HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Flera subbasar ?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2003/01/09 :  20:31:20  Show Profile Send Yps a Private Message
Hittade denna länk på minhembio. Det står en hel del information om att ha flera subbasar i samma rum.
http://www.harman.com/wp/pdf/multsubs.pdf

Trevlig läsning.

//Magnus

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/09 :  20:38:10  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Yps

Hittade denna länk på minhembio. Det står en hel del information om att ha flera subbasar i samma rum.
http://www.harman.com/wp/pdf/multsubs.pdf

Trevlig läsning.

//Magnus

Tja Magnus!
Det har jag experimenterat med flera år. Just nu ligger frekvensgången på +/- 2 dB mellan 20 - 70 Hz, uppmätt MED SVEPT SINUS!
I tidsdomänen uppnås också fördelar, bl a ett betydligt bättre impulssvar.

"Normal" frekvensgång i detta frekvensområde ligger på +/- 10 dB, det är snarare regel än undantag.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/09 :  21:45:08  Show Profile Send Nagref a Private Message
Vill du ha något mer lätttillgängligt så finns det en artikel på:
http://www.lts.a.se/artiklar/Rummet2.pdf

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/09 :  21:53:43  Show Profile Send joakim a Private Message
Om man har 2 basmoduler finns det nån enkelt sätt att hitta den optimala placeringen i rummet för dessa?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/09 :  22:56:12  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by joakim

Om man har 2 basmoduler finns det nån enkelt sätt att hitta den optimala placeringen i rummet för dessa?

Ta en i ena hörnet fram, och den andra i hörnet diagonalt på andra sidan rummet bakom dig uppe i taket. Förstår du?

Edit: Men lyssningspltsen måste då vara i mitten av rummet för att det ska fungera.

/johan

Edited by - Knoppen on 2003/01/09 22:59:36
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/09 :  22:57:58  Show Profile Send Nagref a Private Message
Knoppen: Lätt och estetiskt!

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/09 :  23:05:42  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

Just nu ligger frekvensgången på +/- 2 dB mellan 20 - 70 Hz, uppmätt MED SVEPT SINUS!

/Johan

Oj! Hur många basmoduler har du och hur är placeringen?
Hur mycket har du dämpat?

(har sett ditt rum på bild nångång men fick inte riktig koll..)

måste också fråga om övriga frekvensgången?

Edited by - norman on 2003/01/09 23:06:40
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/01/09 :  23:09:36  Show Profile Send Pelle a Private Message

Då är näst bästa position på golvet (på diagonalen) för bas nummer 2 misstänker jag?

Skulle man, rent toretiskt, få bättre ljud (inklusive jämnare frekvensgång) med två basar för 10000 kr/st uppställda så här jämfört med en bas för 20000 kr?

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/09 :  23:19:36  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by Pelle

Då är näst bästa position på golvet (på diagonalen) för bas nummer 2 misstänker jag?

Skulle man, rent toretiskt, få bättre ljud (inklusive jämnare frekvensgång) med två basar för 10000 kr/st uppställda så här jämfört med en bas för 20000 kr?

Jepp och möjligen om den den enda basen är bara mätbart dubbelt så bra som de två var för sig.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/09 :  23:20:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by norman

quote:

Just nu ligger frekvensgången på +/- 2 dB mellan 20 - 70 Hz, uppmätt MED SVEPT SINUS!

/Johan

Oj! Hur många basmoduler har du och hur är placeringen?
Hur mycket har du dämpat?

(har sett ditt rum på bild nångång men fick inte riktig koll..)

måste också fråga om övriga frekvensgången?

Jag har fyra basmoduler runt om, en i varje hörn, nere på golvet. Lyssningsplatsen är i mitten. Det är både för- och nackdelar med arrangemanget. På detta sätt behövs sällan basabsorbenter eftersom de fundamentala stående vågorna aldrig exciteras.

Vid höga frekvenser har jag dock ca 15 m^2 absorbenter, men absorptionytan är större än så eftersom det även finns möbler i rummet.

Det är en smalbandig dipp vid ca 75 Hz, sedan är frekvensgången något krokigare än +/- 2 dB. Över detta är egentligen mätmetoden olämplig eftersom det är på lyssningsplats och andra reflexer ger "krusningar" i frekvenskurvan. Det är ganska rakt men eftersom miken mäter efterklangsfältet så rullar det av något i de högsta frekvenserna, men det är inget fel, det är mätmetoden och beror på högtalarnas direktivitet (för att diskanten sprider inte lika bra ju högre frekvensen är). Ganska rakt är det i alla fall. om man mäter högtalarna i fritt fält blir det nog rakare, men det har jag inte gjort. Man skulle också kunna mäta med s k MLS-teknik och mäta frifältstonkurvan inomhus, men jag gillar inte den tekniken p g a dålig frekvensupplösning vid låga frekvenser om man måste minska tidsfönstret. Nere vid 15 Hz finns också en resonanstopp som uppträder om dörren är öppen till vardagsrummet, det är helmholtzresonansen mellan akustiska massan i dörren och akustiska fjädringen av rummet.

/Johan
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/01/09 :  23:31:13  Show Profile Send Pelle a Private Message

Knoppen: Skulle inte du kunna lägga ut dina kunskaper om akustik på en websida så att vi andra kan tanka ner de till våra hjärnor.

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/09 :  23:36:38  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

Det är en smalbandig dipp vid ca 75 Hz,

Är det möjligen den stående vågen mellan tak och golv?

(Med tryckmaximum vid tak och golv medan man sitter vid hastighetsmoden?)

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/09 :  23:37:57  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by Pelle

Knoppen: Skulle inte du kunna lägga ut dina kunskaper om akustik på en websida så att vi andra kan tanka ner de till våra hjärnor.

Ja knoppen, vi har nog flera hundra MegaByte utrymme som kan fyllas.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/09 :  23:43:36  Show Profile Send norman a Private Message
knoppen: Tack för svaret! Funderar mer och mer på att bygga fyra basar när jag skall bygga nya (nångång..), låter ju inte helt fel att kunna uppnå +-2db!.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/10 :  00:08:12  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by norman

knoppen: Tack för svaret! Funderar mer och mer på att bygga fyra basar när jag skall bygga nya (nångång..), låter ju inte helt fel att kunna uppnå +-2db!.

Ja det är väldigt bra, fast det tycker inte min granne ovanför...
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/10 :  00:15:41  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Knoppen,

en fråga: Är det inte mer naturligt att basen får en liten nivåökning relativt övriga register? Om normala rum ger mer bas borde det väl vara så?

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/10 :  00:23:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A

Knoppen,

en fråga: Är det inte mer naturligt att basen får en liten nivåökning relativt övriga register? Om normala rum ger mer bas borde det väl vara så?

Thomas

?
Förklara lite närmare, det finns massor av orsaker till hur frekvensgången kan bli.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/10 :  00:59:57  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jo, i ett normalt rum blir ju basen högre än övriga register trots att högtalaren är linjär, pga av stående vågor (och luftens olinjäritet avseende olika frekvenser?). Kompenserar man bort det helt, simulerar man ett rum som är mkt större eller helt utan väggar, men man befinner sig fortfarande i samma rum. Viss kompensation/dämpning kan man ju tänka sig, men ska den verkligen vara rak? Markku postade såna data förut att tonenergikurvan faller med nån/några dB per oktav med ökad frekvens, och att detta är något som örat/hjärnan förväntar sig vid normal lyssning.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/10 :  01:22:36  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Thomas!

Ja nu förstår jag vad du menar, tror jag(?).

I och med att jag har ett basmodulsystem så kan jag variera nivån på basmodulerna fritt. Man kan antingen ha dem på samma nivå som sidosystemen, eller så kan man ha en annan nivå. Psykoakustiskt tycks det fungera bäst med min basmodulkonfiguration med basregistret något starkare än sidosystemen. En anledning skulle kunna vara att de allra flesta skivor mixas i kontrollrum som är behäftade med öjämn frekvensgång i basen (toppar vid några frekvenser och dippar vid andra). I "vanliga" studior så blir oftast basen i genomsnitt över frekvensområdet något förhöjd. Således kan det finns orsaker till att ljudteknikerna mixar in för lite bas i ljudmixen. Hemma hos folk med normal högtalarplacering återuppstår bashöjningen (fast det kan bli på lite andra frekvenser förstås, men i genomsnitt får man tänka). Därför skulle det kunna vara en orsak till att de flesta inspelningar låter bäst i mitt lyssningsrum med något förhöjd nivå från basmodulerna. Men ibland korrigerar jag basnivån lite som jag tycker det passar olika inspelningar, alla är ju inte gjorda i samma sorts akustiska miljö. Det är i alla fall en tanke jag har, men det kan säkert finnas fler samband.

Energitonkurvan faller med ökande frekvens, men inte speciellt i basen, det beror på att diskanten inte klarar att sprida ljudet helt rundstrålande i rummet. Diffusfältstonkurvan avspeglar ljud som stokastiskt infaller från samtliga riktningar. Därför blir tonkurvan i normalfallet fallande vid högre frekvenser.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/10 :  07:30:36  Show Profile Send joakim a Private Message
Knoppen: Har du priovat med att ställa basarna på 1/3 av rummets dimensioner enligt "kvartsvägsprincipen# dvs Strmbrgs omtalade basstädning från Hifimagasinet?
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/10 :  08:35:34  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Man skulle också kunna mäta med s k MLS-teknik och mäta frifältstonkurvan inomhus, men jag gillar inte den tekniken p g a dålig frekvensupplösning vid låga frekvenser om man måste minska tidsfönstret."

Kan man inte mäta de olika registren separat?
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/01/10 :  09:09:25  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
quote:
[i]Originally posted by KnoppenJa det är väldigt bra, fast det tycker inte min granne ovanför...

Hehehe,,,ja han verkar ju vara skogstokig. =)
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/10 :  14:31:51  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

Knoppen: Har du priovat med att ställa basarna på 1/3 av rummets dimensioner enligt "kvartsvägsprincipen# dvs Strmbrgs omtalade basstädning från Hifimagasinet?

Nej, det behövs inte med den möblering av basmodulerna jag har. Den metoden är mest för att tillse att i genomsnitt på ett ungefär "lagom" excitering av stående vågor inom det lågfrekventa frekvensområdet. Den är användbar för fullregistershögtalare. Och den kan man prova sig fram med, men det blir aldrig "ideala" förhållanden i någon punkt, mest att hitta den "minst dåliga" platsen att spela basregistret från. Sedan beror också var högtalare kan stå på hur högtalarkonstruktören har medtagit i högtalarens beteende hur pass nära en bakre vägg den bör stå för att generera en rimligt god tonal balans i basregistret m a p bakvägg/golv/sidovägg reflekterar lågfrekvent ljud. Sedan när det gäller mellanregister och diskant är det andra placeringsmetoder och rumsmässiga justeringar man bör använda sig av.

/Johan
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/10 :  14:33:31  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

"Man skulle också kunna mäta med s k MLS-teknik och mäta frifältstonkurvan inomhus, men jag gillar inte den tekniken p g a dålig frekvensupplösning vid låga frekvenser om man måste minska tidsfönstret."

Kan man inte mäta de olika registren separat?

Jo det går naturligtvis bra.

Men man måsta då "lappa och laga" två frekvensresponser för att få en enda.
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/10 :  15:18:20  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag har högtalare med separata lösa basunderdelar.

Bör jag alltså prova med att sätta en av basunderdelarna i ett golvhörn och den andra i diametralt motsatta takhörn?

Hur högt kan man dela basarna?
Bör basarna monokopplas?

Plötsligt inser jag att bygga med sperat och lös basdel kanske var ett lyckokast...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/10 :  15:31:19  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

Jag har högtalare med separata lösa basunderdelar.

Bör jag alltså prova med att sätta en av basunderdelarna i ett golvhörn och den andra i diametralt motsatta takhörn?

Hur högt kan man dela basarna?
Bör basarna monokopplas?

Plötsligt inser jag att bygga med sperat och lös basdel kanske var ett lyckokast...

Det är inte så att du BÖR, men man KAN placera dem så. Det beror på var du har din lyssningsplats också. Med den konfigurationen MÅSTE man sitt i mitten av rummet.

80 Hz brukar vara max lämlig delningsfrekvens. Den mesta basinformationen går ganska faslikt på skivorna så det är inte jätteviktigt att basarna är monokopplade. Men det skadar ju inte. Själv kör jag monokopplade basar. Öven sånt ljud som icke är i fas och annars akustiskt skulle "släckas ut" är då redan elektriskt "utsläckt", och man får därmed ibland minskade konutslag vilket kan ge lägre dist. Men i praktiken spelar det mindre roll. Lite dumt är det också om du kör fronthögtalare och t ex vänster fram inte har någon basgenererande ljudkälla framtill. Du kan du istället möblera så här:

Om du inte vill sitta mitt i rummet, utan längre bak, brukar det vara bättre att ställa basmodulerna längst fram i varsitt hörn vid högtalarna istället.

Men det är ju enkelt och relativt roande att prova olika möbleringar och se vilken du gillar bäst.

/Johan

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000