HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY Baskanon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2009/08/09 :  00:02:34  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
En något udda fråga

Är det möjligt att bygga en "baskanon" avsett att skicka lite lågfrekventa ljud över till grannens trädgård?

Något liknande Bose acoustic wave canon kanske?

Något trött på grannens festande......




"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2009/08/09 :  01:09:20  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message
Köp en sådan här:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=660187

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/08/09 :  01:31:13  Show Profile Send Bubbel a Private Message
http://www.instructables.com/id/800watt-12-long-16quot-diameter-Bass-Cannon/
http://news.softpedia.com/news/Under-Heavy-Bass-Bombardment-49259.shtml

http://pro.bose.com/pdf/pro/tech_data/accoustic_wave_cannon/td_panaray_awcs.pdf

Men säg inte till någon att jag visade dig detta ;)

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/09 :  08:10:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bygg en sån här:
http://www.audiojunkies.com/blog/766/the-worlds-largest-subwoofer-wants-to-kill-you

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/08/09 :  09:08:49  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Du behöver något som är akustiskt stort, alltså stort relativt den
våglängd subwoofern ska ljuda. För att få direktivitet nedåt 20 Hz
behövs något som är omkring 10-20 meter i diameter tyvärr. Enklast är
nog att investera i ett gjutrör från biltema. 290 mm diameter och 2900
mm långt. Sätt en 15" i ena änden i en sluten låda på 100 liter och
rikta andra, öppna, änden mot grannen. Ta gärna upp ett hål i staketet
som får fungera som baffel så låter det inte lika mycket hos dig.
Spela rosa brus.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/08/09 :  09:31:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Eller ta kontakt, muntligt och irl.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2009/08/09 :  10:12:07  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Grannen vill inte höra på våra klagomål.

Tonnårssonen spelar trummor som är något jobbigt när vår dotter skall försöka sova.

TACK för alla svar, det finns en enorm kunskap där ute.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/08/09 :  10:54:49  Show Profile Send Sundström a Private Message
En riktad mikrofon. När grannen går över en viss ljudnivå, får de tillbaka ett bastungt eko Kan bli svårare att hålla takten för trummisen då.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/09 :  13:46:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Om det skall vara billigt så köp 2 st Eminence Kappa 15LF och stoppa i ett tappat horn. Rikta det mot deras hus och lägg på en 30 Hz sinuston i ett par timmar varje natt. Du kommer höra lite av ljudet, men deras hus kommer att vibrera så att tavlor, porslin och annat löst rasar i backen. Du behöver väl ca 100 watt eller så. När du själv vill kolla på film eller bara ha extremt bra bas hemma i anläggningen så rullar du in den och ställer dn i lyssningsrummet. Två flugor bidde på smällen på samma gång. Superbra bas hemma och grannar som fruktar dina sena ljudsessioner, och får plocka upp en massa nedrasade takpannor, trasigt glas och porslin varje gång dom har fest!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/08/09 :  14:06:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag tror inte på "ge-igen-principen", även om den är lockande.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Dr.G
Member

97 Posts

Posted - 2009/08/10 :  13:19:11  Show Profile Send Dr.G a Private Message
För att öka verkningsgraden kan du vika det långa (3/4-våglängd) röret i din baskanon så att det mynnar vid det korta rörets mynning. Då får du plötsligt två källor som är i fas - dubbla energin!
Det finns ett patent av Prof Mendel Kleiner med ett tunnare rör som är 1/4-våg långt och ett tjockare rör som är 1/2-våg långt. Det tjocka/långa rörets ena ände täpps till. Elementet sätts i det korta/smala rörets ena ände. Det korta/smala röret stoppas in, med elementet först, och centreras i det långa/tjocka röret. Vips har man en baskanon med båda mynningarna i fas.

/Dr.G

Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/08/11 :  13:01:12  Show Profile Send dwain a Private Message
Att ge igen är klockrent

Ibland räcker det tyvärr inte med att gå över och föra en normal dialog utan det händer att det blir pannkaka av det också.

Vi har en del problem med en herre som spelar tokhögt. Jag kan köpa det dagtid då jag själv spelar ganska högt ibland. Men då är det dagtid som gäller. Han spelar dock om nätterna och han spelar väldigt högt. De som bor vägg i vägg har pratat med honom och sagt att det är jobbigt. Polisen har även varit där. Inget hjälper. Det tråkigaste av allt är att de som bor jämte (ett sött gammalt par) orkar inte mer och ska flytta

Hade det inte varit för att jag stör alla andra om jag ger igen så hade jag konkat ut mina grejor när han ska sova och sen hade jag blåst på fullt ös.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1 sekunder. Snitz Forums 2000