HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Von Schweikert om högtalar kabinett
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2009/08/02 :  20:43:30  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=70291.0

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/02 :  23:07:46  Show Profile Send pak a Private Message
Hmm.
har precis haft isär mina vr5 för klarlackning och kan intyga att de är lite halvkompliserat uppbyggda ja.
inget jag orkat komma på precis,eller byggt för den del heller.glömde dessvärre ta bilder...
men de har i alla fall inte slarvat med resonanskontroll och dämpning kan jag lova.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2009/08/03 :  18:05:15  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
PAK - om du inte är ihop än...
Det finns ingen möjlighet att du skulle kunna ta lite bilder? Von scweikert tillhör, trots de blygsasmma basmembranen, mina favoriter bland "marknadsfärdiga" högtalare...

Fast det kanske är lite ohederligt.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/03 :  18:46:57  Show Profile Send pak a Private Message
Efter att ha stått isärplockade i 3 veckor (1 vecka va planerad) så blev jag lite väl ivrig när det skulle sättas ihop.
Hade tagit fram papper och penna för att anteckna alla elementnummer osv.. tänkte ta fram kameran och fota det jag ev. kom åt mm.
MEN...när lödkolven väl var varm så gick det fort-för fort.
det var först när jag provspelade dom som jag lade märke till sakerna jag gjort i ordning för dokumentation.
Hoppsan...

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2009/08/03 :  19:44:53  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
ok, hoppas att resultatet blev riktigt bra!

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/03 :  20:47:38  Show Profile Send pak a Private Message
nja-sådär...ganska.
Men efter ca 8 lackeringar med en väldans lång torktid mellan diverse misslyckade lager och trista slipningar så fick det duga till slut.
Blev inte helt 100 som jag tänkt mig men det är ljusår bättre än de såg ut innan i alla fall.

Får hålla mig till tåls i några veckor innan jag ev. kan försöka mig på att polera.Är inte helt säker på att det går att göra som jag skulle vilja men det får visa sig senare.får lacka en provbit.
De är blanka och fina men det finns lite struktur och ojämnheter som syns i släpljus.Duger fint men dock inte 100 som man gärna vill önska sig.

Sen tror jag banne mej att de måste spelas in på nytt igen,eftersom att elementen är omlödda.Tycker mig höra en liten skillnad.
Kan det va så?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/08/03 :  23:16:10  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Kristallstrukturen i tennet förbättras efter lite inspelning

Du måste undvika rap under inspelingstiden, bäst resultat blir det med symfonisk elektronika ...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/08/04 :  08:11:59  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
Tycker mig höra en liten skillnad.
Kan det va så?


Ja, de har legat och stelnat till i tre veckor, så det är inget
konstigt med det. Det har knappast att göra med lödningen.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/08/04 :  08:17:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
Kristallstrukturen i tennet förbättras efter lite inspelning


Ja, om du har väldigt rent tenn, <3%, så övergår SnPb-legeringnen till
ren Sn-struktur mellan 50°C -> 175°C beroende på Sn-halt. Över 175°C
fås en blandning mellan fast och flytande fas och ännu varmare är allt
flytande.

Man måste framförallt spela bra högt för att det ska bli 100° i lödningen...

Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2009/08/04 :  18:58:20  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Men Petter, att slänga in ett 3-fasdiagram för ett argument om lödningens påverkan vid olika isomorfer är kanske lite, ehrm, arrogant mot dem som inte kan tyda det.

Det kan vara kall-lödningar eller att den nya ytfinishen är så mycket bättre att viss resonans dämpas... Väldigt lite..

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/04 :  20:46:33  Show Profile Send pak a Private Message
kom på ett par saker som kan ha inverkan.
Nån måste ha tagit ur mellanregisterelementen nån gång och slarvat då kablarna var lödda ovanpå andra kabelstumpar.
Orginallödningen var gjord på så vis att kabeln var viken runt kontakterna och ett helsike att löda bort-fick klippa för att sen löda/pilla bort stumparna.denna metod använde jag INTE,då det blir så varmt att kontaktblecken smälter plasten som håller dem på plats i diskanterna.Tycker inte att det bör bli nån skillnad när jag bara lödde dem på en sida om kontakten.?

Sen så var det en jäkla massa svart "dämpmassa" runt elementen som kanske inte kom på plats helt identiskt,men det ska väl heller inte ha all världens betydelse då den i alla fall är kvar någorlunda.
Det låter lite ljusare och "råare" än innan... det är väl den största skillnaden.-Inte mycket men ändå nåt jag lade märke till.
PÅ gott eller ont vet jag inte än då jag inte har spelat så värst mycket än..

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2009/08/04 :  22:58:03  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Du har inte fasvänt diskanterna?

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/05 :  23:52:02  Show Profile Send pak a Private Message
tror inte det då jag märkte ut vad som ska kopplas till vad.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2009/08/08 :  20:02:33  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
har precis haft isär mina vr5 för klarlackning och kan intyga att de är lite halvkompliserat uppbyggda ja.
inget jag orkat komma på precis,eller byggt för den del heller.glömde dessvärre ta bilder...
men de har i alla fall inte slarvat med resonanskontroll och dämpning kan jag lova.


pak...

Hej. Du har inte möjlighet att rita en enkel skiss över hur det såg ut där inne. Förhoppningsvis kan man kanske lista ut någonting av själva funktionen.

Det kanske finns fler som tittat in i Alberts lådor?
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/08 :  22:43:10  Show Profile Send pak a Private Message
Ska se vad jag kan hitta på.
Kan kanske försöka att pilla loss en bas i morgon för att försöka fota nåt.OM det går.. korta kablar nämligen..
Men om man tänker sig lådan såhär: överst sitter diskanterna-1 fram och en bak i en kammare dämpad med vit vadd osv.
Mellanreg sitter i en låda som verkar sitta innuti själva högtalaren-alltså så verkar det som om det finns egna sidoväggar till den lådan då kablarna till diskanterna kommer längs lådsidan-mellan den yttre väggen och den innre till "lådan". OBS.Sett uppifrån.
Sen under så kommer det 2 st basar som delar kabinett,och verkar kanske utnyttja även utrymmet vid diskanterna-tror jag, om det är så att de sitter ihop-EJ säker här
högtalarkabinettet är uppstagat med nån slags filtklädda lister och plattor som är hålborrade,och i botten så finns delningsfiltret under en sån hålborrad platta.
Vet inte hur detta funkar men i mina ögon så kan jag tänka mig att dessa olika utrymmen påverkar basen inne i lådan innan den går ut bak genom porten.Det sägs väl att i alla fall mina vr5 är nån slags hybrid på transmisionslinje och basreflex har jag för mig.

edit: lade till lite text..

Har öppnat igen vid övre basen och kan dock inte se kablarna som går upp till diskanterna? detta fattar jag inte riktigt.. från basens håll ser det ut som om mellanreg.lådan går ut till lådsidorna som vanligt.
väggar är klädda med skumgummi och även filt på vissa ställen.massa vit vadd fyller upp också.

Tog några kort med-men det var så otroligt trångt så det var svårt att få in kameran-ännu värre var det att försöka hålla och knipsa.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2009/08/09 11:14:24
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/08 :  22:58:26  Show Profile Send pak a Private Message
Har föresten för mig att nån pillat isär ett par vr4 på nåt forum-såg bilder på några såna för en stund sen.
Kan det va på nåt norskt tro..
edit: fann detta..
Lite snarlikt fast ändå inte
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=31057.0

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2009/08/08 23:02:17
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/09 :  12:43:12  Show Profile Send pak a Private Message
nu ska vi se då om jag får till detta

Detta är högtalaren i fråga:



Här ser man in i kabinettet från övre basen:



nedre basen syns här:



plockat bort lite vadd:



Kom inte längre ner med kameran-under skummet finns delningsfilter i den nedre kammaren:



I toppen på baskabinettet:



detta var vad jag kom åt just nu...

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2009/08/09 12:51:51
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2009/08/10 :  17:15:27  Show Profile Send asto a Private Message
Tack för att du tog fram kameran

Porten bakom övre basen, spelar den direkt ut eller in i ytterligare en kammare?

quote:
Men om man tänker sig lådan såhär: överst sitter diskanterna-1 fram och en bak i en kammare dämpad med vit vadd osv.
Mellanreg sitter i en låda som verkar sitta innuti själva högtalaren-alltså så verkar det som om det finns egna sidoväggar till den lådan då kablarna till diskanterna kommer längs lådsidan-mellan den yttre väggen och den innre till "lådan". OBS.Sett uppifrån.
Sen under så kommer det 2 st basar som delar kabinett,och verkar kanske utnyttja även utrymmet vid diskanterna-tror jag, om det är så att de sitter ihop-EJ säker här



Det verkar ju isåfall vara uppbyggt precis som en vanlig väldämpad basreflexlåda med en HH resonator i toppen. Staget under basarna har ju så stora hål att de knappast har någon sådan funktion, de fungerar nog mest som stag skulle jag tro. Medan slitsarna på sidan av mellanreglådan förmodlogen fungerar som portar upp till diskantlådan.

Tack ännu en gång för bilderna, spännande...

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/10 :  19:03:22  Show Profile Send pak a Private Message
Porten spelar direkt ut ja.
Förstår inte riktigt begreppet hybrid jag heller.Det jag VET är att det är trångt och att jag förmodligen aldrig ska försöka ta ut delningsfiltret.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2009/08/10 :  19:54:17  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Förstår inte riktigt begreppet hybrid jag heller


Nja, den är väl rent tekniskt uppbyggd som en basreflex men med hjälp av den speciella dämpning av resonanser så har den fått en Transmissionlines egenskaper. T.ex så saknar impedans kurvan de två tydliga pucklarna som annars basreflexen har. Därav begreppet hybrid skulle jag tro.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/10 :  21:36:11  Show Profile Send pak a Private Message
Ahaa. så kan det va.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000