HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Galvanisk avskiljning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2009/08/07 :  19:13:40  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Jah undrar lite om linje trafos och den galvaniska avskiljningen mellan Dac och försteg å mellan försteg å slutsteg.
När man kollar olika siter på scheman så ser man att en del kör sekundär sidan på interstagetrafon ojordad till den apparat som trafon sitter i

Jag har provat det här hemma å det blir ett jäkla liv om jag inte jordar sekundär sidan på trafon i förstegets jord.

Jag kör nu med förstegets trafo jordad från sekundären till förstegets jord å det är en lundahl 1660 18mA se till se linje 4,5:1.
Det spelar bra å är allt frid å fröjd.
Min fråga:Är det galvaniskt avskiljt när man jordar förstegs trafons sekundär sida i förstegets jord.

Då har ju vitsen med interstagetrafo försvunnit i så fall

Det kanske skulle funka om man körde balanserat mellan försteg å slutsteg.
Då tar ju brum å sånt ut varann.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/08/08 :  12:50:05  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Du måste nog köra balanserat med jord i chassit och signal +/- till trafon.

Det är väldigt olika mellan apparater, ibland kan man köra flytande signal, ibland får man jordströmmar, oftast beroende på att det uppstår en potentialskillnad mellan chassina.

Du kan prova att koppla sekundären till chassijord via ett motstånd, testa 47ohm först och se, inget brum- öka motståndet.
Du har ingen korrekt galvanisk skillnad men signalen är mer "flytande", transporterar mindre skräp.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/08/08 :  15:00:58  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tänk på att "galvanisk avskiljning" är ett relativt begrepp. Ett vanligt problem är helt enkelt att "isolationen" är för dålig vilket gör att relativt stora strömmar börjar flyta där det inte alls var tänkt.

Jag har under sommaren haft en praktikant på jobbet som byggt ihop ett nytt lågbrusigt isolerat spänningsaggregat som jag nu använder i labbet. (baserat på att kretskort som ritats av en av våra ingenjörer, det är alltså inte min design).
Kretsen är baserad på en extremt bra dc-dc converter (vad det nu heter på svenska) som ger väldigt bra isolation (10^11 ohm).
Det blev en lyckad konstruktion men för att nå dit så krävdes en hel hög med "tricks". Ex. har kretskortet frästa "springor" mellan kritiska komponenter för att öka impedansen (det behövs då kretskortet är vanligt FR4) och kretskortet är monterat på PTFE distanser (som ger bättre isolation än nylon).

Spänningsaggregatet tar 24V DC in (som kommer från en linjär regulator i en separat låda) och ger +-12V ut; det är alltså inte så att det isoleras pga några höga spänningar.

Nu är detta naturligtvis rätt extremt; men min poäng är att man måste vara extremt noga om man verkligen vill skapa galvanisk avskiljning. Att det varierar så mellan olika apparater beror nog alltså rätt mycket på hur de är konstruerade (dvs inte bara kretdesign utan även implementation).
Om man måste välja mellan "dålig" avskiljning och att jorda allting så är det senare nog oftast att föredra.




Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2009/08/10 :  17:31:01  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Det var det jag misstänkte!
Jorda är det jag måste för att det skall funka å så får det bli.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000