HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Flera subbasar ?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/10 :  17:14:32  Show Profile Send joakim a Private Message
"Men det är ju enkelt och relativt roande att prova olika möbleringar och se vilken du gillar bäst."

Ja fast att få upp en rejäl basunderdel med 12 tums bas och inte papperstunn mdf-board i lådan till taket kräver lite arbete. Särskillt om man inte vill ha en massa skruvhål i väggarna.

Jag har möjlighet till aktiv delning i mono eller passiv delning i stereo. Stereodelningen kör jag vid ca 300 Hz idag och om jag kör den aktivt så kan jag välja fritt mellan 35 och 150 Hz.

Just nu har jag möblerat enligt den där 1/3-principen.

Rummet är 4.33 x 4.16 ... och sitta i mitten blir lite knepigt kanske, men prova är ju gratis ...

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/01/10 :  17:18:08  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen
Med den konfigurationen MÅSTE man sitt i mitten av rummet.

Är det verkligen så? Räcker det inte med att sitta lika långt ifrån båda basmodulerna? Det är ju inte nödvändigtvis samma sak som mitt i rummet..

En "osymmetrisk" lyssningsposition skulle ju kunna bero på speciella (ev akustiska) förutsättningar.

Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s

Edited by - gromit on 2003/01/10 17:20:03
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/11 :  13:36:57  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by joakim

"Men det är ju enkelt och relativt roande att prova olika möbleringar och se vilken du gillar bäst."

Ja fast att få upp en rejäl basunderdel med 12 tums bas och inte papperstunn mdf-board i lådan till taket kräver lite arbete. Särskillt om man inte vill ha en massa skruvhål i väggarna.

Jag har möjlighet till aktiv delning i mono eller passiv delning i stereo. Stereodelningen kör jag vid ca 300 Hz idag och om jag kör den aktivt så kan jag välja fritt mellan 35 och 150 Hz.

Just nu har jag möblerat enligt den där 1/3-principen.

Rummet är 4.33 x 4.16 ... och sitta i mitten blir lite knepigt kanske, men prova är ju gratis ...

Hej Joakim!

Det var ett litet lyssningsrum på "djupet" du har. Ganska brett dock, bra. Jag kan föreställa mig att du har stora problem med basresonanser.

Man måste inte skruva upp den ena i taket, du kan istället placera dem i varsitt hörn, diagonalt placerade. Enda är att man inte undertrycket stående vågen mellan golv och tak, men den ligger ganska högt, runt 70 Hz, och är sällan störande eftersom man inte lyssnar invid golvet! På den höjd man sitter brukar den inte sticka ut allvarligt vid mätningar. Med mina fyra som jag själv kör har jag faktiskt ingen i taket! Men jag kanske monterar de bakre i taket, men det känns liksom för dig, besvärligt. Om du kör basarna på detta vis, råder jag dig till att inte använda delningsfrekvenser över 80 Hz. Det kan t o m fungera bättre om du sänker delningen under 80 Hz (eftersom en basmodul står bakom dig), men det beror även på hur pass sidosystemen klarar att spela låga frekvenser (strax över delningsfrekvensen) med bibehållen låg distorsion.

Om du sitter mitt placerad och kommer nära sidosystemen kan du dämpa väggen bakom sidosystemen och därigenom placera dem dikt mot bakväggen utan att det ger någon större inverkan på tonkurvan . På det sättet kan du vinna kanske en halvmeter eller så.

Sedan om du är intresserad av multikanalljud har du goda möjligheter att placera bakhögtalarna bra också med mittplacerad lyssningsposition.

I och för sig ditt lyssningsrum hade så lite djup så det kanske är bättre att sitta i bakre delen av lyssningsrummet, men då får du problem med stående vågor... Ett alternativ är att sitta längre bak och fördröja den bakre basmodulen med en delayenhet. Man vill nämligen att de ska spela i fas med varandra vid lyssningsplatsen.

/JOhan
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/11 :  13:52:23  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by gromit

quote:
Originally posted by Knoppen
Med den konfigurationen MÅSTE man sitt i mitten av rummet.

Är det verkligen så? Räcker det inte med att sitta lika långt ifrån båda basmodulerna? Det är ju inte nödvändigtvis samma sak som mitt i rummet..

En "osymmetrisk" lyssningsposition skulle ju kunna bero på speciella (ev akustiska) förutsättningar.

Gr.

Det är helt riktigt! Det är avståndet till varje basmodul som bör vara lika stort. Med en delayenhet kan man trixa lite mer med avstånden!

Om man har konstigt utformade rum så finns det anledningar till att studera basregistret ännu noggrannare så det finns inte längre lika enkla tumregler.

/Johan
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/11 :  15:43:33  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag är inte inresserad av multikanalljud i musikrummet, det får räcka med hembiorummet för den saken.

Sidosystemen klarar om jag kör dem slutna att går ner till ca 70 Hz och om jag öppnar basreflexen så går de till ca 50 Hz enligt de mätningar jag gjort. (Stämmer väl överens med vad formlerna ger också)

Basen i sidosytemen är en Scanspeak revelator (diskanten är också SS).

I basmodulerna sitter 12 tummare från Peerless.

Just nu har jag på en fest lyckats elda den stärkare jag använde som försteg till systemet och slutsteg till basarna. Så nu kör jag med passiv delning mellan bas och sidosystem och driver hela klabbet med en rörstärkare. Vilket inte är optimalt.
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/13 :  08:55:02  Show Profile Send joakim a Private Message
Igår var Dax från forumet upp med sinna byggen och med dem blev rumsresonanserna extra tydliga - då de duktigt tydligen slog an på nån av frekvenserna.

Efter lite trixande fick vi dock bukt på en del. Fast högtalare i 40-50 kilos klassen är lite bökiga att konka omkring på.

Ska testa lite olika hörnplaceringar av basmodulerna så fort jag har lite mer kabel att dra runt rummet (och ett slutsteg att driva basarna med).
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000