ska försöka köra igång allting igen och se vad som händer... förhoppningsvis kommer det musik :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2009/08/12 :  11:40:41  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Och musik kom det :D

Nu spelar de på för fullt... jag förstår inte vad det var som small, men allting verkar fungera som det ska nu i alla fall... det är väl bara att tacka och ta emot antar jag!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/08/12 :  11:52:09  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Visst har du kontrollerat att du har rätt spänningar ut också?
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/08/12 :  12:05:08  Show Profile Send sopwith a Private Message
Skulle vara intressant att se ett kopplingschema på den nätdelen.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2009/08/12 :  16:28:30  Show Profile Send Tomas J a Private Message
rätt spänningar har jag! ca: +/- 51 V under belastning

Ska se om jag kan knåpa ihop ett enkelt schema, men det är inga konstigheter, enklast möjliga bara.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/08/13 :  07:48:48  Show Profile Send sopwith a Private Message
Ok!, funderar bara på om några små nF kondingar på rätt ställe hade dämpat ut brummet.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2009/08/13 :  10:05:19  Show Profile Send Tomas J a Private Message
jag tror faktiskt att det inte vore så dummt.
Som det är nu så har jag 1 st. 15000 uf och 4 st. 4700 uf / rail
och ett svagt brus hörs i högtalarna, så kanske skulle några kondningar till i mindre valör avhjälpa detta lite.

Räcker det med att sätta några små nära modulerna eller bör man även sätta på flera ställen?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/08/13 :  11:52:58  Show Profile Send sopwith a Private Message
Vid likriktaren kan det vara bra ibland, lägg gärna upp ett schema om du har tillfälle
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/08/13 :  16:09:20  Show Profile Send Lovan a Private Message
Brum dämpar du inte med småkondingar i nätdelen. Antingen är kondensatorbanken för liten(dvs behöver fler/större kondensatorer) eller så är det ett jordfel nånstans.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2009/08/14 :  11:26:45  Show Profile Send Uniper a Private Message
Tänk på att går ganska ordentliga strömspikar mellan likriktarna och kondensatorerna. På bilden ser det ut som om alla kablar är anslutna till de två stora kondningarna. Stämmer det så kommer strömmen till kondensatorbanken in i samma punkt där du tar ut ström till modulerna. Det vill man helst undvika! Även om ledningarna är grova så ger strömspikarna spänningsskillnader i kablarna som kan leta sig in i signaljorden, och då är det svårt att undvika brum i högtalarna.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2009/08/16 :  13:06:14  Show Profile Send Tomas J a Private Message
"Brum dämpar du inte med småkondingar i nätdelen. Antingen är kondensatorbanken för liten(dvs behöver fler/större kondensatorer) eller så är det ett jordfel nånstans."

Det är möjligt att det mekaniska brummet inte försvinner, men kanske bruset som kommer ifrån högtalarna?

Jag har i alla fall precis lött in några mindre kondensatorer närmare modulerna nu, så vi får se om det blir någon skillnad! :)

Uniper: tack för det tipset, jag ska prova att dra om kablaget lite och se om det hjälper något! :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2009/08/16 13:07:38
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2009/08/16 :  15:25:30  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Nu har jag kommit på vad problemet med bruset var :D det var ju källan som brusade, och i mitt fall var källan min dator. så nu är det problemet löst.

Jag har även löst problemet med brummandet, trafon verkar bara brumma vid uppstart när man laddar upp kondensatorbanken, därefter blir det tyst :)

Men, blev lite besviken när jag kopplade in allting till min riktiga anläggning och provkörde, det fanns liksom inget tryck i basen, det var liksom väldigt låg ljudnivå på hypex modulerna om man gämför med mina gainclone byggen som driver diskant och mellanregister.
provade att koppla in mitt slutsteg som jag har använt tidigare för att driva basarna (ett quad 405) och basen och volymen på basen var tillbaka... hur kan detta komma sig, vad har jag gjort för fel?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2009/08/17 :  10:03:40  Show Profile Send Uniper a Private Message
Kör du med obalanserad ingång? Hypex-modulerna har balanserad ingång, så för att det ska bli rätt behöver man jorda den inverterande ingångspinnen. Har du gjort det?

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/17 :  11:02:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Men, blev lite besviken när jag kopplade in allting till min riktiga anläggning och provkörde, det fanns liksom inget tryck i basen, det var liksom väldigt låg ljudnivå på hypex modulerna om man gämför med mina gainclone byggen som driver diskant och mellanregister.
provade att koppla in mitt slutsteg som jag har använt tidigare för att driva basarna (ett quad 405) och basen och volymen på basen var tillbaka... hur kan detta komma sig, vad har jag gjort för fel?

Inget fel. Det är olika gain i stegen så du behöver ställa in nivåerna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2009/08/17 :  17:44:31  Show Profile Send Tomas J a Private Message
yepp, jag kör obalancerat och jag har jordat den inverterade pinnen.

Ok, olika gain, hur gör jag för att ställa in nivåerna?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000