Author |
Topic |
|
Dr Moureau
nu mera Dr...
316 Posts |
Posted - 2009/08/09 : 00:02:34
|
En något udda fråga
Är det möjligt att bygga en "baskanon" avsett att skicka lite lågfrekventa ljud över till grannens trädgård?
Något liknande Bose acoustic wave canon kanske?
Något trött på grannens festande......
|
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous |
|
solhaga
100.000-klubben
2674 Posts |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/08/09 : 09:08:49
|
Du behöver något som är akustiskt stort, alltså stort relativt den våglängd subwoofern ska ljuda. För att få direktivitet nedåt 20 Hz behövs något som är omkring 10-20 meter i diameter tyvärr. Enklast är nog att investera i ett gjutrör från biltema. 290 mm diameter och 2900 mm långt. Sätt en 15" i ena änden i en sluten låda på 100 liter och rikta andra, öppna, änden mot grannen. Ta gärna upp ett hål i staketet som får fungera som baffel så låter det inte lika mycket hos dig. Spela rosa brus.
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/08/09 : 09:31:07
|
Eller ta kontakt, muntligt och irl. |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Dr Moureau
nu mera Dr...
316 Posts |
Posted - 2009/08/09 : 10:12:07
|
Grannen vill inte höra på våra klagomål.
Tonnårssonen spelar trummor som är något jobbigt när vår dotter skall försöka sova.
TACK för alla svar, det finns en enorm kunskap där ute. |
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2009/08/09 : 10:54:49
|
En riktad mikrofon. När grannen går över en viss ljudnivå, får de tillbaka ett bastungt eko Kan bli svårare att hålla takten för trummisen då. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/08/09 : 13:46:22
|
Om det skall vara billigt så köp 2 st Eminence Kappa 15LF och stoppa i ett tappat horn. Rikta det mot deras hus och lägg på en 30 Hz sinuston i ett par timmar varje natt. Du kommer höra lite av ljudet, men deras hus kommer att vibrera så att tavlor, porslin och annat löst rasar i backen. Du behöver väl ca 100 watt eller så. När du själv vill kolla på film eller bara ha extremt bra bas hemma i anläggningen så rullar du in den och ställer dn i lyssningsrummet. Två flugor bidde på smällen på samma gång. Superbra bas hemma och grannar som fruktar dina sena ljudsessioner, och får plocka upp en massa nedrasade takpannor, trasigt glas och porslin varje gång dom har fest! |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/08/09 : 14:06:26
|
Jag tror inte på "ge-igen-principen", även om den är lockande.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Dr.G
Member
97 Posts |
Posted - 2009/08/10 : 13:19:11
|
För att öka verkningsgraden kan du vika det långa (3/4-våglängd) röret i din baskanon så att det mynnar vid det korta rörets mynning. Då får du plötsligt två källor som är i fas - dubbla energin! Det finns ett patent av Prof Mendel Kleiner med ett tunnare rör som är 1/4-våg långt och ett tjockare rör som är 1/2-våg långt. Det tjocka/långa rörets ena ände täpps till. Elementet sätts i det korta/smala rörets ena ände. Det korta/smala röret stoppas in, med elementet först, och centreras i det långa/tjocka röret. Vips har man en baskanon med båda mynningarna i fas.
/Dr.G |
Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti. |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/08/11 : 13:01:12
|
Att ge igen är klockrent
Ibland räcker det tyvärr inte med att gå över och föra en normal dialog utan det händer att det blir pannkaka av det också.
Vi har en del problem med en herre som spelar tokhögt. Jag kan köpa det dagtid då jag själv spelar ganska högt ibland. Men då är det dagtid som gäller. Han spelar dock om nätterna och han spelar väldigt högt. De som bor vägg i vägg har pratat med honom och sagt att det är jobbigt. Polisen har även varit där. Inget hjälper. Det tråkigaste av allt är att de som bor jämte (ett sött gammalt par) orkar inte mer och ska flytta
Hade det inte varit för att jag stör alla andra om jag ger igen så hade jag konkat ut mina grejor när han ska sova och sen hade jag blåst på fullt ös. |
|
|
|
Topic |
|